به گزارش شهرآرانیوز؛ مرسدس بنز با رونمایی از، EQA عضو جدیدی را به خانواده خودروهای برقی خود اضافه کرد. این خودرو در کلاس کراس اوورهای این شرکت طبقه بندی شده و همان گونه که از نامش پیداست، نسخه برقی GLA به حساب میآید.
از لحاظ پیکره و طراحی کلی بدنه، EQA شباهت زیادی به همتای بنزینی خود یعنی GLA دارد. البته برای اینکه EQA ایرودینامیک بهتری داشته باشد، برخی تغییرات جزئی در قسمتهای مختلف آن اعمال شده است. بسته بودن جلوپنجره، قاب متفاوت چراغهای LED جلو، چراغهای عقب سرتاسری، طراحی متفاوت سپر و رینگ و همچنین بهره گیری از رنگ آبی در تزیین بدنه از جمله بخشهای متفاوت این خودرو با GLA است.
کراس اوور سبز EQA در حالت استاندارد با تجهیزاتی مثل چراغهای LED مجهز به دستیار نوربالا، در صندوق عقب برقی، رینگهای هجده اینچی آلیاژی، نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ متنوع، دوربین پارک و فرمان چرمی راهی بازار خواهد شد.
مدل رونمایی شده از مرسدس بنز EQA نیروی خود را از یک موتور برقی با ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۳۷۵ نیوتن متر گشتاور دریافت میکند. وظیفه تغذیه این موتور برعهده باتری لیتیوم یونی ۵/۶۶ کیلووات ساعتی گذاشته شده است و با تکیه بر آن میتوان تا ۴۸۶ کیلومتر را بدون نیاز به شارژ دوباره طی کرد.
خریداران مرسدس بنز EQA به شبکهای متشکل از ۴۵۰ هزار ایستگاه شارژ در ۳۱ کشور جهان دسترسی خواهند داشت. این خودرو به طور استاندارد با شارژر ۱۱ کیلوواتی عرضه میشود، اما امکان بهره گیری از شارژرهای پرسرعت تا نهایت ۱۰۰ کیلووات وجود دارد. در صورت اتصال به چنین پورتی، میزان شارژ باتری EQA در نیم ساعت از ۱۰ به ۸۰ درصد میرسد.
آن طور که مرسدس بنز وعده داده است، در آینده نزدیک نسخههای دیگری از EQA با پیشرانه و باتری قویتر معرفی خواهد کرد. به گفته بنز، پرچم دار این مدل، از پیشرانهای دوموتوره با خروجی ۲۶۸ اسب بخار قدرت سود برده است و توانایی پیمایش مسافت ۵۰۰ کیلومتر را خواهد داشت.
کراس اوور برقی مرسدس بنز EQA در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷/۱۵ کیلووات ساعت انرژی مصرف میکند. از عواملی که باعث شده است این خودرو چنین کارکرد مناسبی داشته باشد، طراحی ایرودینامیک بدنه و ضریب درگ ۲۸/۰ است. نکته جالب اینکه مرسدس بنز همه مراحل توسعه ایرودینامیک EQA را با نرم افزارهای شبیه ساز رایانهای انجام داده و برای مطمئن شدن از عملکرد اجزا در دنیای واقعی، برخی از آنها را در تونل باد آزمایش کرده است.
مرسدس بنز EQA در حالت استاندارد به یک پمپ پیشرفته گرما مجهز است. این پمپ وظیفه دارد حرارت پیشرانه را به کابین منتقل کند. وجود این پمپ در روزهای سرد سال میتواند بسیار مفید و کاربردی باشد، زیرا راننده را قادر میکند قبل از ورود به کابین از طریق اپلیکیشن اختصاصی Mercedes Me یا سامانه اینفوتنیمنت MBUX دمای کابین را به میزان دل خواه برساند.
تازهترین محصول برقی مرسدس بنز، ارزانترین مدل برقی شده این شرکت به شمار میرود و برای آن قیمت پایه ۳۸ هزار و ۵۰۰ یورو (۴۶ هزار و ۷۰۰ دلار) تعیین شده است.
منبع: Motor۱.com