احتمال لغو مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دلیل نگرانی‌های امنیتی ولادیمیر پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین را ساقط می‌کنیم نمازگزاران مشهدی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند + فیلم دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان
سرخط خبرها

ارجاع معیارهای مدیر و مدبر بودن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به کمیسیون‌ها

  • کد خبر: ۵۳۹۴۱
  • ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
ارجاع معیارهای مدیر و مدبر بودن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به کمیسیون‌ها
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده ۴ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که معیارهای مدیر و مدبر بودن داوطلبان را مشخص می‌کند، برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها و امور داخلی ارجاع دادند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه و در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری با ۱۳۷ رأی موافق، ۹۲ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع با حذف ماده ۴ و بازگشت آن به کمیسیون موافقت کردند.

 

محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه، که درخواست حذف کل ماده ۴ بود، پیش از رأی‌گیری در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل ۱۱۰  و سایر اصول مرتبط در قانون اساسی گفت: رهبر معظم انقلاب معیارهای لازم در سیاست‌های ابلاغی در باره انتخابات ریاست جمهوری را توضیح داده‌اند و در بند ۵ از ۱۰ ایشان تأکید می‌کنند که تعریف و معیارهای برای تشخیص رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری فقط توسط شورای نگهبان تعیین می‌شود.

 

نماینده مردم تربت حیدریه و مه‌ولات افزود: بنده در روزهای قبل با یکی از فقهای شورای نگهبان در این باره صحبت کردم که بعضی از نمایندگان می‌گویند برای اصلاح موادی از طرح قانون انتخابات ریاست جمهوری، موافقت شورای نگهبان کسب شده است. اما ایشان گفتند که شورای نگهبان فقط بر اساس مصوبات مجلس نظر می‌دهد و شورای نگهبان نظر پیشین ندارد.

 

زنگنه خاطرنشان کرد: ماده ۴ با سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب مغایر بوده و ورود به وظایف شورای نگهبان است و از نمایندگان می‌خواهم با حذف کل آن موافقت کنند.

 

محمد باقر قالیباف که ریاست جلسه را بر عهده داشت،‌ با بیان اینکه موضوع رجال مذهبی و مدیر و مدبر بودن از وظایف شورای نگهبان است، گفت: پیش از این نیز بنده در جلسات قبل گفتم که هرچقدر در این مسائل بحث کنیم، فقط وقت مجلس گرفته می‌شود و  برخی از فقهای شورای نگهبان نیز به‌این موضوع تاکید داشتند و این اخطار را وارد می‌دانم و بهتر است در این باره رأی‌گیری شود.

 

در ماده ۴ این طرح که با موافقت نمایندگان حذف شد و به کمیسیون بازگشت، آمده است:

 

یک ماده به ‌شرح ذیل به‌عنوان ماده (۳۵) مکرر۳ به قانون الحاق می‌شود:

الف) معیارهای مدیر:

 

۱.تجربه، کفایت، لیاقت، کارآمدی و آشنایی با موضوعات کلان مدیریتی مربوط به صلاحیت‌ها و مسئولیت‌های رئیس جمهور از جمله مدیریت کلان امنیت کشور، مالی و بودجه‌ای، اداری و نیروی انسانی، سیاسی، اقتصادی و تقنینی.

 

۲.داشتن سوابق پیگیری اجرای عدالت و مبارزه در برابر فقر و فساد و تبعیض.

 

۳.اعتقاد راسخ به قانون‌گرایی و پایبندی به قوانین و مقررات به همراه نظم‌پذیری و انضباط در عملکرد

 

۴.شایسته‌گزینی و داشتن روحیه کار گروهی و جهادی و توانایی کادرسازی و هماهنگی و کارآمدسازی ساختارها به همراه بهسازی آن‌ها.

 

۵.ساده‌زیستی و پرهیز از اشرافی‌گری از جمله دقت و حساسیت نسبت به استفاده از بیت‌المال و حفظ آن.

 

۶.حساسیت نسبت به فساد و برخورد با تخلفات و انحرافات پس از آگاهی نسبت به آن‌ها به ویژه در رابطه با فساد و تخلفاتِ نزدیکان و وابستگان و برخورد بدون اغماض با آن‌ها.

 

۷.مشورت‌پذیری و نقدپذیری در انجام وظایف و مسئولیت‌ها و مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی نسبت به اقدامات و عملکرد خود.

ب) معیارهای مدبر:

 

۱.توانایی شناسایی به‌موقع مسائل و ضرورت‌های مورد نیاز کشور و اولویت‌بندی امور و توانایی برنامه‌ریزی جهت آینده کشور.

 

۲.توانایی پیش‌بینی آسیب‌ها، تهدیدها، مزیت‌ها و فرصت‌ها و توان اتخاذ راهکارهای مناسب و تصمیم‌های حساس، کلان و ضروری.

 

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->