آغاز تزریق ۲ واکسن جدید کودکان در جنوب کشور تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تحویل ۳۰۱ فضای آموزشی جدید در خراسان رضوی طی یک سال گذشته تربت‌جام و تایباد دارای بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان‌رضوی هستند خوش بینی حال جامعه را خوش می‌کند اعمال‌قانون ۱۴۲۰ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۱۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) برای دکتر محمدتقی صراف شیرازی، چشم امید مادران مشهدی درباره چگونگی آموزش سواد مالی به فرزندان و لزوم آن ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید طرح دغدغه‌های شهروندان با فرماندار مشهد برای تهیه مسکن ملی حریق در یک مهمان‌پذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) قرعه‌کشی زمین برای خانه‌دار‌شدن ۵۰۰ خانواده روستایی در شهرستان مشهد سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد زیرمیزی در کار حقوقی جزئیاتی تازه از کشف نیم‌تن مواد مخدر در تایباد بیمارستان‌های کودک در مشهد خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ارائه می‌دهند
سرخط خبرها

سفر مجرمانه ۲ اسکیمرباز از گرگان تا مشهد

  • کد خبر: ۵۵۶۰۲
  • ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
سفر مجرمانه ۲ اسکیمرباز از گرگان تا مشهد
افرادی که قصد فروش یک دستگاه اسکیمر را داشتند، به‌دام کارشناسان پلیس فتا افتادند
محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ از لحظه‌ای که دستگاه را تحویل می‌گیرند، عملیات مجرمانه‌شان را آغاز می‌کنند. آن‌ها شهر به شهر از شمال کشور خود را به مشهد می‌رسانند. در این سفر مجرمانه اطلاعات کارت‌بانکی چندین شهروند را هم سرقت می‌کنند، اما در گام‌های بعدی برای سرقت پول از کارت‌های بانکی به مشکل می‌خورند و تصمیم به فروش دستگاه می‌گیرند، غافل از اینکه نمی‌توانند از پس کارشناسان پلیس فتای خراسان‌رضوی بربیایند و خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنند، دستگیر می‌شوند.

ماجرای این پرونده از آنجا آغاز شد که کارشناسان پلیس فتای خراسان‌رضوی هنگام رصد و پایش فضای مجازی متوجه یک آگهی مجرمانه در یکی از سایت‌های واسطه‌گر شدند. بررسی محتویات آگهی نشان می‌داد که افرادی قصد دارند یک دستگاه اسکیمر - دستگاهی برای کپی گرفتن کارت‌های بانکی به قصد سرقت از حساب قربانی- را به مبلغی گزاف در مشهد بفروشند.

مأموران با مشاهده این آگهی متوجه شدند که احتمالا با اعضای یک باند فروش دستگاه‌های اسکیمر روبه‌رو هستند، به همین منظور عملیاتی همه‌جانبه به منظور شناسایی و دستگیری افراد آگهی‌دهنده آغاز شد.
ردزنی متهمان آغاز شد، سرنخ‌های به‌جا مانده در فضای مجازی و تحقیقات همه‌جانبه مأموران موجب شد تا این افراد که ۲ مرد جوان بودند شناسایی و تحت تعقیب قرار بگیرند. در نهایت این افراد هنگام فروش دستگاه اسکیمر در مشهد دستگیر شدند.


مسافرت از گرگان تا مشهد

متهمان به پلیس فتای خراسان‌رضوی منتقل شدند. هر دو بیست‌ودوساله و با یکدیگر دوست بودند. مأموران ضمن توقیف دستگاه اسکیمر از این افراد، ۴ کارت بانکی اسکیم شده – کارتی که اطلاعات کارت دیگری بر روی آن کپی می‌شود- و ۳ عدد گوشی تلفن را کشف کردند که برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه ادله دیجیتالی ارسال شد.

افراد دستگیر شده به نام‌های جواد و امیرحسین، در بازجویی‌های تخصصی اعتراف کردند که ساکن گرگان هستند و به قصد فروش دستگاه راهی مشهد شده‌اند.
آن‌ها درباره اینکه دستگاه را از چه طریقی به دست آورده‌اند مدعی شدند که دستگاه اسکیمر را به یکی از آشنایانشان در خارج از کشور سفارش داده و به صورت قاچاقی وارد کشور کرده‌اند. متهمان انگیزه خود را از این اقدام مجرمانه تنها کسب منفعت مالی دانستند.


کاهش ۲۱ درصدی جرائم سرقت

به گفته رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی، سرقت‌های سایبری با منشأ فیشینگ و سرقت از حساب‌های شهروندان در نه‌ماهه گذشته به نسبت مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد کاهش داشته است.
سرهنگ جواد جهانشیری ادامه داد: در کنار تلاش کارشناسان پلیس فتا، اجرای رمز پویا که رمز یک‌بار مصرف به صورت پیامکی برای شهروندان ارسال می‌شود و توجه شهروندان به توصیه‌های سایبری پلیس از دیگر دلایلی بوده که منجر به این کاهش شده است.


کوچ شیادان به دیگر حوزه‌ها

وی با اشاره به اینکه امروز بسیاری از شیادان فضای مجازی از حوزه فیشینگ دست برداشته و به دیگر حوزه‌های مجازی کوچ کرده‌اند، بیان کرد: استفاده از دستگاه‌های اسکیمر که اطلاعات کارت بانکی افراد را به صورت مخفیانه کپی می‌کند، یکی از این حوزه‌هاست.
رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی درباره مشخصات این حربه تصریح کرد: کارت‌های عابربانک رایج از تکنیک نوار مغناطیسی برخوردار هستند بنابراین دستگاه کپی‌برداری از آن در ابعاد مختلفی وجود دارد که گاهی به دلیل کوچک بودن خیلی تشخیص داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از هرگونه کپی کارت عابربانک به یاد داشته باشیم که شیادان تا رمز چهار رقمی کارت را نداشته باشند، قادر به استفاده از اطلاعات سرقتی نخواهند بود، به شهروندان توصیه می‌کنیم حتما خودشان رمز کارتشان را هنگام خرید وارد کنند و از اعلام رمز با صدای بلند و به افراد غریبه خودداری کنند.
وی ادامه داد: معمولا شیادان فضای مجازی همیشه از غفلت شهروندان سوءاستفاده می‌کنند و اگر افراد اندکی دقت داشته باشند و فریب چرب‌زبانی این شیادان را نخورند، این افراد به مقصود خود نخواهند رسید.
جهانشیری درباره نتیجه پرونده اسکیمرباز‌های بیست‌ودوساله بیان کرد: تحقیقات ابتدایی این پرونده با توجه به اعترافات متهمان و قبول بزه انتصابی تکمیل شده و متهمان به همراه پرونده‌شان برای انجام اقدامات قانونی تحویل مقام قضایی شدند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->