٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پرونده شهدای سلامت مشهد؛ معطل تأیید تهران!

  • کد خبر: ۵۶۷۸۵
  • ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
پرونده شهدای سلامت مشهد؛ معطل تأیید تهران!
از ابلاغ رهبری، نزدیک به ۱۱ ماه می‌گذرد، اما تا امروز از میان ۲۰۰ پرونده موجود در کشور، پرونده تنها ۶۰ نفر از جان باختگان به عنوان شهید خدمت مورد تأیید قرار گرفته است.
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ ۲۰ اسفندماه سال گذشته، درست ۱۷ روز بعد از اینکه ورود کرونا به ایران تأیید شد و اولین قربانیانش را از میان کادر درمان و پرستاران انتخاب کرد، وزیر بهداشت در نامه‌ای بلندبالا به مقام معظم رهبری خواستار آن شد که پرستاران و پزشکانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا جان خود را از دست داده اند، به عنوان «شهید خدمت» پذیرفته شوند؛ درخواستی که به سرعت پذیرفته شد و جان باختگان ناشی از کرونا در میان کادر درمان شهدای مدافع سلامت نامیده شدند.
 
از این تأیید و ابلاغ رهبری، نزدیک به ۱۱ ماه می‌گذرد، اما تا امروز از میان ۲۰۰ پرونده موجود در کشور، پرونده تنها ۶۰ نفر از جان باختگان به عنوان شهید خدمت مورد تأیید قرار گرفته است و با وجود ارسال پرونده‌های شهدای مدافع سلامت مشهدی و خراسانی به کمیته مورد نظر، هنوز هیچ تأییدیه‌ای مبنی بر شهید بودن این افراد صادر نشده است.


کش وقوس‌های یک آیین نامه!

بعد از گذشت حدود ۷ ماه از دستور مقام معظم رهبری برای شهید اعلام کردن کادر درمان جان باخته براثر کرونا، آیین نامه‌ای از سوی دولت و بنیاد شهید دراین باره منتشر شد که ابهامات زیادی داشت و براساس آن بسیاری از پرستاران و پزشکان جان باخته، از شمول نام شهدای مدافع سلامت خارج می‌شدند؛ چون طبق این دستورالعمل، آن عده از کادر درمان به عنوان شهید محسوب می‌شدند که در استخدام رسمی وزارت بهداشت باشند.
 
اما بعد از اعتراض‌های گسترده خانواده کادر درمان، آیین نامه‌ای اختصاصی تعیین مصادیق و امتیازات شهید خدمت وزارت بهداشت که در مردادماه تدوین شده بود، مورد بازنگری قرارگرفت. با این حال حالا و پس از کش وقوس‌های فراوان، کمیته بررسی مورد نظر تنها ۲۰۰ پرونده ارسالی را بررسی کرده است و آن طور که سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ۱۵ دی ماه، اعلام کرد، از این تعداد تنها ۶۰ پرونده تأیید شده است.


نظر مثبت علوم پزشکی برای تمام پرونده‌ها

محمدحسین بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد که مسئولیت کمیته استانی این ماجرا را به عهده دارد، در جلسه ستاد کرونای استان گفت که از ۳۰ فوتی کرونایی کادر درمان مشهد و استان، تنها ۲۱ پرونده توانسته است تأیید اولیه مصادیق شهید خدمت بودن را از اعضای این کمیته بگیرد. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار ما، از ارسال این پرونده‌ها به تهران خبر داد.
حمیدرضا رحیمی افزود: درکل ما در دانشگاه علوم پزشکی مشهد پرونده‌های تعیین مصادیق را با نظر مثبت برای کمیته ملی در تهران ارسال کردیم.


هنوز پرونده‌ای از مشهد تأیید نشده است

معاون تعاون بنیاد شهید خراسان رضوی هم با بیان اینکه تصمیم گیرنده اصلی درباره شهدای مدفع سلامت و آیین نامه آن وزارت بهداشت است، تصریح کرد: طبق چیزی که در آیین نامه آمده و تبدیل به قانون شده است، کادر درمان باید در بیمارستان یا محل خدمت کرونا گرفته باشند. پزشک یا پرستاری را که در جایی غیر از بیمارستان یا درمانگاه دچار بیماری کرونا شده باشد براساس آیین نامه نمی‌توان شهید اعلام کرد. در واقع یکی از مهم‌ترین مصادیق برای اعلام شهادت، همین اشتغال در بیمارستان و ابتلا به کرونا در آن مرکز درمانی است.
صدیقه خدیوی در ادامه افزود: پرونده‌های تأییدشده در استان به تهران و وزارت بهداشت ارسال شده است و تا امروز هنوز هیچ تأییدیه‌ای به دست ما نرسیده است.


ارسال پرونده شهدای سلامت، ۳ هفته قبل

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد نیز با اشاره به جزئیات دیگری از تکمیل پرونده‌های شهدای مدافع سلامت در استان، گفت: در نظام پزشکی پرونده ۳۲ نفر از کادر درمانی را که بر اثر کرونا فوت کرده بودند تکمیل کردیم و به کمیته استانی ارجاع دادیم. پرونده ۳ یا ۴ نفر دیگر هم باید ارسال می‌شد که به دلیل تکمیل نشدن بعضی از بخش‌های مورد نظر وزارت بهداشت و ذکرشده در آیین نامه، موفق به تکمیل آن‌ها نشدیم. از مجموع این ۳۲ پرونده ارسالی، ۳ هفته قبل مدارک و پرونده‌های ۲۱ نفر در کمیته استانی تأیید و به تهران ارسال شد و البته بعد از تأیید در آنجا، به کمیته استانی ارجاع داده می‌شود.

علی بیرجندی نژاد ادامه داد: مهم‌ترین ملاک برای تأیید شهادت کادر درمان طبق آیین نامه این است که آن فرد از کادر درمانی شاغل در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها بوده و علاوه بر اینکه براثر بیماری کرونا به شهادت رسیده باشد، باید در بازه قبل از ابتلا به این ویروس در یکی از مراکز درمانی مشغول به کار و در آن مرکز گرفتار کرونا شده باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->