روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

عضو هیئت مذاکره‌کننده: طالبان شجاعت و غیرت صلح‌کردن ندارند

  • کد خبر: ۵۷۴۶۸
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
عضو هیئت مذاکره‌کننده: طالبان شجاعت و غیرت صلح‌کردن ندارند
رسول طالب از اعضای هیئت مذاکره‌کننده‌ دولت افغانستان در مذاکرات صلح قطر اظهار کرد: طالبان هیچ حرفی درباره‌ حکومت موقت نزده‌اند. طالبان شجاعت و غیرت صلح‌کردن ندارند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رسول طالب، عضو هیئت جمهوری اسلامی افغانستان در مذاکرات صلح قطر امروز، یکشنبه ۱۲ بهمن در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران گفت که در دستور کار مطرح‌شده هیچ موضوعی درباره‌ی حکومت موقت نیست.

 

این درحالی است که در روزهای گذشته بحث حکومت موقت در رسانه‌ها مطرح بوده و مقام‌های ارشد دولت افغانستان به طرح حکومت موقت واکنش نشان داده‌اند. ارگ ریاست‌جمهوری این کشور گفته است که دوره‌ی کار رئیس‌جمهور را قانون اساسی تعیین کرده و رئیس‌جمهور غنی قدرت را به کسی می‌سپارد که براساس آرای مردم انتخاب شده باشد.

 

طالبان شجاعت و غیرت صلح کردن ندارند

طالب در ادامه افزود: هیچ دلیلی برای تأخیر در آغاز مذاکرات وجود ندارد، بلکه هیئت مذاکره‌کننده‌ی گروه طالبان شجاعت و غیرت صلح کردن ندارد.

 

او گفت: آنچه که از سوی طالبان مطرح شده، همه بهانه است.

 

به گفته‌ی او، ممکن است اعضای هیئت طالبان خارج از میز مذاکره مطالبی را مطرح کنند که تمام آن جنبه‌ی تبلیغاتی دارد و تلاشی است برای انحراف افکار عمومی است.

 

چند روز پیش شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی دفتر طالبان در یک نشست خبری در مسکو گفته بود که اشرف غنی مانع صلح است و به هیئت مذاکره‌کننده‌ی حکومت صلاحیت کافی برای مذاکره نداده است.

 

به گفته‌ی رسول طالب، میان اظهارات و اقدامات عملی طالبان دوگانگی وجود دارد و این دوگانگی باید از سوی این گروه برطرف شود.

 

وی گفت: آنان [طالبان] در دفاع از مسائلی که مطرح می‌کنند، در مقابل هیئت ما در میز مذاکره با مشکل مواجه هستند.

 

مذاکرات به بن بست نرسیده است

این عضو هیئت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان ادامه داد که طالبان میز مذاکره را رها کرده و با سفر به کشورهای دیگر برای دریافت دیدگاه‌های آنان، بهانه‌های غیرموجه و غیرقابل قبول را پیش می‌کشند.

 

طالب تأکید کرد که گاها اگر طالبان مذاکره را قطع می‌کنند، بیان‌کننده‌ی موقف بلندتر این گروه نیست و تا زمانی که یافتن راه‌حل برای جنگ افغانستان از طریق گفت‌وگو را به‌عنوان یک واقعیت نپذیرند، در عمل‌کردشان نوسانات وجود خواهد داشت.

 

وی خاطرنشان کرد که تا کنون مذاکره به بُن بست نرسیده، بلکه دچار رکود و وقفه شده است. دلیل این وقفه طالبان هستند، درحالی که هیئت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی به جلوگیری از ضایع شدن فرصت برای حل مشکل افغانستان تأکید دارد.

 

رسول طالب در پاسخ به سؤالی درباره پیش‌شرط طالبان برای رهایی زندانیان این گروه گفت: طالبان رهایی زندانیان خود را از آمریکا می‌خواهند ولی به ما ارتباط ندارد. طالبان رهایی زندانیان خود را در دستورکار مذاکره مطرح نکرده‌اند.

 

او در حال تأکید کرد که پیش‌شرط گذاشتن برای مذاکره مشکل را نه تنها که حل نمی‌کند، بلکه بیشتر می‌کند.

 

طالب گفت: ما توقع داشتیم که اگر بحث رهایی زندانیان مهم می‌بود، طالبان باید در دستور کار می‌آورد.  ما آمادگی بحث روی تمام مسائلی که وجود دارد، را داریم. راه‌حل منطقی این است که ما و طالبان مسائل را مطرح کرده و روی آن گفت‌وگو کنیم.

 

کشورهای دیگر مشکل افغانستان را حل نمی‌کنند

شریفه زرمتی وردک، عضو دیگر هیئت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان گفت که بدون مذاکره، کشورهای دیگر مشکل افغانستان را حل نمی‌کنند.

 

زرمتی همچنان گفت که در حال حاضر روی آتش‌بس اجماع وجود دارد.

 

وی ابراز امیدواری کرد که طالبان نیز این موضوع را بیپذیرند و هرچه زودتر به میز مذاکره حاضر شوند.

 

این عضو هیئت مذاکره کننده گفت: آتش‌بس اولویت اساسی در برنامه پیشنهادی ما بوده است. هر نوع مشوره از سوی مردم صورت بگیرد ما طبق آن عمل می‌کنیم. منتظر هستیم که جانب مقابل [طالبان] به جلسات حاضر شوند.

 

مذاکرات بین‌الافغانی در ۲۲ شهریور سال جاری میان هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت و طالبان در دوحه آغاز شد. این مذاکرات پس از توافق روی طرزالعمل آن به‌منظور مشورت‌های بیشتر روی دستور کار آن موقتا متوقف شد. دور دوم مذاکرات در شانزدهم دی از سر گرفته شد.

 

هیئت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که هیئت طالبان از مدتی به این طرف آماده‌ی برگزاری نشست عمومی نشده است.

 

منبع: اطلاعات روز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->