اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد آیا گلکسی واچ ۷ با قابلیت نظارت بر قند خون عرضه می‌شود؟ با هوش مصنوعی گوگل مکالمه زبان انگلیسی تمرین کنید | ویژگی جدید موتور جست‌وجوی گوگل ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد
سرخط خبرها

رویداد کارآفرینی «همفکر» و شبکه‌سازی استارت آپ‌های مشهدی در آن

  • کد خبر: ۵۳۸۸
  • ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰
رویداد کارآفرینی «همفکر» و شبکه‌سازی استارت آپ‌های مشهدی در آن
رویدادی هفتگی که در آن بخش زیادی از افراد حاضر در استارت آپ های مشهد دورهم جمع می شوند و به شناخت یکدیگر، تیم سازی و انتقال تجربه در زمینه کسب وکار می پردازند

وفایی نیا| زمانی که قصد راه اندازی یک کسب وکار استارت آپی را دارید، دسترسی به شبکه ای از افراد با تخصص های مختلف و با تجربه در زمینه استارت آپ می تواند به پیشرفت و موفقیت شما در ایجاد کسب وکارتان کمک کند. با دسترسی به شبکه ای از این افراد شما می توانید علاوه بر گرفتن مشاوره های حرفه ای مورد نیاز، افراد متخصص لازم برای تیم اجرایی استارت آپ خود را نیز از بین آن ‎ها پیدا کنید و گام های ابتدایی شروع کسب و کارتان را با قدرت بردارید.
رویداد «همفکر» دقیقا با همین هدف از بهمن ماه سال 95 در مشهد آغاز شد. رویدادی هفتگی که در آن بخش زیادی از افراد حاضر در اکوسیستم استارت آپی مشهد دورهم جمع می شوند و به شناخت یکدیگر، تیم سازی و انتقال تجربه در زمینه کسب وکار می پردازند.در واقع رویدادهای همفکر به همت چهره های شناخته شده استارت آپی در تهران شروع شد و مشهد از اولین شهرهایی بود که پس از تهران به این رویداد پیوست.
در هفته ای که گذشت، همفکر مشهد، صدوپنجاهمین جلسه خود را برگزار کرد. به همین بهانه به سراغ محمدرضا هاشمی، یکی از سه بنیان گذار این رویداد در مشهد رفتیم تا بیشتر با همفکر و فضای موجود در آن آشنا شویم.

 

همفکر در 30 شهر ایران
محمدرضا هاشمی متولد سال 68 است و دوره کارشناسی خود را در رشته مهندسی نرم افزار و ارشد خود را در حوزه هوش مصنوعی گذرانده است. او که در بهمن سال 95 رویداد همفکر را با همکاری الیاس خسروی و حمید محب در مشهد پایه گذاری کرده است، می گوید: این رویداد با این هدف آغاز شد که اکوسیستم استارت آپی مشهد بیشتر از قبل بتوانند دور هم جمع شوند و با ارتباط بیشتر با هم بتوانند شبکه سازی موثرتری داشته باشند. امروز نمونه های همفکر در بیش از 30 شهر ایران در حال برگزاری است. در زمان آغاز فعالیت همفکر، فضای کارآفرینی مشهد چندان پویا نبود و رویدادهای استارت آپی کمی در شهر برگزار می شد. در آن شرایط، همفکر بستری بود برای ارتباط گیری و تیم سازی افراد حاضر در اکوسیستم استارت آپی مشهد تا بتوانند با ظرفیت های هم آشنا شوند و با هم بیشتر همکاری کنند.
هاشمی اعتقاد دارد که همفکر مشهد پس از گذشت 150 جلسه، از هدف خود دور نشده است و می گوید: مهم ترین هدف ما جمع شدن افراد کارآفرین دور هم بود و اینکه بتوانند از تجربه های هم استفاده کنند و با مراکزی که می توانند در روند کارشان مؤثر باشند، ارتباط بگیرند. تا الان بیش از 5000 فرد در رویدادهای همفکر حضور داشته اند. بیش از 3000 نفر هم در شبکه های مجازی مانند اینستاگرام اخبار همفکر مشهد را دنبال می کنند و ارتباط این افراد با همفکر مداوم است.
او با اشاره به اینکه مدل برگزاری همفکر تشریفات خاصی ندارد و حضور در آن هم رایگان است، بیان می کند: به دلیل همین مدل برگزاری، فضا برای حضور همه اکوسیستم کارآفرینی مشهد در این رویداد مهیاست و این افراد هم تا الان خیلی خوب از رویدادهای همفکر استقبال کرده اند. جلسات همفکر دو ساعته است، اما خیلی از مواقع، بچه هایی که در همفکر شرکت می کنند، بیشتر از زمان دو ساعته جلسه در محل می مانند و مشغول گفت وگو و تیم سازی هستند. گاهی حتی مجبور می شویم که چراغ ‎ها را خاموش کنیم تا بتوانیم جلسه را تمام کنیم.


