سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

وضعیت نامشخص حضور دانش آموزان در مدارس و ضدونقیض‌گویی مسئولان

  • کد خبر: ۵۶۰۷۷
  • ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
وضعیت نامشخص حضور دانش آموزان در مدارس و ضدونقیض‌گویی مسئولان
دغدغه اصلی والدین، سلامت فرزندانشان است و اینکه نکند دوباره به روز‌هایی برگردیم که کرونا جان بیش‌از ۴۰۰ هم‌وطن را می‌گرفت. به‌جز این، مانده‌اند برای بازگشایی مدارس که دوامش مشخص نیست چطور برنامه‌ریزی کنند؛ آن‌ها تجربه بازگشایی نصفه‌نیمه مدارس را در ابتدای سال تحصیلی دارند.
الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ بازگشایی مدارس، والدین نگران. مدیران آموزش‌وپرورش خراسان رضوی به والدین حق می‌دهند، اما جان کلامشان بر مأمور بودن و معذور بودن است؛ دو معاون ابتدایی و متوسطه آموزش‌وپرورش استان، هر دو، می‌گویند: «مصوبه کشوری و لازم الاجراست.»

از چند روز پیش که موضوع بازگشایی مدارس در شهر‌های با وضعیت زرد و آبی مطرح شد، بار دیگر، موجی از استرس و گلایه والدین به راه افتاد. از مسئولان، چند نفری تأیید کردند و چند نفری تکذیب؛ در‌این‌میان به این مهم توجه نشد که تصمیم‌های این‌چنینی و فاقد قطعیت لازم، زندگی بسیاری از خانواده‌ها را دستخوش تغییر می‌کند.

دغدغه اصلی والدین، سلامت فرزندانشان است و اینکه نکند دوباره به روز‌هایی برگردیم که کرونا جان بیش‌از ۴۰۰ هم‌وطن را می‌گرفت. به‌جز این، مانده‌اند برای بازگشایی مدارس که دوامش مشخص نیست چطور برنامه‌ریزی کنند؛ آن‌ها تجربه بازگشایی نصف‌و‌نیمه مدارس را در ابتدای سال تحصیلی دارند.

از‌یک سو اعلام شده حضور دانش‌آموزان اجباری نیست، بنابراین برخی والدین حاضر نیستند فرزندشان را راهی مدرسه کنند و ازسوی دیگر گفته می‌شود حضور دانش‌آموزان قطعی است و برخی والدین مرددند چطور زمینه این حضور را فراهم کنند. یکی از مادران شاغل می‌گوید: شهریور که مدارس باز شد، برای همان چند‌ساعتی که قرار بود دخترم به مدرسه برود، برای گرفتن سرویس مدرسه مشکل داشتیم. نمی‌دانستیم با راننده سرویس چطور قرارداد ببندیم.


۴۰۰ فوتی روزانه تاوان سختی بود

مادری که فرزند کلاس‌اولی دارد، می‌گوید: تیرماه که کرونا شدیدتر شد، تصمیم گرفتیم دخترم را در مدرسه ثبت‌نام نکنیم. کلی با همسرم بحث کردم و در‌نهایت برای اینکه از درس عقب نماند، ثبت‌نامش کردیم، اما فقط روز اول بردمش مدرسه و باقی درسش را مجازی دنبال کرد.
او که فروردین‌ماه مادر بیمار خود را به‌خاطر کرونا از دست داده است، اضافه می‌کند: این همه سختی، این همه فوتی. هرکدامشان خانواده داشتند. متوجه نمی‌شوم چرا تصمیم گرفته‌اند که مدارس باز شود! چه کسی می‌تواند جای خالی مادر من و همه آ ن‌هایی را که به‌خاطر کرونا فوت کردند، پر کند. از مسئولان می‌خواهیم مردم را گرفتار نکنند.


اجباری است؛ نه، اختیاری است!

