اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
سرخط خبرها

آبادسازی و درخت کاری ۳۵ کیلومتر دیگر کشف‌رود در دستورکار شهرداری مشهد

  • کد خبر: ۵۵۰۰۷
  • ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
آبادسازی و درخت کاری ۳۵ کیلومتر دیگر کشف‌رود در دستورکار شهرداری مشهد
به گفته مدیر سامان دهی کشف رود تا پایان دوره پنجم مدیریت شهری با کاشت درخت در ۳۰۰ هکتار از بستر رودخانه، پارکی جنگلی به وسعت ۷ برابر بوستان وکیل آباد برای مردم شهر مشهد به ارمغان خواهد آمد.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ بیش از یک سال است که سامان‌دهی رودخانه تاریخی کشف رود به مدیریت شهری مشهد سپرده شده است. در کنار تمام اقدامات یک ساله اخیر، با آغاز عملیات مهندسی ۳۵ کیلومتر از بستر این رودخانه، آخرین پازل سامان دهی و بهسازی کشف رود در حال تکمیل است.
به گفته مدیر سامان دهی کشف رود تا پایان دوره پنجم مدیریت شهری با کاشت درخت در ۳۰۰ هکتار از بستر رودخانه، پارکی جنگلی به وسعت ۷ برابر بوستان وکیل آباد برای مردم شهر مشهد به ارمغان خواهد آمد.

عبدا... سلطان احمدی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه قرارداد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای سامان دهی ۳۵ کیلومتر از بستر رودخانه به تازگی ابلاغ و به صورت غیررسمی عملیات عمرانی این پروژه آغاز شده است، گفت: در این پروژه برای ۷ قسمت از ۱۰ قسمت رودخانه که در حریم شهر مشهد قرار دارد، برنامه ریزی شده است. مطابق قرارداد، پیمانکار این پروژه علاوه بر مهندسی بستر رودخانه و کاشت نهال در این اراضی، باید تا پایان خردادماه ۱۴ کیلومتر خط لوله انتقال آب از تصفیه خانه پرکندآباد تا پل شاهنامه را برای آبیاری درختانی که در بستر رود کاشته خواهند شد، اجرایی کند.


۲۰۰ هزار درخت با ۱۷ گونه گیاهی

وی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار اصله درخت در ۱۷ گونه گیاهی قرار است در بستر کشف رود کاشته شود، افزود: تا پایان خردادماه مجموعه مساحت درخت کاری شده در بستر کشف رود به ۴۸۰ هکتار خواهد رسید.
وی در تشریح ابعاد مختلف این پروژه اظهار کرد: عملیات بهسازی ۴ کیلومتر از بستر رودخانه، حد فاصل روستای کلات تا خین عرب در مرحله نهایی قرار دارد و تا پایان سال سامان دهی این بخش تمام خواهد شد و به احتمال زیاد فرایند کاشت درخت در این ۴ کیلومتر تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.
مدیر سامان دهی کشف رود ادامه داد: ۱۶ کیلومتر از بستر رودخانه را پیش از این سامان دهی کرده ایم و علاوه بر مهندسی رودخانه برای جلوگیری از سیلاب حدود ۱۷۵ هکتار درخت کاری انجام شده است و در حال رسیدگی به این قسمت هستیم.


یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب خاک برداری در ۳۵ کیلومتر

سلطان احمدی با اشاره به اینکه قرار است در طول ۳۵ کیلومتر، یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب خاک برداری از بستر رودخانه انجام می‌شود، گفت: پس از این اقدامات اولیه و مهندسی رودخانه، بستر کشف رود برای کاشت درخت در ۳۰۰ هکتار از این اراضی آماده خواهد شد.
وی بیان کرد: سامان دهی و بهسازی بستر این رودخانه به صورت پیوسته نیست و قسمت‌های مختلف در طول این بستر را پوشش خواهیم داد، اما درخت کاری در همه طول این ۷ قسمت انجام خواهد شد.

مدیرسامان دهی کشف رود تصریح کرد: ۸۱ کیلومتر از کشف رود را به ۱۰ قسمت تقسیم کرده ایم که ۷ بخش آن به وسعت ۵۵ کیلومتر داخل حریم شهر مشهد است. اولویت بهسازی بستر و کاشت درخت در این محور‌ها خواهد بود و در ۳ بخش دیگر فقط احداث سپتاژ و نصب دیوار‌های بتی برای جلوگیری از پمپاژ آب در دستورکار شهرداری قرار دارد.

