روایتی از آخرین دستاورد‌های مدیریت شهری مشهد در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی خدمات شهری | از دستگاه ریشه‌کن تا پهپاد‌های اطفای حریق + فیلم شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی‌بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی شش‌هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد + تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی‌کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

از سامانه سپند (سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی) چه می‌دانیم؟

  • کد خبر: ۸۵۸۲۸
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
از سامانه سپند (سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی) چه می‌دانیم؟
رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد درخصوص سامانه سپند (سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی) گفت: برای ما بسیار مهم است که مردم از وجود این سامانه باخبر شوند و هنگام ثبت‌نام فرزند خود درخواست سرویس از طریق سامانه سپند را داشته باشند. متاسفانه مدارس و شرکت‌های سرویس مدارس باوجود اینکه موظف به همکاری با ما بودند، اما کوتاهی کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، ایمان فرهمندی اظهار کرد: با توجه به کاهش فشار کرونا بر جامعه، انجام واکسیناسیون و مراقبت‌هایی که در حال انجام است، همچنین به علت مختل شدن آموزش دانش‌آموزان در این مدت و کاهش کیفیت آموزش‌های آنلاین، تصمیم بر این است که آموزش و پرورش به صورت دائم بازگشایی شود.

وی افزود: در زمان بازگشایی مدارس مهمترین دغدغه خانواده‌ها سرویس مدرسه دانش‌آموز است؛ زیرا حجم زیادی از تردد دانش‌آموزان با سرویس مدارس انجام می‌شود. سرویس مدارس هم از جنبه تربیتی و اخلاقی و هم از نظر امنیتی حائز اهمیت است و شناخت راننده اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا ممکن است دانش‌آموز در مسیر رفت‌وآمد با شنیدن لفظ بی‌ادبانه راننده، موسیقی نامناسب، دیدن منظره‌ای ناخوشایند درسطح شهر و... در معرض آموزش غیرمستقیم مسائل اجتماعی قرار گیرد که این امر آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

این عضوشورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: خانواده‌ها می‌توانند برای انتخاب مدرسه فرزند خود تحقیق و جستجو کنند، زیرا ابزارهایی برای تحقیق وجود دارد، اما در انتخاب سرویس مدرسه این‌چنین نیست. گاهی ممکن است مدرسه سرویس دانش‌آموز را مهیا کند یا خود خانواده راننده‌ای پیدا کند. انتخاب سرویس دانش‌آموزان، شناخت راننده، بررسی سابقه، سوء پیشینه و عدم اعتیاد او مهم است. راننده‌ای که به عنوان سرویس در خدمت مدارس است باید آموزش‌هایی را فرا گیرد. همچنین کرایه سرویس نیز باید عادلانه باشد تا خانواده‌ها بتوانند به راحتی هزینه را پرداخت کنند؛ بنابراین برای کنترل این امور نیاز به یک سیستم جامع و نظارتی است.

فرهمندی عنوان کرد: ما به عنوان حامیان فرزندان این شهر موظف هستیم این آسیب‌ها را کاهش داده و مدیریت کنیم. همچنین باید الزامات حداقلی را در سرویس مدارس فراهم‌ کنیم و به خانواده‌ها این اطمینان را بدهیم که در مسیر رفت و آمد آسیبی متوجه دانش‌آموز نخواهد بود. چند سال پیش سامانه سپند (سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی) با هدف ساماندهی، مدیریت و نظارت بهینه بر حمل‌ونقل دانش‌آموزی، رصد و پایش ناوگان شرکت‌ها و ناوگان فعال در این حوزه با راهبری وزارت کشور و آموزش و پرورش طراحی و راه‌اندازی شد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ثبت نام در سامانه سپند برای همه رایگان است. رانندگان و شرکت‌های سرویس مدارس با اخذ مجوز از شهرداری، مدیران مدارس و اولیای دانش‌آموزان می‌توانند با ایجاد حساب کاربری در این سامانه از خدمات آن بهره‌مند شوند. رانندگانی که در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند با توجه به قوانین و ضوابط می‌توانند چهار سرویس در دو شیفیت صبح و بعدازظهر داشته باشد. همچنین این سامانه رانندگان سرویس را با توجه به خواسته‌ها و نیازهایی که اعلام می‌کنند، ساماندهی می‌کند.

وی تصریح کرد: مهمترین مزیت این سامانه این است که رانندگان سرویس مدرسه مورد اعتماد هستند، زیرا مجوز فعالیت از شهرداری را دارند که این امر سبب افزایش آسودگی خاطر خانواده‌ها می‌شود. در این سامانه امکان ارتباط و ارسال پیام به رانندگان ‌نیز وجود دارد. گفتنی است که مدارس نمی‌توانند تمام رانندگان سرویس را ارزیابی کنند. مدارس برای تهیه سرویس با شرکت‌ها قرارداد می‌بندند و ارزیابی رانندگان این شرکت‌ها توسط سازمان تاکسیرانی انجام‌می‌شود.

