جابه جایی بیش از ۱۵ میلیون مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۴ درباره بنای مصلی‌ها که نمونه‌های بزرگ شده محراب‌ها هستند | شکوهی ۳۰۰ ساله در پایین خیابان گزارشی تاریخی از یک کاربری متفاوت برای بنای تاریخی کنار دروازه «پایین‌خیابان» | نشست دیپلماتیک در «باغ مصلی» جوانان افغانستان بربام فوتسال آسیا ایستادند بوستان خطی اسماعیل آباد در آستانه بهره‌برداری | افزایش ۷۲ هزار مترمربعی فضای سبز مشهد تا ماه آینده  شهردار مشهد مقدس خبر داد: بهره‌برداری از ایستگاه بسیج خط۳ مترو مشهد در دهه فجر ۱۴۰۴ + فیلم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: نسخه مازوت کم‌گوگرد برای کاهش آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها + فیلم اضافه‌شدن ۳۰۰ اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد (۸ آبان ۱۴۰۴) انصاری: نظام ویژه استاندارد خراسان رضوی تدوین می‌شود | اعطای «نشان ملی زائر» از سال ۱۴۰۵ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بهبود ترافیک و توسعه حمل‌ونقل، اولویت شورای ششم است شهردار مشهدمقدس: تقاطع انقلاب اسلامی گره‌گشای ترافیک مناطق جنوبی و مرکزی شهر است + فیلم تکمیل ۱۱ بخش از ۱۲ پروژه ساماندهی تقاطع انقلاب اسلامی مشهد مشهد در وضعیت قرمز آلودگی | امروز نفس‌کشیدن سخت شد! (پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴) مسیر دسترسی بولوار امام‌خمینی(ره) به میدان حافظ در تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی مشهد بازگشایی شد پایان انتظار و نفس تازه در بولوار شهید فخرایی مشهد | ۵ سال خاک و تاریکی به آسفالت و روشنایی رسید ضرورت تأمین منافع مردم مشهد در طرح بلندمرتبه‌سازی شهر بازگشایی مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ درتقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد پیشرفت ۷۰ درصدی فاز اول بوستان جهانشهر مشهد بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری
سرخط خبرها

تغییر رفتار ترافیکی در سایه اجرای محدودیت‌ها

  • کد خبر: ۵۳۸۱۶
  • ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
تغییر رفتار ترافیکی در سایه اجرای محدودیت‌ها
مشهد اولین کلان شهر موفق در اجرای منع آمد و شد‌های ترافیکی در کشور است
ملیحه ابراهیمی  | شهرآرانیوز؛  اوایل آذرماه بود که مشهد در اوج وضعیت قرمز به سر می‌برد و روزبه روز به تعداد مبتلایان و فوت شدگان بیماری کووید ۱۹ اضافه می‌شد. همین تاریخ بود که ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت‌های ترافیکی و منع تردد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح روز بعد را برای مشهد اعلام کرد و تا امروز که از وضعیت قرمز فاصله گرفته ایم، اجرای این طرح ادامه دارد. بخوانیم چند خطی از رعایت محدودیت‌های ترافیکی در یک ماهه گذشته از سوی شهروندان مشهدی که در کل کشور، همکاری بی سابقه‌ای را از خود به یادگار گذاشته اند.

 

۲۰۰ هزار تومان

جریمه رفت و آمد غیر مجاز در ساعاتی که محدودیت ترافیکی اعلام شده است

 

اولین شهر

مشهد اولین کلان شهر موفق در اجرای منع تردد‌های ترافیکی در کشور بوده است. اختلاف زیاد مشهد با اصفهان به عنوان دومین شهر که کمتر از ۴۰ درصد همکاری کرده اند به وضوح مشاهده می‌شود

 

۸۰ درصد

میانگین کاهش تردد در مقایسه با قبل در بازه زمانی ۹ شب تا ۴ صبح

 

۲۲۰۰۰ پلاک

در ساعات اجرای محدودیت‌های ترافیکی، ۲۲ هزار پلاک شامل انواع خودرو‌های امدادی، انتظامی، آژانس‌های اینترنتی، پلاک‌های شخصی و ... تردد کرده اند. از این تعداد، ۵۰۰۰ پلاک اجازه عبور و مرور نداشته و از سوی دوربین‌های نظارتی و کنترل هوشمند، اعمال قانون شده اند

 

۵۳ درصد

در اجرای یک ماهه طرح ممنوعیت تردد کرونایی، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، شاهد کاهش پنجاه وسه درصدی فوتی‌های ترافیکی در مشهد بوده ایم

 

۲۱ درصد

در اجرای یک ماهه طرح ممنوعیت تردد کرونایی، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، شاهد کاهش بیست ویک درصدی مجروحان ترافیکی در مشهد بوده ایم


با مجوز تردد جریمه‌ها حذف می‌شوند

افرادی مانند پرستاران و پزشکانی که کشیک دارند یا کارکنان داروخانه ها، خادمان حرم رضوی و ... در صورت تردد در ساعت‌های ممنوع، می‌توانند با دریافت نامه از ستاد ملی مبارزه با کرونا به کمیسیون اجرائیات پلیس راهور مراجعه کنند. با ارائه مجوز تردد قانونی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، جریمه‌ها حذف می‌شود.


وقتی حرف از مشارکت به میان می‌آید

بنا بر گزارش‌های پلیس راهور مشهد، یکی از مشکلات عمده در بروز تصادفات عجله بی مورد است. بسیاری از رانندگان می‌خواهند زمان ازدست رفته را با سرعت و دقت کم، در کسری از ثانیه جبران کنند که باعث بروز تصادفات جبران ناپذیر می‌شوند. هرچند در چند روز آغازین طرح ممنوعیت تردد در بازه زمانی ۹ شب تا ۴ صبح، شاهد شتاب زدگی رانندگان برای رسیدن به مقصد بودیم، خوشبختانه قانونمندی و برنامه ریزی انجام شده از سوی شهروندان مشهدی باعث شد این مشکل در مدت کوتاهی رفع شود.
اما هم چنان سرعت غیرمجاز در معابر اصلی و فرعی به ویژه هنگامی که که معبر خلوت است باعث بروز رفتار‌هایی وسوسه انگیز از سوی برخی رانندگان می‌شود. این افراد از این مهم غافل اند که با سرعت مطمئنه، در هر شرایطی می‌توان خودرو را متوقف کرد و از بروز حادثه جلوگیری کرد یا شدت حادثه را کاهش داد.


تغییر رفتار با ممنوعیت‌ها

 
کارشناسان پلیس راهور بر این باورند که با اجرای طرح محدودیت‌های ترافیکی برای کاهش آمار مبتلایان و فوت شدگان کرونایی، حتی بعد از پایان منع تردد‌ها شاهد تغییر رفتار رانندگان مشهدی خواهیم بود، زیرا خیلی‌ها برنامه ریزی کرده اند که تا قبل از ساعت ۲۱ کار‌های روزانه خود را سر و سامان دهند. اجرای این طرح بهانه‌ای شد تا کمتر از قبل شاهد خودرو‌های تک سرنشین، رفت و آمد‌های غیرضرور، فرهنگ استفاده از دوچرخه و پیاده روی باشیم. رعایت موارد مذکور، باعث می‌شود کمتر شاهد به خطر افتادن سلامت محیط زیست و بهداشت عمومی باشیم، و به دیگر کاربران ترافیکی ضرور از جمله وسایل نقلیه انبوه بر بیشتر احترام بگذاریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->