درست چند روز مانده به بازگشایی مدارس، مسئولان وزارت بهداشت هم به صف والدین شاکی پیوستند. سعید نمکی، وزیر بهداشت، دو روز پیش، مخالفت خودش را به‌صورت رسمی اعلام کرد و گفت: نگرانیم که با عادی‌انگاری به تله‌ای بیفتیم که اردیبهشت و خرداد گرفتارش شدیم. اگر این‌بار گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید کرونا در کشور شاید بیشتر باشد. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله‌با کرونا، نیز اعلام کرد: مدارس به‌هیچ‌وجه اجباری برای بازگشایی نخواهند داشت و حضور دانش‌آموزان کاملا اختیاری است.

چنین اظهاراتی با سکوت وزارت آموزش‌وپرورش همراه شده است. البته مسئولان این وزارتخانه از اجباری‌بودن حضور دانش‌آموزان از ابتدای بهمن سخن گفته بودند. آموزش‌و‌پرورشی‌ها تا قبل از بلندشدن صدای بهداشتی‌ها گفته بودند بازگشایی مدارس برای شهر‌های آبی و زرد اجباری است؛ از‌جمله رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، از اجبار برای حضور دانش‌آموزان گفته بود.


مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا لازم الاجراست؛ استان‌ها، چشم‌انتظار تعیین تکلیف

اما آن سوی مصوبات خلق‌الساعه که پس از چند روز از ابلاغ با موج مخالفت‌ها روبه‌رو می‌شود، مسئولان استانی هستند؛ مسئولانی که تمام اقدامات آنان زیر سایه همین ابلاغیه تعریف می‌شود. وقتی به‌سراغ قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی می‌رویم، همان ابتدا، از ابلاغ‌شدن و لازم‌الاجرا‌بودن مصوبات ستاد ملی مقابله‌با کرونا می‌گوید. او در توضیح چگونگی بازگشایی مدارس از ابتدای بهمن می‌گوید: در مناطقی که از نظر شیوع کرونا در وضعیت زرد هستند، مدارس فقط برای دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی و هنرجویان فنی‌وحرفه‌ای و درس‌های مهارتی بازگشایی می‌شود.

آن‌طور‌که خدابنده می‌گوید در مناطق زرد، تعداد دانش‌آموز هر کلاس نباید از ۱۰ نفر تجاوز کند. چنانچه در مقطعی، دانش‌آموزان بیشتر از ۱۰ نفر بودند، مدیران باید با دسته‌بندی دانش‌آموزان، شرایط را برای حضور سالم و ایمن آن‌ها فراهم کنند.

حرف خدابنده برای مناطق آبی، اما بر بازگشایی همه مدارسی تأکید دارد که «دارای کمتر از ۵۰‌دانش‌آموز هستند.» چنین قیدی به اذعان مدیرکل آموزش‌وپرورش استان «بخش اعظم مدارس مشهد را از گردونه بازگشایی خارج می‌کند.»
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان، شیفت‌بندی مدارس و نحوه حضور دانش‌آموزان را از تکالیف مدیران و شورای مدارس عنوان می‌کند. او حتی مسئولیت اجرای پروتکل‌های بهداشتی را جزو همین وظایف می‌داند و ادامه می‌دهد: مدارس استان خراسان رضوی از شنبه هفته آتی بازگشایی خواهد شد.


بازگشایی ۲۰۰ مدرسه ابتدایی درمشهد

ابوالحسن حقیقی، معاون ابتدایی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی است و بیشتر دغدغه‌های والدین دانش‌آموزان به حوزه کاری او مرتبط است. او حق را به والدین نگران می‌دهد، اما چند نکته را هم یادآور می‌شود؛ «اول آنکه بچه‌های مقطع ابتدایی به‌ویژه دو پایه اول و دوم برای درک مفاهیم، نیاز به حضور در محیط آموزشی دارند، چون با فضای مجازی نمی‌توان توقعاتی مثل نحوه صحیح قلم دست‌گرفتن و نوشتن حروف الفبا را برآورده کرد.»

