پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴
سرخط خبرها

افغانستان از نگاه همکاری‌های رسانه‌ای

  • کد خبر: ۵۴۸۶۰
  • ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
افغانستان از نگاه همکاری‌های رسانه‌ای
علی فهیم دانش - مدیرکل امور بین‌الملل رسانه ملی

هزاران سال فرهنگ و تمدن مشترک، دو ملت با یک روح و یک تمدن، باورها و اعتقادات یکسان و از همه مهم‌تر نگرش مشترک به هستی، سنگ بنایی است برای همکاری‌های رسانه‌ای بین ایران و افغانستان تا بتواند برادری دو ملت را در قالب دوربین به نمایش درآورد، ثبت و تقویت کند.

 

در افغانستان جنگ است و درگیری، بمب گذاری و ناامنی ولی زندگی با همه فراز و نشیب جریان دارد، باهمه آداب و سنت‌های چند هزارساله که در بخش‌های زیادی از کشور بکر و دست‌نخورده‌است و مانند موزه‌ای میراث هزارساله را به نمایش درآورده‌است.

 

افغانستان تنها کشوری است که گورستان قدرت‌های بزرگ و متجاوز بوده‌ است از قرون گذشته تا اکنون. هراقدامی که موجب تقویت فرهنگ و غنای تمدنی کشور دوست و همسایه شود، مورد حمایت ماست، چون رهاورد آن صلح و امنیت منطقه است.

 

تنها راه صلح عادلانه و پایدار در افغانستان تقویت فرهنگی و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات با احترام متقابل است.

 

مولفه‌های مشترک بی‌شمار فرهنگی بین دو ملت، حس آشنایی عمیق و دیرینه‌ای را موجب شده، که باید در قالب همکاری‌های رسانه‌ای نمود پیدا کند.

 

میلیون‌ها برادر و خواهر افغانستانی من در ایران برای مدتی به عنوان مهمان یا آنچه عرف بین‌المللی می‌نامد(مهاجر) زندگی کرده‌اند، از امنیت و آرامش، آموزش و رفاه اقتصادی که جمهوری اسلامی به تنهایی و نه با کمک سازمان‌های بین‌المللی برای آنها مهیا کرده‌بود، بهره‌مند شده‌اند، برخی از این افراد در ایران مانده‌اند و به کسب و کار یا تحصیل و تدریس مشغولند و الحق هم در کار خود موفق هستند.

 

افغانستانی از هر طایفه و مذهبی که باشد باهوش و سخت کوش است. آنها هم که به مام میهن بازگشته‌اند، توانسته‌اند برای عمران و آبادانی و معرفی فرهنگ کشورشان گام‌های خوبی بردارند.

خانم صحرا کریمی، رئیس افغان فیلم، سازمان سینمایی دولتی با سابقه ۵۲ ساله که وظیفه تولید، پخش و نظارت را در امور فیلمسازی بر عهده دارد، تلاش موفقی برای شناساندن واقعیت افغانستان و زندگی پرشور و نقش و نگار مردم به جهانیان و الگوی بومی زندگی مردم که موجب دلبستگی به سرزمین مادری آنها می‌شود، در مسؤولیت خطیر مدیریت موسسه افغان‌فیلم انجام داده ‌است.

 

در ملاقات کاری که با ایشان داشتم، آمادگی سازمان صداوسیما، برای همکاری بیشتر در زمینه رسانه‌ای با احترام به قوانین و مقررات دو کشور، آموزش نیروی انسانی، خدمات فنی و مهندسی، ساخت برنامه‌های مشترک و...را مورد تأکید قرار دادم.

 

در کنار افزایش تعاملات اقتصادی دو کشور که اخیرا با افتتاح راه‌آهن خواف - هرات گسترش یافته‌است، باید ریل‌گذاری‌های سریعی برای تقویت همکاری‌های فرهنگی در همه قالب‌ها به‌ویژه رسانه‌ای را انجام داد.

 

مردم دو کشور حق دارند از میراث مشترک فرهنگی که در جغرافیای سرزمینی ایران و کابل قرار دارد ولی متعلق به همه ایرانیان و افغانستانی‌هاست، بهره‌مند شوند، از آن اطلاع یابند، با آن آشنا شوند و به آن افتخار کنند.

 

رسانه‌ ملی به عنوان بزرگ‌ترین کمپانی فیلمسازی در عرصه دینی، مذهبی و تاریخی می‌تواند در این زمینه با رعایت قوانین و مقررات دو کشور و نیز حدود و ثغور حقوقی بین‌المللی حاکم، همکاری‌های مطلوبی داشته‌باشد و در تحقق راهبرد پنج‌ساله افغان فیلم برای اجرای پروسه فیلمسازی سینمایی، توجه به بخش آموزشی و نمایش بخش تاریخی و فرهنگی افغانستان مساعدت کند.

 

باید روی نقاط قوت و مورد علاقه هر دو کشور سرمایه‌گذاری کنیم. باید بیگانه بودن ایرانی‌ها نسبت به فرهنگ افغانستان و متقابل ناآگاهی افغانستانی‌ ها از ایران را با ساخت محصولات مشترک رسانه‌ای بین ایران و افغانستان، بامحتوای باب ذائقه دو ملت کمرنگ کرد. هر کجا مرز کشیدند شما پل بزنید.

 

منبع: روزنامه جام جم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->