اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است رئیس جمهور چین برقراری صلح جهانی را مسئولیت واشنگتن و پکن دانست رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست | میدان‌داری مردم و دولت، پیش‌نیاز تحول فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی| ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بازداشت شدند وزیر کشور: آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هستیم شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران
سرخط خبرها

درباره دختری ایزدی که از چنگال داعش گریخت

  • کد خبر: ۵۶۰۹۷
  • ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
درباره دختری ایزدی که از چنگال داعش گریخت
لامیا حاجی‌بشر دختر پانزده‌ساله‌ای بود که در روستای ایزدی‌نشین و آرام خود در شمال عراق سکونت می‌کرد. یکشنبه، سوم آگوست ۲۰۱۴، با ورود ناگهانی داعش به این خطه، زندگی لامیا برای همیشه تغییر کرد.
هدی جاودانی  | شهرآرانیوز - سال ۲۰۱۴ لامیا حاجی‌بشـر دختر پانزده‌ساله‌ای بود که در روستای ایزدی‌نشین و آرام خود در شمال عراق سکونت می‌کرد. یکشنبه، سوم آگوست ۲۰۱۴، با ورود ناگهانی داعش به این خطه، زندگی لامیا برای همیشه تغییر کرد. نیرو‌های داعش خانواده، دوستان و خویشاوندان لامیا را به قتل رساندند. هزاران ایزدی در این کشتار جان خود را از دست دادند و در گور‌هایی دسته‌جمعی به خاک سپرده شدند. در این میان، زنان و دختران بسیاری به بردگی گرفته شدند. لامیا نیز به‌عنوان برده به داعش فروخته شد. او پس از مدتی، از چنگال داعش می‌گریزد و داستان خشونت‌های بی‌رحمانه داعش علیه زنان و دختران ایزدی را با جهان به اشتراک می‌گذارد.
 

اما داستان زندگی لامیا از کجا شروع می‌شود؟ پس از کشته شدن پدر و برادران لامیا به دست داعش، او و خواهرش به اسارت گرفته می‌شوند و چندین نفر از سربازان و سرکردگان داعش به آن‌ها تجاوز می‌کنند. لامیا ۴ مرتبه تلاش می‌کند بگریزد، اما هربار نیرو‌های داعش او را پیدا می‌کنند و مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. او ناامید نمی‌شود. لامیا پس از ۱۸ ماه اسارت، بالأخره در پنجمین تلاش خود، موفق می‌شود با ۲ دختر جوان دیگر بگریزد. در مسیر، پای یکی از دختران روی مین کاشته‌شده‌ای در زمین می‌رود و تنها لامیا از این حادثه جان سالم به در می‌برد. انفجار مین به‌شدت او را مجروح و به چشمانش آسیبی جدی وارد می‌کند.

در همین حین، یک سازمان اهدای کمک‌های بشردوستانه در عراق ایزدیانی را که در مناطق دورافتاده نیاز مبرم پزشکی داشتند، برای درمان به آلمان منتقل می‌کند. آن‌ها از طریق خویشاوندان لامیا از وضعیت او باخبر می‌شوند و به کمک او می‌شتابند. این افراد از کنسولگری آلمان می‌خواهند برای لامیا روادید این کشور را صادر کند تا بتواند هرچه سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرد. پزشکان آلمانی پس از یک جراحی دشوار و طولانی‌مدت، یکی از چشمان او را احیا می‌کنند، اما به‌طبع جراحت‌های لامیا تنها ریشه در جسم و جان او ندارد، و تسکین درد‌های او به فراتر از این‌ها نیازمند است.

لامیا با پرس‌وجو از اطرافیانش، می‌خواهد به نمایندگی از زنان ایزدی اسیر داعش، صدای آنان را به دنیا برساند. با اینکه تنها یک ماه از جراحی‌اش گذشته بود، او شجاعانه در برابر پارلمان اروپا در بروکسل ایستاد و به‌عنوان یکی از بازماندگان خشونت‌های بی‌رحمانه داعش شهادت داد. پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۶ به لامیا حاجی‌بشر و نادیا مراد، دیگر نجات‌یافته ایزدی و فعال حقوق بشر، بابت شجاعتشان جایزه ساخاروف را اهدا کرد. این جایزه پنجاه‌هزاریورویی به افرادی اهدا می‌شود که زندگی خود را وقف دفاع از حقوق بشر و آزادی اندیشه می‌کنند.

«دختران ایزدی قربانیان افراطیگری، خشونت و تروریسم هستند. آن‌ها جانشان را در این راه از دست دادند، اما از همه شما تمنا می‌کنم که به من و به ما قول دهید هیچ‌وقت، هیچ‌وقت دیگر اجازه ندهید دوباره چنین بلا‌هایی سر ما بیاید.» این‌ها را لامیا در حالی در صحن پارلمان اروپا به زبان می‌آورد که اشک حاضران بر چهره‌هایشان جاری شده بود.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->