آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته
سرخط خبرها

رمزگشایی از ۳۶۰ فقره گوشی‌قاپی در مشهد

  • کد خبر: ۵۵۸۳۰
  • ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
رمزگشایی از ۳۶۰ فقره گوشی‌قاپی در مشهد
با دستگیری ۷ سارق و ۲ مال‌خر، صد‌ها پرونده سرقت و زورگیری گوشی‌های تلفن‌همراه در شهر بسته شد
محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ ۷ نفر بودند و همه‌شان جوان. آن‌ها اعضای ۲ باند بودند که در ۲ عملیات ضربتی از سوی کارآگاهان پلیس آگاهی و مأموران کلانتری در مشهد دستگیر شدند. جرم همه‌شان یکی بود، زورگیری و سرقت تلفن همراه. همه‌شان یک هدف عمده داشتند، آن‌ها جویای نام و نان بودند. نان برای اینکه بیکاری‌شان را جبران کنند و نام برای اینکه به اطرافیان نشان بدهند که بیکاره و تن‌پرور نیستند و اگر اراده کنند می‌توانند در مدتی کوتاه صاحب همه چیز بشوند.

مأموران انتظامی کلانتری شهید آستانه‌پرست با دستور سرهنگ عباس صارمی ساداتی، مأمور شدند تا راز چندین شکایت از سوی مال‌باختگان در هسته مرکزی شهر را رمزگشایی کنند.
تیم‌های تجسس این کلانتری با دریافت دستور مستقیم، اقدامات پلیسی خود را آغاز کردند. بررسی اظهارات شاکیان گام ابتدایی برای بررسی پرونده بود. اظهارات مال‌باختگان گذشته از محل وقوع جرم، چندین نکته مشترک داشت. یکی اینکه همه آن‌ها مشغول مکالمه یا در حال کار کردن با گوشی‌شان در خیابان بوده‌اند که سارقان گوشی را پس از قاپ‌زنی تیزدستانه ربوده‌اند.

نکته بعدی اینکه متهمان سوار موتورسیکلت بوده و تعدادی از گوشی‌ها را سوار بر موتور ربوده و تعدادی را هم پس از پیاده شدن از موتور سرقت کرده و با سوار شدن دوباره بر ترک موتور روشن از منطقه گریخته‌اند. برخی از شاکیان تعداد سارقان را ۳ نفر و عده‌ای دیگر ۲ نفر اعلام کرده بودند.


در جست‌وجوی یک باند جوان

نتایج تحقیقات مأموران ما را متوجه وجود یک باند سرقت سه‌نفره یا بیشتر کرد. در ادامه، عملیات میدانی برای شناسایی متهمان با توجه به مشخصاتی که شهروندان اعلام کرده بودند، آغاز شد. در این طرح ویژه که با نظارت مستقیم فرمانده انتظامی مشهد هدایت می‌شد، مأموران پس از گشت‌های نامحسوس و استفاده از منابع میدانی توانستند این افراد را شناسایی و چهره‌زنی کنند.
هر چند امکان دستگیری متهمان مهیا شده بود، اما تیم تجسس کلانتری شهید آستانه‌پرست عملیات مراقبت‌های پوششی متهمان برای شناسایی مخفیگاهشان را آغاز کرد، تا جایی که در نهایت پاتوق این اراذل خیابانی در نقطه‌ای از مشهد شناسایی شد.


ورود چراغ خاموش به مخفیگاه متهمان

هم‌زمان با هماهنگی‌های قضایی و دریافت دستور‌های لازم، مأموران به صورت غافل‌گیرانه و ضربتی این پاتوق را هنگامی که هر ۳ متهم در آن بودند، بازرسی کردند. با دستگیری ۳ مرد جوان که باور نمی‌کردند به همین راحتی گرفتار قانون شوند، مأموران در بازرسی از محل ۶۰ دستگاه گوشی تلفن همراه را کشف کردند.
با انتقال متهمان به کلانتری و آغاز بازجویی‌ها، متهمان که با کشف گوشی‌های سرقتی فرصتی برای کتمان جرمشان نداشتند، زبان به اعتراف گشودند و ۲ ما‌ل‌خر که در سرقت‌ها با آن‌ها همدست بودند را هم به پلیس معرفی کردند.
هر چند با دستگیری مال‌خران به ظاهر پرونده سرقت ۶۰ گوشی تلفن همراه بسته شد، اما احتمال جرائم دیگر و افزایش سرقت‌های گوشی از سوی این افراد متصور بود، موضوعی که موجب شد تا تحقیقات بیشتری از متهمان انجام شود.


ورود پلیس آگاهی به پرونده‌ای بزرگ‌تر

در آن سوی شهر نیز تکاپویی دیگر از سوی کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی خراسان‌رضوی برای شناسایی عوامل صد‌ها فقره گوشی‌قاپی در جریان بود.
در این پرونده که با دستور مستقیم سرهنگ جواد شفیع‌زاده، رئیس پلیس آگاهی استان در جریان بود، کارآگاهان به نتایجی رسیده بودند که مشخص می‌کرد، در جست‌و‌جوی اعضای یک باند حرفه‌ای هستند.
بررسی‌های ابتدایی نشان دهنده آن بود که متهمان این پرونده از هیچ شگردی برای سرقت‌هایشان غافل نبوده و با توسل به زور، استفاده از انواع سلاح سرد و به هرشکلی که بتوانند رعب و وحشت را به دل شهروندان بیندازند، نقشه شرورانه خود را پیگیری می‌کنند.


به دنبال ۴ شرور خطرناک

کارآگاهان در ردزنی متهمان متوجه شدند که اعضای این باند سرقت ۴ نفر و افراد خطرناکی هستند و در صورتی که دستگیر نشوند احتمال وقوع دیگر جرائم خشن نیز از سوی این افراد متصور است.
در پیگیری این پرونده، مأموران موفق به شناسایی و چهره‌زنی متهمان شدند. افرادی که هر روز به میزان جرائمشان افزوده می‌شد.
کارآگاهان دایره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی خراسان‌رضوی، در نهایت توانستند در اقدامی ضربتی عوامل این باند سرقت را دستگیر کنند.


اعتراف به ۳۰۰ فقره سرقت

متهمان که در عملیاتی غافل‌گیرانه دستگیر شده بودند، پس از انتقال به پلیس آگاهی استان ابتدا حاضر به همکاری با مأموران نبودند. اما وجود مدارکی که نقش آن‌ها را در صد‌ها مورد سرقت خشن گوشی تلفن همراه از شهروندان تأیید می‌کرد، مقاومت آن‌ها را شکست.
این متهمان در اعترافاتی صریح به ۳۰۰ فقره سرقت در مشهد اعتراف کردند. تعدادی از مال‌باختگان که برای شکایت از این افراد به پلیس آگاهی آمده بودند نیز توانستند این افراد را شناسایی کنند، تا جایی که تاکنون ۴۵ نفر در رویارویی با این متهمان، از آن‌ها شکایت کرده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->