فرهمندی ادامه داد: اگر این سازمان ارزیابی رانندگان را انجام ندهد، احتمال خطر وجود دارد. گاهی پیش می‌آید که از راننده‌ای فقط شماره تلفن همراه او موجود است و در مواقع خاموش بودن گوشی، هیچ دسترسی‌ای به راننده وجود ندارد. اگر در چنین شرایطی برای دانش‌آموز اتفاقی بیفتد چگونه می‌توان، راننده را پیدا کرد؟ اگر سازمان تاکسیرانی ارزیابی رانندگان را انجام دهد، کنترل و نظارت مستمر وجود دارد و مسئولیت هر اتفاقی که برای دانش‌آموز بیفتد را قبول می‌کند.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: مزیت مهم دیگر این سامانه این است که والدین می‌توانند از طریق سایت از محل دقیق دانش‌آموز در مسیر رفت و آمد مطلع شوند. در این صورت دانش‌آموزان در سرویس امنیت کامل دارند. همچنین با توجه به سیستم مسیریابی که در این سامانه وجود دارد کرایه مسیر رفت وآمد به صورت عادلانه و مطمئن تعیین می‌شود.

دلایل عدم استقبال از «سپند»

فرهمندی اضافه کرد: این سامانه سابقه طولانی دارد، اما متاسفانه کسانی که در سیستم راه‌اندازی سرویس مدارس هستند علاقه‌ای به وجود این سامانه ندارند. مدارس هزینه‌هایی دارند که آموزش وپرورش توان پرداخت همه آن‌ها را ندارد به همین منظور مدارس برای تامین مابقی هزینه‌ها از کمک‌های اولیا و درآمدهایی که از طریق راه‌اندازی کلاس‌ها برای مدرسه ایجاد می‌کند، تامین می‌شود. یکی دیگر از این منابع درآمدی وجود سرویس مدرسه است. هزینه‌ای که مدرسه تعیین می‌کند نسبت به هزینه‌ای که سامانه سپند مشخص می‌کند، بیشتر است. به همین علت این سامانه در مدارس تبلیغ نمی‌شود و توسط آموزش‌وپرورش نیز این مورد پیگیری نمی‌شود.

وی ادامه داد: شرکت‌ها نیز طرفدار سامانه سپند نیستند، زیرا می‌خواهند بدون ضابطه کار کنند و دست آن‌ها در انتخاب هر راننده‌ای باز باشد و هر طور که تمایل دارند حقوق‌ راننده را پرداخت کنند. رانندگان باید در سامانه سپند آموزش ببینند و یکسری قوانین و چارچوب‌ها را رعایت کنند. سامانه سپند رفت و آمد آن‌ها را کاملا کنترل می‌کند و نوع پوشش، رفتار راننده و محیط داخل ماشین کنترل می‌شود؛ بنابراین برخی از رانندگان نیز علاقه‌ای به فعالیت در سامانه سپند را ندارند.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: نقش ما به عنوان شورای اسلامی شهر مشهد مراقبت از مردم است تا در حق آن‌ها اجحاف نشود. همچنین به عنوان نماینده حوزه حمل‌ونقل باید درآمد این حوزه‌ را تامین کنیم. اوایل امسال تعرفه سرویس مدارس با توجه بازگشایی مدارس به صورت عادی در شورا تصویب شده است که اگر بازگشایی مدارس براساس شرایط کرونایی و محدودیت‌ها باشد، تعرفه‌ها اصلاح خواهد شد. در شرایط کرونا سرویس‌ها نمی‌توانند چهار دانش‌آموز را حمل کنند به دستور ستاد کرونا دو نفر اجازه سوار شدن در داخل سرویس را دارند، اما این کار غیر ممکن است، زیرا پرداخت هزینه سرویس برای خانواده سنگین خواهد شد؛ بنابراین قصد داریم تعداد دانش‌آموزان در سرویس را سه نفر در نظر بگیریم.

آمار استفاده از «سپند» نزدیک به صفر است

وی افزود: در حال حاضر آمار استفاده از سامانه سپند نزدیک به صفر است؛ زیرا مدت دو سال مدارس تعطیل بوده است. گفتنی است که قبل از آن نیز آمار پایین بود و دلیل اصلی آن عدم اطلاع مردم از این سامانه بود. ما برای اینکه مدارس و مردم از این سامانه استقبال کنند، ابتدا مکاتبه‌ای با معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان خراسان رضوی داشتیم و از آن‌ها خواسته‌ایم در این زمینه با ما همکاری کنند؛ زیرا امنیت دانش‌آموزان اولویت اول راه‌اندازی این سامانه بود. اگر اتفاقی برای دانش‌آموز بیفتد، یک مورد آن هم زیاد است. متاسفانه ما شاهد موارد معدودی از این آسیب‌ها بوده‌ایم و دیگر نمی‌خواهیم این حوادث تکرار شود. همچنین از آموزش و پرورش درخواست کرده‌ایم که از سامانه سپند حمایت کنند. آن‌ها بررسی‌ها در خصوص این سامانه را انجام دادند و به اشکالاتی جزئی برخورد کردند که به زودی آن‌ها را رفع خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: برای ما بسیار مهم است که مردم از وجود این سامانه باخبر شوند و هنگام ثبت‌نام فرزند خود درخواست سرویس از طریق سامانه سپند را داشته باشند. متاسفانه مدارس و شرکت‌های سرویس مدارس باوجود اینکه موظف به همکاری با ما بودند، اما کوتاهی کردند.

وی تاکید کرد:  چرایی این موضوع نیز مشخص نمی‌شود؛ زیرا کنترلی روی سرویس مدارس وجود ندارد. ممکن است از جانب راننده تخلفی انجام شده باشد؛ مانند دو مسیر سرویس را با هم ادغام کند، در مسیر توقف داشته یا از مسیرهایی رفت‌وآمد کند که مورد توافق نبوده است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->