جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

خراسان‌رضوی؛ رکورددار طرح ملی اصلاح موتورخانه‌ها

  • کد خبر: ۵۷۸۴۲
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
خراسان‌رضوی؛ رکورددار طرح ملی اصلاح موتورخانه‌ها
مدیرعامل شرکت گاز استان: مشترکان خراسان رضوی بیشترین استقبال را از طرح ملی اصلاح موتورخانه‌ها داشته اند.
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان، مشترکان خراسان رضوی بیشترین استقبال را از طرح ملی اصلاح موتورخانه‌ها داشته اند، به گونه‌ای که از ابتدای آبان ماه (زمان آغاز اجرای این طرح در کشور) تاکنون ۵۴۱ مشترک استان برای استفاده از مزایای این طرح در سایت شرکت گاز ثبت نام کرده اند.

به گزارش خبرنگار ما، طبق اعلام برخی کارشناسان محیط زیست، یک موتورخانه تنظیم نشده در یک ساختمان بیست واحدی به اندازه ۱۰ تاکسی آلاینده است و همین موتورخانه‌ها می‌تواند ۵۰ تن در سال آلودگی ایجاد کنند. از طرف دیگر تنظیم و بهینه سازی موتورخانه باعث کاهش ده درصدی مصرف گاز در هرساختمان می‌شود که در مقیاس کلان باز هم رقم شایان تأملی است؛ به همین دلیل است که شرکت گاز احتمالا به دلیل هزینه‌های بالا، از ابتدای امسال تصمیم به تنظیم رایگان موتورخانه‌های منازل مسکونی گرفته است؛ طرحی که به گفته مدیران شرکت گاز، در استان بیشتر از هرجای دیگر در کشور، با اقبال روبه رو شده است.


قانونِ اصلاح موتورخانه‌ها

مردادماه سال ۱۳۹۶ و بعد از چندسال معطلی قانون هوای پاک بالاخره توسط مجلس تصویب و به وسیله دولت ابلاغ شد؛ قانونی که اجرایی شدن بند‌های آن کمک می‌کند که انتشار آلاینده‌ها در کشور به حداقل ممکن برسد و تعداد روز‌های پاک، دست کم در کلان شهر‌ها افزایش پیدا کند. براساس ماده ۱۷ این قانون، همه بهره برداران منابع ثابت آلوده کننده هوا ملزم به رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها در موتورخانه‌ها و سامانه‌های احتراقی خود هستند. همچنین این مراکز مکلف اند ضمن اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها در هوای آزاد، از سوخت مناسب (ترجیحا گاز شهری) استفاده کنند و ملزم به انجام معاینه فنی سالانه برای سامانه موتورخانه و سامانه‌های احتراقی توسط شرکت‌های تأیید صلاحیت شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، مطابق با حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها هستند.


فقط تا پایان سال ۱۴۰۱

براساس همین بند از قانون هوای پاک بود که سازمان محیط زیست و شرکت گاز اعلام کردند که همه موتورخانه‌های مراکز مسکونی و تجاری و دولتی باید گواهی معاینه فنی و استاندارد دریافت کنند. ادارات دولتی تنها تا پایان سال گذشته برای دریافت این گواهی فرصت داشتند. طبق اعلام شرکت گاز ساختمان‌های تجاری تا سال ۱۴۰۰ مهلت دارند این استاندارد و گواهی نامه را دریافت کنند و مهلت ساختمان‌های مسکونی هم تنها تا سال ۱۴۰۱ خواهد بود. طبق قانون اگر بعد از این تاریخ گواهی نامه استاندارد ۱۶ هزار را که مخصوص معاینه فنی موتورخانه هاست دریافت نکنند، جریمه می‌شوند و این جریمه‌ها شامل تعطیلی موقت ۶ ماه تا ۲ سال برای مراکز تجاری و مجازات نقدی برای ساختمان‌های مسکونی است.


خراسان رضوی، رکورددار مشارکت

حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز استان، با بیان اینکه طرح ملی اصلاح و بهینه سازی موتورخانه واحد‌های تجاری و مسکونی در راستای اجرای ماده ۱۷ قانون هوای پاک است، گفت: در این طرح ۳ اقدام مهم اصلاح و ترمیم عایق کاری، تنظیم مشعل و نصب سیستم ضدرسوب موتورخانه واحد‌های تجاری و مسکونی است که با هزینه شرکت گاز انجام می‌شود و برای مشترکان هزینه‌ای ندارد.
 
وی با بیان اینکه اجرای این طرح منجر به صرفه جویی ده درصدی در مصرف گاز هر مشترک می‌شود، ادامه داد: مهلت استفاده از خدمات این طرح تنها امسال و سال آینده خواهد بود و ما در شرکت گاز استان خراسان رضوی برای آن اعتباری در حدود ۱۴۷ میلیارد تومان در نظر گرفته ایم. آن طور که چندی پیش شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد، مشترکان خراسان رضوی بیشترین استقبال ممکن را از طرح ملی اصلاح موتورخانه‌ها داشته اند؛ موضوعی که افتخاری نیز آن را تأیید کرد و خواستار افزایش مشارکت شهروندان در این  طرح شد.


تأمین هزینه در صورت مشارکت در طرح

مدیر بهینه سازی انرژی شرکت گاز استان نیز در پاسخ به این سؤال که چه تعداد از واحد‌های مسکونی و تجاری در استان مشمول این طرح می‌شوند، گفت: حدود ۱۸ هزار واحد مسکونی و تجاری در استان مشمول این طرح هستند و می‌توانند از خدمات طرح ملی اصلاح موتورخانه‌ها استفاده کنند و درصورتی که مهلت این طرح تمام شود، صاحبان مراکز تجاری و مسکونی باید با هزینه خودشان موتورخانه‌ها را برای دریافت گواهی استاندارد اصلاح کنند.

حمیدرضا افشون با بیان جزئیات این طرح ادامه داد: آن دسته از ساختمان‌های مسکونی و تجاری‌ای شامل این طرح می‌شوند که مصرف سالانه گاز طبیعی آن‌ها بیش از ۲۵۰۰ متر مکعب باشد و شرکت گاز به ازای میانگین هرمترمکعب مصرف ۲ سال قبل ۸۰۰ تومان برای بهینه سازی موتورخانه متقاضیان هزینه می‌کند و اگر اصلاح موتورخانه از سقف مبلغی که شرکت گاز برای این کار پیش بینی کرده است، افزایش یابد، تأمین این هزینه با مشترک است.

وی همچنین درباره نحوه ثبت نام در این طرح نیز اظهار کرد: مشترکانی که متقاضی استفاده از این طرح هستند، باید به سایت شرکت ملی گاز ایران به نشانی goc.nigc.ir مراجعه و شماره اشتراک خودشان را ثبت کنند و درصورتی که مشمول استفاده از این طرح باشند، به آن‌ها اطلاع داده می‌شود و مشمول اصلاح این طرح خواهند شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->