زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی
سرخط خبرها

روان‌شناس یا روان‌نشناس مسئله این است

  • کد خبر: ۵۴۷۶۸
  • ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
روان‌شناس یا روان‌نشناس مسئله این است
حمید اصغری‌پور - کارشناس ارشد مشاوره و رئیس شورای استانی و تخلفات سازمان نظام روان‌شناسی خراسان رضوی
همه‌گیری ناگهانی بیماری کرونا، مشکلات اقتصادی و اجتماعی پس از آن، باعث بروز فشار‌های روانی و عاطفی به همه افراد جامعه شده و نیاز به خدمات روان‌شناسی و مشاوره را بیش از همیشه آشکار کرده است. در‌همین‌حال دلیل دیگری برای استقبال در‌میان است و آن اینکه تغییر تصورات در جامعه و ارتقای سطح فرهنگ عمومی، مردم را به این سمت سوق داده است که در‌صورت بروز یک مشکل، وقوع یک اتفاق یا تصمیم‌گیری مهم، قبل از اینکه اشتباه انتخاب کنند، وارد مراحل بحرانی شوند یا مسئله پیچیده شود، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنند. مراجعه به روان‌شناس و مشاور کمک می‌کند مسائل را در یک فضای امنِ بی‌طرف و علمی بررسی و تحلیل کرده و راهکار مناسب دریافت کنند.

برای این منظور اولین توصیه ما به همه افراد این است که شناخت کاملی از مرکز مشاوره یا فردی که قرار است به‌عنوان درمانگر به او مراجعه کنند، به دست آور‌ند. متأسفانه هنوز در حرفه ما یعنی نظام روان‌شناسی به‌اندازه نظام پزشکی، اطلاعات لازم و کاملی که بتوان با آن، افراد متخصص را از غیرمتخصصان یا آن‌هایی که در این زمینه فقط مدعی هستند بازشناخت، در‌اختیار مردم قرارداده نشده است.

با‌وجوداین منابعی در‌اختیار شهروندان قرار دارد تا بهتر انتخاب کنند. در شهر مشهد حدود ۲ هزار نفر خدمات روان‌شناسی ارائه می‌کنند، اما تعداد اندکی از این افراد، صلاحیت علمی و اخلاقی ارائه مشاوره را دارند. اولین مشخصه آن‌ها این است که مجوز سازمان نظام روان‌شناسی را داشته و تابلو ویژه سبز و زردرنگی را بر سر‌در مرکز نصب کرده باشند. هم‌اکنون حدود ۲۰۰‌نفر با مجوز به‌روز سازمان در مشهد در‌حال فعالیت هستند که هرچند سال یک‌بار، صلاحیت و مدارک آن‌ها بررسی و جلسات بازآموزی برای آنان برگزار می‌شود.
دیگر روش پیشنهادی ما برای شناخت افراد و مراکز معتبر، مراجعه به سایت سازمان نظام روان‌شناسی کشور به نشانی pco.ir است که می‌توان نام روان‌شناس موردنظر را در آن جست‌وجو کرد.

شهروندانی که تمایل به استفاده از خدمات روان‌شناختی دارند باید بررسی کنند که فرد موردنظرشان صلاحیت علمی و مجوز لازم را داشته باشد، تنها در موضوع مشخص تخصص خود فعالیت کند، نه اینکه در همه امور خانواده، کودک و تحصیلی، مداخله کند و نکته مهم دیگر اینکه روان‌شناسان و مشاوران هرگز حق تجویز دارو و دخالت در حوزه روان‌پزشکان را ندارند.

همه اشخاص می‌توانند در‌صورت مراجعه به یک روان‌شناس و بروز مشکل، در‌راستای حفاظت از حریم شخصی خود و خانواده‌شان و نیز برای سلامت روان جامعه، مشکلات را در قالب شکایت کتبی به نظام روان‌شناسی استان اطلاع دهند. از‌آنجا‌که سازمان نظام روان‌شناسی تشکیلات اداری گسترده‌ای ندارد، امکان بازرسی مداوم از مراکز و دفاتر افراد را نداریم و درصورت شکایت به موارد رسیدگی می‌کنیم. دفتر تخلفات سازمان نظام روان‌شناسی در بولوار کوثر، بین کوثر ۸ و ۱۰، پلی‌کلینیک تخصصی خدمات روان‌شناختی دانشگاه فردوسی، با شماره تلفن ۳۸۸۰۳۶۳۶ و صندوق‌پستی ۹۱۷۷۵-۱۳۸۹ برای دریافت شکایت‌های کتبی، آماده پاسخ‌گویی و پیگیری است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->