نگاهی بر شروه‌خوانی «ناخدا ستوده» در برنامه هلال + فیلم قسمت هجدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر بهادر اسدی کارگردان مشهدی درگذشت + بیوگرافی (۱۰ فروردین ۱۴۰۲) انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟
سرخط خبرها

نگاهی به زندگی مرتضی مطهری، متفکر و نویسنده شیعه، به بهانه زادروزش

  • کد خبر: ۵۷۵۲۷
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
نگاهی به زندگی مرتضی مطهری، متفکر و نویسنده شیعه، به بهانه زادروزش
بیش از ۷۰اثر از مطهری انتشار یافته است. برخی آثار او در زمان حیات و برخی دیگر پس از درگذشتش چاپ شده است. سخنرانی‌ها و درس‌های مطهری نیز در مجلد‌های مختلف چاپ و منتشر شده، همچنین نزدیک به ۳۰ هزار برگ یادداشت و فیش تحقیقی از وی باقی مانده است.
شهرآرانیوز - «منطق اسلام این است که معنویت را با عدالت، توام با یکدیگر می‌باید در جامعه برقرار کرد. در جامعه‌ای که عدالت وجود نداشته باشد، هزارهزار بیماری روانی به‌وجود می‌آید. محرومیت‌ها، ایجاد عقده‌های روانی می‌کند و عقده‌های روانی تولید انفجار؛ یعنی اگر جامعه به تعبیر علی (ع) به دو گروه گرسنه گرسنه و سیر سیر تقسیم شود، وضع به همین منوال باقی نمی‌ماند، بلکه صد‌ها تالی فاسد به‌همراه خواهد آورد.» (مجموعه آثار شهیدمطهری، ج۲۴، ص۲۵۷)
 
نگاهی به زندگی مرتضی مطهری، متفکر و نویسنده شیعه به بهانه زادروزش
 
 
روزآمدسازی و تبیین آموزه‌های اسلام و تشیع، از ویژگی‌های فکری مرتضی مطهری است. این معلم اخلاق، آموزه‌های اسلامی را که قبلا در قالب بیاناتی پیچیده ارائه می‌شد، به سبک ویژه خود، به‌صورت آسان و با زبان روز دراختیار مخاطبان قرار می‌داد.
 
این ویژگی‌ها باعث شد که کتاب‌هایش در موضوعات مختلف دینی، بار‌ها به زبان‌های مختلف منتشر شود. این متفکر و نویسنده شیعه که از شاگردان علامه‌طباطبایی و امام‌خمینی (ره) بود، زاده خطه خراسان و از افراد تأثیرگذار و از رهبران فکری انقلاب اسلامی ایران است. مطهری ۱۳بهمن۱۲۹۸ خورشیدی در فریمان به دنیا آمد. او مقدمات علوم حوزوی را نزد پدرش محمدحسین مطهری که روحانی مورد احترام مردم فریمان بود، فراگرفت و از سیزده‌سالگی در حوزه علمیه مشهد، مشغول تحصیل شد. در سال ۱۳۱۶ به قم رفت و حدود ۱۵سال در آنجا اقامت کرد، اما پس از آن به‌دلایلی به تهران مهاجرت کرد.

مهم‌ترین استادان و چهره‌های تأثیرگذار در زندگی مرتضی مطهری، عبارتند از امام‌خمینی (ره)، علامه ‌طباطبایی، آیت‌ا... بروجردی و میرزاعلی‌آقای شیرازی. مطهری، بخش مهمی از شخصیت فکری و روحی خود را تحت‌تأثیر درس اخلاق و سایر درس‌هایی می‌داند که در طول ۱۲سال از امام‌خمینی (ره) فراگرفته است. او علامه‌طباطبایی را از خدمتگزاران بسیار بزرگ اسلام معرفی کرده و میرزاعلی‌آقای شیرازی را نهج‌البلاغه مجسم خوانده است.

مطهری نخستین اثرش یعنی شرح کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم را در سال۱۳۳۲ منتشر کرد و از سال۱۳۳۴ به تدریس در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران مشغول شد. در ۱۵خرداد۱۳۴۲ و درپی اعتراض‌های مردم به نظام سلطنتی پهلوی که آیت‌ا... خمینی را بازداشت کرده بودند، مطهری نیز به‌همراه عده‌ای دیگر از روحانیان، زندانی و پس از ۴۳روز آزاد شد. بعد از قیام ۱۵خرداد همکاری با جمعیت‌های موتلفه اسلامی را آغاز کرد و در سال۱۳۴۴ به‌خاطر انتشار دو جلد کتاب داستان راستان، به دریافت جایزه از یونسکو موفق شد.

بیش از ۷۰اثر از مطهری انتشار یافته است. برخی آثار او در زمان حیات و برخی دیگر پس از درگذشتش چاپ شده است. سخنرانی‌ها و درس‌های مطهری نیز در مجلد‌های مختلف چاپ و منتشر شده، همچنین نزدیک به ۳۰ هزار برگ یادداشت و فیش تحقیقی از وی باقی مانده است.

مطهری بعد از اوج‌گیری مبارزات مردم ایران علیه نظام پادشاهی پهلوی در سال۱۳۵۷ و استقرار امام‌خمینی در پاریس به آنجا رفت و مسئولیت تشکیل شورای انقلاب اسلامی را از طرف امام به‌عهده گرفت. او همچنین هنگام بازگشت امام خمینی از تبعید به ایران، عهده‌دار مسئولیت کمیته استقبال از ایشان بود و در روز ورود امام به ایران، قبل از سخنرانی ایشان در بهشت زهرا، سخنرانی کوتاهی کرد.

مرتضی مطهری یازدهم اردیبهشت۱۳۵۸، شب‌هنگام، زمانی که از شرکت در جلسه‌ای در خانه دکتر سحابی بازمی‌گشت، به دست اعضای گروه فرقان ترور شد و به شهادت رسید.

اما در پایان باید گفت که جایگاه این متفکر و نویسنده شیعه چنان ویژه است که بعد از او نیز صد‌ها کتاب، پایان‌نامه و مقاله درباره زندگی و آثارش نوشته شد و به همین دلیل، سالروز شهادت مرتضی مطهری، در ایران روز «معلم» نام‌گذاری شده است.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->