واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها

حبوبات بسته‌بندی بخریم یا فله‌ای؟ +آخرین قیمت‌ها در بازار

  • کد خبر: ۵۴۲۰۹
  • ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
حبوبات بسته‌بندی بخریم یا فله‌ای؟ +آخرین قیمت‌ها در بازار
شاید باور اینکه یک کیلوگرم لوبیای قرمز بسته‌بندی با همین مقدار در فله آن بیش از ۱۰ هزار تومان تفاوت داشته باشد، برای شما هم سخت باشد، اما این موضوع واقعیت دارد!

جانقربان| شهرآرانیوز- شاید باور اینکه یک کیلوگرم لوبیای قرمز بسته‌بندی با همین مقدار در فله آن بیش از ۱۰ هزار تومان تفاوت داشته باشد، برای شما هم سخت باشد، اما این موضوع واقعیت دارد!


بعد از شنیدن این واقعیت از چند نفر دیگر، برای بررسی موضوع به چند فروشگاه زنجیره‌ای می‌روم. در میان قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای توجهم به تخفیف‌هایی که برای حبوبات در نظر گرفته شده است، جلب می‌شود. هر بسته لوبیای قرمز ۹۰۰ گرمی بعد از تخفیف ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورده است و حدود ۵ درصد برای خرید این کالا به مشتری تخفیف داده می‌شود. درباره دیگر اقلام هم این تخفیف حدود ۱۰۰۰ تومان لحاظ شده است، تخفیفی که با واقعیت بازار تفاوت چشمگیری دارد!

 


پیش از این شنیده و دیده بودیم که برخی کالا‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با اختلاف ۲ تا ۳ هزار تومانی نسبت به سوپرمارکت‌ها فروخته می‌شوند. البته گاهی هم پای بعضی فروشگاه‌ها فراتر می‌رفت و مثلا کالای ۱۰ هزار تومانی را ۱۵ هزار تومان با ۱۰ درصد تخفیف عرضه می‌کردند، اما اینکه در یک کیلوگرم لوبیای قرمز بسته‌بندی اختلافی بیشتر از ۱۰ هزار تومان نسبت به قیمت فله آن در بازار باشد، بسی جای تعجب دارد!

 

 

این جدول براساس بررسی و مراجعه به ۵ فروشگاه زنجیره‌ای و ۵ فروشگاه فله حبوبات تنظیم و قیمت حدودی فروش این اقلام تا ۸ دی‌ماه ثبت شده است. قیمت‌هایی که این سؤال را برای هر مصرف‌کننده‌ای مطرح می‌کند که چرا باید ۹۰۰ گرم حبوبات بسته‌بندی با ۱۰۰۰ گرم فله همان نوع، اختلافی بیش از ۱۰ هزار تومان داشته باشد؟! مگر فرایند بسته‌بندی چقدر هزینه دارد؟!

 

بدون تاریخ، بدون امضا


جالب است که اگر خریدارانه این بسته‌بندی‌ها را نگاه کنید، روی بسیاری از آن‌ها نه تاریخ تولید و انقضا پیدا می‌کنید و نه قیمت!

با فرض اینکه حبوبات تاریخ انقضا نیاز ندارند، به این موضوع چندان اهمیت نمی‌دهیم، اما چرا روی کالایی که در فروشگاه عرضه می‌شود قیمتی درج نشده است؟! درج‌کردنی که قانونی است و حق مصرف‌کننده به حساب می‌آید، ولی نادیده گرفته می‌شود! مانند بسیاری از حقوق دیگر مصرف‌کننده که زیرپای فروشندگان و گاهی تولیدکنندگان پایمال می‌شود و درنهایت، می‌شود موضوع همان رب‌ها و خامه‌هایی که چندبار تاریخ تولیدشان از تاریخ انقضایشان گذشت! شاید هم قرار است دست فروشگاه‌ها باز باشد!

 

کیلویی ۵۰۰ تومان


اطلاعاتی خاص از شرکت بسته‌بندی‌کننده روی پاکت‌ها پیدا نمی‌شود. بعضی‌ها نوشته‌اند که از جهاد کشاورزی مجوز دارند و بعضی دیگر جدول ارزش غذایی را روی بسته آورده‌اند و نام‌هایی عجیب از انواع گل‌وگیاه گرفته تا روستا‌های ناشناخته! برای درک بهتر اینکه چرا یک بسته‌بندی ساده باید ۱۰ هزار تومان آب بخورد با نماینده یکی از شرکت‌های بسته‌بندی به‌عنوان کارگری که دنبال کار است، تماس می‌گیرم. مردی پشت خط می‌گوید: «روزی ۱۰ کیلو حبوبات به نشانی شما می‌آریم. اگه تنهایی، فقط پاک‌کن. اگه کمک داری، یک ترازو و پاکت بسته‌بندی و دستگاه وکیوم هم برات می‌آریم که بسته‌بندی هم بکنی. اگه فقط پاک کنی، بهت کیلویی ۵۰۰ تومن می‌دم، اما اگه بسته‌بندی هم بکنی، ۵۰۰ دیگه می‌ذارم روش. خدا بده برکت. فقط ازت ۵ میلیون هم سفته می‌گیرم که خدای نکرده دست ما رو توی پوست گردو نذاری!»


با اکراه می‌خواهم از آن مرد خداحافظی کنم که بازارگرمی می‌کند و رقبا را به رخ می‌کشد و می‌گوید: «ما توی این شرایط کرونایی ملاحظه می‌کنیم، وگرنه بقیه کمتر می‌دن و می‌گن باید حضوری بری توی خونه خودشون کار کنی!»


از او می‌پرسم مارک این نخود و لوبیای شما چیست، می‌گوید: «چه فرقی می‌کنه چی باشه! هر شرکتی که به ما پیشنهاد بده براش بسته‌بندی می‌کنیم. الان برای شما فرقی می‌کنه که شرکت معروف باشه یا دَرودِهاتی! تو پولت رو بگیر خواهرم!»

 


با حساب آنچه که این مرد گفت، در هر کیلوگرم بسته‌بندی، چیزی حدود ۱۰۰۰ تومان برای پاک‌کردن و بسته‌بندی هزینه می‌شود. مواد اولیه مانند پاکت پلاستیکی بسته‌بندی با ابزار وکیوم هم اگر از حدود ۵۰۰ تومان کمتر باشد، بیشتر نیست. در نتیجه اگر سود دلال یا شرکت را هم در هر بسته حدود ۱۰ درصد در بهترین حالت در نظر بگیریم، می‌شود حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان. با این حال، سؤال این است که چرا یک بسته ۹۰۰ گرمی لوبیا باید ۴۰ هزار تومان قیمت بخورد، درحالی‌که ۱۰۰۰ گرم فله آن در بازار ۲۵ هزار تومان است! این اختلاف قیمت برای چه خدمتی است؟!

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->