سلطان احمدی تأکید کرد: در میان مدت و در بلندمدت در این پروژه، فضای جنگلی ویژه‌ای در شمال شهر مشهد ایجاد خواهد شد که منفعت آن در حوزه‌های تفریحی، گردشگری، امنیتی و اجتماعی از پیامد‌های ویژه این طرح برای این منطقه به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه اجرای بخش باقی مانده این پروژه سرانه فضای سبز بسیار زیادی را برای مشهد به ارمغان خواهد آورد، ادامه داد: عملیات بهسازی رودخانه بسیار وسیع و سنگین است، به همین دلیل رصد‌ها و جلسات متعددی در طول هفته با تیم اجرایی و پیمانکار این پروژه برگزار می‌شود تا در رسیدن به افق‌های پیش بینی شده وقفه‌ای ایجاد نشود. وی درباره تأمین ۲۰۰ هزار اصله نهال پیش بینی شده برای کاشت در کشف رود نیز گفت: برای تأمین نهال لازم برای این درخت کاری گسترده مشکلی نداریم و رایزنی‌های اولیه با تأمین‌کنندگان آن انجام شده است.


شهردار مشهد خبر داد

گسترش فضای سبز مشهد با «بوم‌پارک»

شهردار مشهد گفت: اجرای کلان‌پروژه سامان‌دهی کشف‌رود یا به‌عبارتی بوم‌پارک می‌تواند فضای سبزی به‌وسعت ۴۸۰ هکتار به فضای سبز مشهد بیفزاید.
محمدرضا کلائی در پست اینستاگرامی خود، با اشاره به پروژه بوم‌پارک مشهد، نوشت: در ۲ سال اخیر تلاش کردیم ۳ مجموعه بزرگ زیست‌محیطی را در شهر مشهد تعریف کنیم که شامل کوه‌پارک، رودپارک و بوم‌پارک است.

شهردار مشهد افزود: از حدود یک‌سال گذشته اجرای پروژه بوم‌پارک را در محدوده کشف‌رود آغاز کردیم تا بتوانیم بعد از چند دهه نابسامانی و معضلات کشف‌رود، آن را سامان‌دهی کنیم و به‌امید خدا تحولی بزرگ و تاریخی را در حاشیه شهر رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه تردیدی نیست که سامان‌دهی کشف‌رود و محیط پیرامونی آن گامی اساسی در راستای ارتقای وضعیت زیست‌محیطی کلان‌شهر مشهد است، ادامه داد: پروژه بوم‌پارک و سامان‌دهی کشف‌رود، نمونه‌ای عملی از اراده و همدلی همه مدیران شهری و استانی از جمله دستگاه قضایی و دستگاه‌های اجرایی است تا بتوانیم در ارتقای زیست‌شهری مردم به‌ویژه در حوزه سلامت شهروندان اقدام سازنده و بزرگی را انجام دهیم.
کلائی در ادامه این پیام نوشت: به‌جز ایجاد تصفیه‌خانه سپتاژ، مشکل فاضلاب‌های رهاشده در کشف‌رود یک مسئله مهم است؛ در تلاش هستیم در محدوده‌ای از پل‌شاهنامه تا تقاطع کشف‌رود، یک کمربند سبز ایجاد کنیم و درخت‌کاری داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه اجرای کلان‌پروژه بوم‌پارک می‌تواند فضای سبزی به‌وسعت ۴۸۰ هکتار به شهر مشهد بیفزاید، تصریح کرد: ما برای این کلان‌پروژه ۴ رویکرد اصلی تعریف کرده‌ایم که شامل کاهش معضلات زیست‌محیطی و اجتماعی و بهداشتی، توسعه کمربند سبز، حفاظت آب و خاک و نیز تأمین نیاز‌های تفرجی شهروندان است و بسیار خوشحالم که با گذر زمان، به این ۴ رویکرد بزرگ و اساسی که می‌تواند شوق زندگی را برای شهروندان افزایش دهد، نزدیک می‌شویم.

شهردار مشهد در بخش پایانی این پست نوشت: امیدواریم بتوانیم تا پایان تابستان ۱۴۰۰ از این دستاورد‌های بزرگ بهره‌برداری کنیم؛ دستاوردی که تحقق آن رؤیای چندین‌وچندساله اهالی منطقه کشف‌رود است و به‌امید خدا و با تلاش و پیگیری‌های معاون خدمات‌شهری و همکارانش در این حوزه به‌ویژه سرپرست و همکاران سخت‌کوش مدیریت سامان‌دهی کشف‌رود و با همراهی همه دستگاه‌های اجرایی شهری و استانی، به‌صورت خاص دوستان دادستانی مشهد و نگاه مثبت و حمایت اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، این اتفاق بزرگ برای همشهریان خوب شهر مشهد رقم خواهد خورد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->