آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اعلام زمان ثبت‌ نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴
سرخط خبرها

جهانپور: واکسن کرونا غیر از مبدأ آمریکا و انگلیس خریداری می‌شود

  • کد خبر: ۵۷۵۴۵
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
جهانپور: واکسن کرونا غیر از مبدأ آمریکا و انگلیس خریداری می‌شود
سخنگوی سازمان غذا و دارو: خرید و ورود واکسن با صدور مجوز اضطراری یا موقت سازمان غذا و دارو است. بعد از تایید این سازمان واکسن های با مبدا غیرآمریکا و انگلیس، قابل خرید و واردات است.

به گزارش شهرآرانیوز، کیانوش جهانپور درباره فرآیند واردات واکسن کرونا از خارج و نوع واکسن های وارداتی افزود: خرید و ورود واکسن به دنبال صدور مجوز اضطراری یا موقت سازمان غذا و دارو خواهد بود و فرآیند بررسی بر اساس مدارک موجود ادامه دارد، طبیعتا بعد از تایید این سازمان واکسن های با مبدا غیرآمریکا و انگلیس، قابل خرید و واردات خواهد بود.

 

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره خرید واکسن کرونا از مبدا کشورهای اروپایی گفت: تفاوتی نمی کند، مهم این است که از مبدا انگلیس و آمریکا نباشد و در هر صورت از مبدا انگلیس و آمریکا واکسنی وارد نخواهد شد، بقیه موارد در شرایط برابر ارزیابی و حسب مجوز و تایید سازمان غذا و دارو خرید و واردات انجام می شود.

 

جهانپور پیش از این و پس از سفر محمد جواد ظریف به مسکو از صدور مجوز واردات واکسن «اسپوتنیک V» از روسیه خبر داده بود.

 

وی اعلام کرد: در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص(صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن Sputnik V محصول شرکت گامالیا کشور روسیه در فرم محلول فریزشده و ویال های تک دوز/۵ دوز در ایران صادر شد و روند بررسی واکسنهای دیگر از مبدا هند، چین، روسیه و... کماکان ادامه دارد.

 

جهانپور درواکنش به برخی مخالفت ها با ورود واکسن روسی کرونا به کشور اعلام کرد: واکسن اسپوتنیک V شرایط قابل قبولی دارد و تاکنون ۱۴ کشور این واکسن را تایید یا برای آن مجوز مصرف اضطراری صادر کرده اند و فرآیند بررسی در سازمان بهداشت جهانی را طی می کند.

 

وی گفته است که مرجع ملی برای تایید واکسن ها چه داخلی چه خارجی سازمان غذا و داروست و فهرست تایید شده سازمان بهداشت جهانی برای کشورها الزام آور نیست.

 

سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین در توئیتی نوشت: ورود واکسن روسی «اسپوتنیک V به عنوان اولین واکسن موفق ثبت شده کرونا در جهان و اولین واکسن کرونا دارای مجوز مصرف در ایران، آغازی بر همکاری مشترک در کشور در حوزه بیوتکنولوژی است و با توجه به زیرساخت کم نظیر این صنعت در روسیه و هدفگذاری ایران می تواند آغازی بر همکاری مشترک دو کشور و کسب جایگاه درخور در حوزه بیوتکنولوژی و صنعت واکسن سازی در جهان باشد.

 

وی گفته است: همکاری مشترک ایران و روسیه در حوزه صنعت واکسن سازی و بیوتکنولوژی در دستور کار است و وزارت خارجه نیز در این زمینه نقش تسهیل گر را خواهد داشت.

 

پس از اعلام خرید واکسن اسپوتنیک  V از روسیه،  کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز اعلام کرد: قرارداد خرید و همچنین تولید مشترک واکسن روسی «اسپوتنیک وی» بین تهران و مسکو امضا شده و اولین محموله این واکسن تا ۱۶ بهمن به ایران ارسال خواهد شد و محموله های بعدی آن نیز به تدریج در بهمن و اسفند وارد کشور می شود.

 

در پی صدور مجوز اضطراری استفاده از واکسن اسپوتنیک  V روسیه در ایران، سعید نمکی وزیر بهداشت اعضای کمیته اجرایی واکسیناسیون کرونا را در ایران متشکل از مسئولان حوزه مرکز توسعه شبکه بهداشت و درمان، مرکز مدیریت بیماری های واگیر و غیر واگیر، مرکز سلامت محیط و کار و حراست بهداشت منصوب کرد.

 

پیش از این سند ملی واکسیناسیون ایران در وزارت بهداشت تصویب و ابلاغ شده بود. بر اساس این سند قرار است، واکسیناسیون کرونا در شبکه بهداشتی کشور با اولویت کادر بهداشت و درمان، سالمندان، بیماران خاص و صعب العلاج، مشاغل پر خطر شروع شود و به تدریج به سایر گروهها توسعه یابد.

 

با این وجود پس از مخالفت هایی که با استفاده از واکسن اسپوتنیک V در ایران انجام شد، سعید نمکی، وزیر بهداشت اعلام کرد: واکسیناسیون با این واکسن از خانواده مسئولان شروع می شود.

 

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->