٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

درباره آسیب‌های موبایلی که هنگام رانندگی می‌تواند برای راننده ایجاد کند

  • کد خبر: ۵۷۲۸۱
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
درباره آسیب‌های موبایلی که هنگام رانندگی می‌تواند برای راننده ایجاد کند
درست است که روز به روز با پیشرفت فناوری روابط اجتماعی افراد نیز گسترش می‌یابد، اما گاهی استفاده نادرست از ابزار‌های ارتباط جمعی مانند موبایل مشکلاتی به وجود می‌آورد که عواقبی جبران ناپذیر در پی دارد.
ملیحه ابراهیمی | شهرآرانیوز ؛ تلفن همراه یکی از ابزار‌های ارتباطی است که کارکرد‌های متنوع چندرسانه‌ای مثل ارسال پیام، عکس برداری و فیلم برداری، ضبط صوت، پخش رادیو و موزیک و از همه مهم‌تر در این روز‌های کرونایی ارتباط با شبکه‌های مجازی را ایجاد کرده است. درست است که روز به روز با پیشرفت فناوری روابط اجتماعی افراد نیز گسترش می‌یابد، اما گاهی استفاده نادرست از ابزار‌های ارتباط جمعی مشکلاتی به وجود می‌آورد که عواقبی جبران ناپذیر در پی دارد.

استفاده بی رویه از تلفن همراه و آسیب‌های جسمی

  • خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
  • استفاده طولانی از تلفن همراه (بیش از ۲۲ ساعت در هر ماه) خطر تشکیل تومور‌های غده بناگوش را حدود ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.
  • باعث افزایش نوع خاصی از تومور‌های مغزی می‌شود.
  • استفاده مداوم از تلفن همراه تحلیل گلبول‌های سفید، افزایش فشار خون، کاهش حافظه و سردرد را به دنبال دارد.
  • در جوانان باعث کم خوابی، سوء هاضمه و در نتیجه اضطراب می‌شود.


آثار تلفن همراه بر سلامت جامعه

  • نادیده گرفتن حریم شخصی
  • کاهش تعاملات درون خانوادگی (پایین آمدن سطح روابط بین اعضای خانواده)
  • رواج فساد اخلاقی و بی بندوباری از طریق تلفن همراه مثل ارسال عکس‌های خلاف عفت، هزل‌های بسیار رکیک و ...
  • احساس ناامنی اجتماعی برای کودکان و نوجوانان در شبکه‌های متعدد اجتماعی


آثار روانی اعتیاد به تلفن همراه

  • افسردگی: براساس پژوهش‌های صورت گرفته، جوانانی که تماسی را از دست می‌دهند یا در ارسال پیام کوتاهی ناموفق هستند بسیار غمگین و ناراحت می‌شوند.
  • نادیده گرفتن فعالیت‌ها و کار‌های مهم بر اثر اعتیاد به تلفن همراه.
  • کاهش اعتماد به نفس و در نهایت منزوی شدن.
  • باعث بروز برخی بیماری‌های شخصیتی در جوانان از قبیل خودبزرگ بینی یا خودکوچک بینی و ... می‌شود.



مزیت‌های تلفن همراه

  • امکان ارتباط دوسویه یا چندسویه را فراهم می‌آورد.
  • از ابزار‌های ضرور و در آمدزاست که برای بسیاری کارکرد شغلی دارد.
  • قابلیت برنامه ریزی ارتباطات را محیا می‌کند.
  • امکان انتخابی بودن پذیرش ارتباطات یا دسترس بودن یا نبودن را دارد.
  • امکان استفاده‌های چندمنظوره رسانه ای، گوش دادن به رادیو، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، ورود به اینترنت و ... را داراست.



نقش تلفن همراه هنگام رانندگی

به گفته رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان خراسان رضوی، حواس پرتی هنگام رانندگی باعث کاهش فرصت واکنش راننده می‌شود.
 
سرهنگ علیرضا رحیمی باور دارد وقتی راننده‌ای دیر متوجه خطر می‌شود، سرعت انتقال عکس العمل او کاهش می‌یابد. ناگفته نماند، رابطه‌ای مستقیم بین افزایش زمان عکس العمل با کاهش سرعت انتقال برقرار است.



ماده ۱۸۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی

رانندگان حق ندارند ضمن رانندگی، دخانیات استعمال یا خوراکی و آشامیدنی میل کنند. استفاده از هر گونه وسیله و تجهیزات مانند تلفن همراه نیز که باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده شود ممنوع است. رانندگان موظف اند در هر حال به طور کامل به جلو توجه داشته باشند.
 
نکته: با توجه به این ماده، استفاده از وسایل ارتباطی‌ای که باعث حواس پرتی راننده می‌شود -خواه روی بلندگو با آن طرف خط صحبت کردن یا راننده آژانس‌های اینترنتی بودن و روی صفحه موبایل به دنبال نشانی گشتن، هندزفری داشتن، سرگرم تبلت خود بودن و ... - در هر صورت ممنوع است و راننده مرتکب تخلف شده است.



۳ ثانیه = جراحت‌های عمیق یا مرگ

با این فرضیه اثبات شده که خودرو در حال حرکت با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت ۲۲ متر بر ثانیه مسافت طی می‌کند:
 
هنگامی که با تلفن همراه راننده‌ای تماسی گرفته می‌شود یا پیامکی می‌آید، از زمان برداشتن تلفن تا نگاه به صفحه و پاسخ دادن ۳ ثانیه زمان صرف می‌شود که طبق فرضیه بالا، ۶۶ متر مسافت طی شده است. این در حالی است که راننده در این مدت به جلو نگاه نکرده است و امکان دارد با هر گونه وسیله نقلیه موتوری، عابر پیاده یا دوچرخه سوار برخورد کند و جراحت‌هایی عمیق یا مرگ کاربر ترافیکی را به دنبال داشته باشد.

اولین

اولین علت بروز تصادف حواس پرتی هنگام رانندگی است.
 

۴۴ درصد

بی توجهی به جلو که آشکارترین مصداق آن استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی است، علت ۴۴ درصد تصادف‌ها در مشهد است.
 

۴ تا ۶ برابر

استفاده و ارتباط با تلفن همراه هنگام رانندگی ضریب خطر تصادفات را بین ۴ تا ۶ برابر افزایش می‌دهد.
 

استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه هنگام رانندگی با سرعت بیش از ۶۰ کیلومتر بر ساعت برای وسایل نقلیه شخصی ۳ نمره منفی دارد.
 

۱۰۴۰۰۰ تومان

جریمه استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه هنگام رانندگی با سرعت بیش از ۶۰ کیلومتر بر ساعت برابر کد ۲۰۱۴
 

استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه هنگام رانندگی با سرعت بیش از ۶۰ کیلومتر بر ساعت برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۵ نمره منفی دارد
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->