واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

حضرت فاطمه‌زهرا (س) «مقام محمود» و «حق شفاعت» دارد

  • کد خبر: ۵۴۰۲۴
  • ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
حضرت فاطمه‌زهرا (س) «مقام محمود» و «حق شفاعت» دارد
حجت‌الاسلام محمدرضا جواهری - عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی
بهترین منبع برای شناخت شخصیت و امتیاز‌های حضرت‌فاطمه (س) گفتار و رفتار پدر بزرگوارش پیامبرخدا (ص) و فرزندان بزرگوارش امامان‌معصوم (ع) است. پیامبرخدا (ص) بار‌ها در وصف دخترش سخن گفته و زوایای پنهان شخصیت الهی این بانوی برگزیده خدای متعال را برای جهانیان روشن نموده است. باید فاطمه‌شناسی را در مکتب پیامبراعظم (ص) آموخت و از آن درس گرفت.
 
پیامبرخدا (ص) در حدیثی در وصف فاطمه‌زهرا (س) فرموده است: «ای فاطمه! بشارت و مژده بادت! برای تو در پیشگاه خدا مقام شایسته‌ای است که در آن مقام برای دوستان و شیعیانت شفاعت می‌کنی، پس شفاعت تو پذیرفته می‌شود!» پیامبرخدا (ص) در این حدیث به فاطمه‌زهرا (س) بشارت و مژده و خبر مسرت‌بخش و شادی‌افزا داده است؛ خبری که پاره‌ای از شخصیت پاره تن پیامبرخدا (ص) را نمایان می‌سازد؛ بشارتی که هم حضرت‌فاطمه (س) و هم پیروانش را شادمان می‌کند. به‌حکم این حدیث نبوی، فاطمه (س) صاحب «مقام محمود» است و براساس آن دارای «حق شفاعت» است و شفاعت او در پیشگاه خدای سبحان پذیرفته می‌شود.

«مقام محمود» مقام بسیار بزرگ و ارزشمند الهی است و داشتن این مقام آثار و برکات بزرگی دارد که یکی از ابعاد این مقام، کسب حق شفاعت است. به‌حکم قرآن، پیامبرخدا (ص) از «مقام محمود» برخوردار است. (سوره اسرا، آیه ۷۹) در این حدیث، کسانی که سزاوار شفاعت حضرت‌فاطمه‌زهرا (س) هستند، معرفی شده‌اند. شفاعت فاطمی برای ۲ عنوان و ۲ گروه جاری است؛ محبان و شیعیان. محبان دوستداران حضرت‌فاطمه (س) هستند که به آن حضرت مهر و محبت می‌ورزند و ایشان را دوست می‌دارند و علاقه دارند از سیره فاطمی در زندگی بهره ببرند.
 
شیعیان آن دوستانی‌اند که حضرت‌فاطمه (س) را منصوب از سوی خدا و برگزیده الهی و معصوم و دارای علم لدنی می‌دانند که اطاعت ایشان بر همگان واجب است. شیعه به‌معنای پیرو است. شیعیان فاطمه (س) کسانی‌اند که فراتر از محبت قلبی، در گفتار و رفتار همواره از ایشان پیروی می‌کنند و امرونهی آن‌حضرت را بادقت می‌شناسند و رعایت می‌کنند و در زندگانی آنان هیچ قول و فعل مخالف احکام و قوانین الهی وجود ندارد؛ بنابراین درجه شیعه بالاتر از محب است و محب عام است و شیعه مفهوم دقیق خاصی دارد. به‌حکم این حدیث نبوی، هم محب فاطمه و هم شیعه فاطمی از مقام محمود و حق شفاعت حضرت‌فاطمه (س) بهره‌مند خواهند شد؛ شفاعتی که رد نمی‌شود و موجب سعادت اخروی و بهشتی‌شدن آنان می‌شود.

«مقام محمود» نزد خداوند مقام بسیار بزرگ و نمایانگر شخصیت الهی حضرت فاطمه (س) است، چون مقام پسندیده در پیشگاه خداوند بالاترین مقام‌ها در مراتب و درجات معنوی است. درون این مقام الهی حق شفاعت جای دارد، چون شفاعت بدون اذن خداوند امکان ندارد. شفاعت فاطمی با اذن پروردگار است و محبان و شیعیان را فرامی‌گیرد و پذیرفته می‌شود. این حقیقت را پیامبرخدا (ص) با عنوان بشارت خطاب به حضرت‌فاطمه‌زهرا (س) اظهار کرده است. خوشا به‌حال محبان و شیعیان حضرت‌فاطمه (س) و رهروان این بانوی بزرگوار که به سعادت دنیوی و اخروی می‌رسند. باید جایگاه و مقام الهی فاطمه (س) را از زبان پیامبرخدا (ص) شنید و فاطمه (س) را شناخت و او را سرمشق زندگی و اسوه قرار داد و از حق شفاعت برخوردار شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->