حقیقی به نگرانی آموزش‌و‌پرورشی‌ها دراین‌باره اشاره می‌کند؛ نگرانی از کم‌سوادی دانش‌آموزانی که پایه تحصیلی خود را در شرایط کرونا به صورت مجازی پشت سر می‌گذارند.
معاون ابتدایی آموزش‌وپرورش استان با تأکید بر اینکه آموزش‌وپرورش استان‌ها تنها در زمان برف و یخبندان و آلودگی هوا مجازند مدارس را تعطیل کنند، می‌گوید: ما مجری هستیم و وقتی ستاد مقابله‌با کرونا مصوبه‌ای را تصویب می‌کند حتما تمام جوانب و پیامد‌های آن را بررسی کرده است.

حقیقی تعداد مدارسی را که ذیل این مصوبه از ابتدای بهمن در استان خراسان رضوی باز می‌شوند، ۱۷۶۸ مدرسه ذکر می‌کند. بنا به گفته او، بخش عمده این مدارس در بخش‌های روستایی و عشایری قرار دارد. در مشهد و تبادکان نیز ۲۰۰ مدرسه با جمعیت دانش‌آموزی کمتر از ۵۰‌نفر گشایش خواهند یافت.

او نحوه حضور بچه‌ها، نگرانی والدین، دغدغه سرویس مدارس و مدت حضور بچه‌ها را مشروط‌به نظرات شورای مدرسه می‌داند؛ «برای حضور بچه‌ها در مدرسه، سه زمان ۳۵‌دقیقه با تعداد دانش‌آموز کمتر از ۱۰‌نفر درنظر گرفته شده است. والدینی که مشکل سرویس یا حضور بچه، یا دغدغه‌های دیگری دارند، می‌توانند با توافق با شورای مدرسه این مشکلات را برطرف کنند.»


در مقطع متوسطه مدرسه‌ای باز نمی‌شود

رضا صابری، معاون آموزش متوسطه استان است. حرف‌های او نیز بر مأمور و معذور بودن آموزش‌وپرورش استان در اجرای مصوبات ملی ستاد مقابله‌با کرونا تأکید دارد. او ترجیح می‌دهد از کلمه «فعلا» استفاده کند؛ «براساس مصوبه پنجاه‌ودومین جلسه ستاد ملی مقابله‌با کرونا قرار بر این است که مدارس در مناطق آبی و زرد با شرایطی باز شود؛ البته فعلا.»

صابری در توضیح قطعی‌نبودن این مصوبه به گفته‌های اخیر وزیر بهداشت اشاره می‌کند؛ «وزیر بهداشت عنوان کردند که نباید مدارس باز شود. این گفته‌های وزیر بهداشت در شرایطی مطرح می‌شود که وزارت بهداشت، عضو اصلی ستاد ملی مقابله‌با کروناست.»

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش خراسان رضوی، وضعیت بازگشایی مدارس در مقطع متوسطه مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی را با عدد و رقم توضیح می‌دهد. او می‌گوید: در استان ۸۵۰‌مدرسه متوسطه نظری، ۲‌هزار مدرسه متوسطه اول و ۶۰۰‌مدرسه فنی‌و‌حرفه‌ای داریم و تعداد مدارس مقطع متوسطه که در مشهد بازگشایی خواهند شد، کمتر از انگشتان یک دست است.
او بازگشایی مدارس را صرفا در حوزه مدارس غیردولتی می‌داند و تأکید می‌کند: مدارس دولتی پایه متوسطه مشهد، بیشتر از ۵۰‌دانش‌آموز دارند؛ بنابراین در این مقطع مدرسه‌ای در مشهد گشایش نمی‌یابد.


چه کسی مصوبه را تصویب کرد؟

مخالفت وزارت بهداشت و از سوی دیگر سردرگمی آموزش‌وپرورش برای اجرای این مصوبه، با این سؤال بی‌پاسخ همراه می‌شود که چه کسانی مصوبه را تصویب کردند؟ چرا وقتی تجربه بازگشایی مدارس در شهریور و مهرماه را داشته‌ایم، دوباره تصمیم بر راستی‌آزمایی نسبت مستقیم آموزش حضوری دانش‌آموزان و اوج‌گیری کرونا گرفته شده است؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->