مصائب برگزاری رویدادی رایگان
یکی از مهم ترین ویژگی های همفکر، رایگان بودن شرکت در آن است. این مسئله و درآمدزا نبودن این رویداد، تیم برگزار کننده را با مسائلی هم روبه رو کرده است. هم بنیان گذار همفکر درباره این مشکلات می گوید: اوایل ما با مشکل فضا رو به رو بودیم. رویداد همفکر داوطلبانه است، ولی در گذشته هنوز فرهنگ این نوع کار در مشهد جا نیفتاده بود. به همین دلیل برای فضای برگزاری همفکر و پیدا کردن میزبان ‎ها با مشکلاتی رو به رو بودیم. اما بعد از حدود 6ماه و با شناخته تر شدن همفکر، این مشکل به طور کلی حل شد و تا یک ماه و نیم آینده برنامه، میزبان های ما مشخص است.او به تلاش برای افزایش ظرفیت جلسات هم اشاره می کند و می افزاید: دوست داریم بتوانیم در جلسات هفتگی همفکر پذیرای افراد بیشتری باشیم. باتوجه به ظرفیت فعلی برگزاری جلسات همفکر، هر هفته زمانی که ثبت نام را در سایت آغاز می کنیم، ظرف 24 تا 48ساعت ظرفیت جلسه پر می شود. به همین دلیل قصد داریم با بیشتر کردن ظرفیت جلسات، شرایطی فراهم کنیم که افراد جدیدی بتوانند در همفکر حضور داشته باشند.


حمایت هایی که صورت نمی گیرد
هاشمی به میزان همکاری و حمایت های نهادهای مختلف از برگزاری همفکر هم می پردازد و در این باره می گوید: ما با سازمان هایی مانند مرکز نوآوری شهرداری مشهد کار کرده ایم و چندباری آن ‎ها میزبان رویدادهای همفکر بوده اند. با وزارت ارتباطات هم ارتباط گرفته ایم، اما به دلیل وجود بروکراسی اداری حاکم بر این وزارتخانه و نهادهای مشابه، نتوانسته ایم به نتیجه خاصی برسیم. در کل تا الان، حمایت خاصی که بتوان به طور مشخص به آن اشاره کرد، دریافت نکرده ایم.
او با اشاره به اینکه همفکر یک رویداد داوطلبانه و رایگان است، می گوید: با وجود درآمدزا نبودن برگزاری همفکر، برگزاری این رویداد، هزینه ‎هایی دارد مانند چاپ برخی محتواها و گاهی هزینه پذیرایی از افراد حاضر در رویداد. در شرایط فعلی معمولا هزینه هایی مانند پذیرایی را میزبان های ما متقبل می شوند و بقیه هزینه ‎ها هم برعهده خودمان به عنوان برگزار کنندگان رویداد است. خوشبختانه چون مدل کار داوطلبانه است، اکثر نیروهایی که با ما همکاری می کنند، هزینه ای نمی گیرند، اما باز هم حمایت های مالی سازمان ‎ها می تواند در برگزاری بهتر رویداد مؤثر باشد.


تلاش برای رشد بیشتر استارت آپ های مشهدی
هم بنیان گذار همفکر به دلیل ارتباطی که در این سال ‎ها با بخش زیادی از اکوسیستم استارت آپی مشهد داشته است، به شناخت خوبی از این فضا دست پیدا کرده است. او ضعف در شبکه سازی را مهم ترین چالش استارت آپی های مشهدی می داند: مهم ترین معضل اکوسیستم استارت آپی مشهد، تعامل نکردن مناسب با یکدیگر و ضعف در کار تیمی است. در واقع نگاه جزیره ای در بخش های مختلف هنوز وجود دارد؛ البته خوشبختانه کم کم داریم به سمت بهتر شدن در کار گروهی پیش می رویم. یکی از مهم ترین اهداف همفکر هم برطرف کردن این مشکل است و تا الان هم تا حدودی توانسته ایم در حل این مسئله مؤثر باشیم. ما یک رویداد رایگان هستیم و مسئولیت اجتماعی داریم و در واقع از همفکر درآمدزایی نداریم. همین مسئله باعث شده است تقریبا همه اکوسیستم استارت آپی مشهد با همفکر رابطه خوبی داشته باشند و ما بتوانیم به نقطه تعاملی برای استارت آپ های مشهدی تبدیل شویم.
هاشمی درباره آینده این رویداد خوش‌بین است ، او می‌گوید: دوست داریم که با همین ریتم فعلی همفکر را به جلو ببریم و تعداد میزبان های خود را کم کم بیشتر کنیم تا اکوسیستم استارت آپی مشهد رشد بیشتری داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->