شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

معرفی ۹رمان پرطرفدار در ادبیات افغانستان + عکس

  • کد خبر: ۵۸۱۴۰
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
معرفی ۹رمان پرطرفدار در ادبیات افغانستان + عکس
افغانستان نویسندگان صاحب نام و موفق زیادی دارد، نویسندگانی که برخی از آثارشان در ایران بارها چاپ و توسط علاقه‌مندان خوانده شده است. در این گزارش ۹رمان پرطرفدار در ادبیات افغانستان را به شما معرفی می‌کنیم.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ افغانستان نویسندگان شناخته شده زیادی دارد و در این بین افرادی چون رهنورد زریاب، محمدحسین محمدی، عتیق رحیمی و خالد حسینی شهرت بیشتری دارند.

 

از یاد رفتن اثر محمدحسین محمدی

شخصیت داستان سید میر کشاه آقا پیرمردی است که از کل زندگی روزمره دلبستگی عمیقی به رادیوش دارد. او همه چیز را زود فراموش می‌کند و برای یادآوری آوردن چند لحظه باید فکر کند. باید تا شهر برود و برای رادیوش باتری بخرد. طرح کلی داستان همین شهر رفتن سید میرک شاه آقا است و رویه دیگر داستان، خانواده از هم پاشیده‌ی سید میرک شاه آقا است که همگی به ایران فرار کرده‌اند به جز دخترش که در زیرزمین خانه به زور سید میرک شاه آقا پنهان شده تا طالب‌ها نبینندش و گاهی دزدکی از زیرزمین بیرون می‌رود.

  

۹رمان پرطرفدار در ادبیات افغانستان + عکس

 

هزار خورشید تابان اثر خالد حسینی

این کتاب زندگی شخصیت اصلی داستان با نام‌های مریم و لیلا را، با یک نسل فاصله سنی و عقایدی کاملا متفاوت در مورد عشق و خانواده، به هم گره می‌زند.

 

۹رمان پرطرفدار در ادبیات افغانستان + عکس

 

پایان روز اثر محمدحسین محمدی

رمانی کوتاه مدت تصویری یک روزه از زندگی ایا در تهران و خانواده او در مزار شریف به دست من می‌دهد. ایا کارگری افغانستانی است که در تهران به کارگری مشغول است و خانواده‌اش در افغانستان زندگی می‌کند.

 

۹رمان پرطرفدار در ادبیات افغانستان + عکس

 

تویی که سرزمین‌ات اینجا نیست اثر محمدآصف سلطان‌زاده

 

فضای بیشتر داستان‌های مجموعه «تویی که سرزمین‌ات اینجا نیست» شهرهای جنگ زده افغانستان در جریان جنگ‌های داخلی آن کشور است و روایت خونبار و وحشتناکی که راوی از آن فضا ارائه می‌کند، سند جامعه شناختی مهمی است که از وضعیت داخلی افغانستان طی این سال‌ها.

 

۹رمان پرطرفدار در ادبیات افغانستان + عکس

 

بادبادک باز اثر خالد حسینی

امیر، پسر یک تاجر ثروتمند کابلی و از قبیله صاحب قدرت پشتون‌ها است. حسن، خدمتکار و همراه همیشگی امیر، از قبیله‌ی طرد شده و فقرزده‌ی هزاره‌ها است. رابطه غیرمعمول این شخصیت، با تصمیم امیر به ترک دوست در خلال تنشها و ناآرامی‌های قومی، مذهبی و سیاسی سالهای پایانی پادشاهی افغانستان، از هم می‌پاشد و این دو از هم بسیار دور می‌افتند. اما رابطه میان این شخصیت، آن قدر قوی است که امیر ، برای جبران اشتباه گذشته در قبال تنها دوست حقیقی‌اش، مسیری بسیار طولانی را به افغانستان باز می‌گردد.

 

۹رمان پرطرفدار در ادبیات افغانستان + عکس

 

در کشوری دیگر اثر سپوژمی زریاب

سپوژمی در این کتاب با دیدی شرقی به جهان غرب نگاه می‌کند. شخصیت‌های این داستان یک زن سالخورده، یک جوان و یک آدم شرقی است. آدم شرقی که راوی داستان در این کتاب از مشکلات جامعه افغانستان و مشکلاتی است که بعد از مهاجرت در کشورهای غربی دارند، می‌نویسند. احساس غم بار بزرگترین توهین ها و تحقیرها را که در کشورهای غربی گریبانگیر مهاجران افغانستانی است، توصیف می‌کند. خواندن این کتاب برای هر مهاجر شرقی که راهی سرزمین‌های غربی است می‌تواند مفید باشد.

 

۹رمان پرطرفدار در ادبیات افغانستان + عکس

 

انجیرهای سرخ مزار اثر محمدحسین محمدی

 

این مجموعه در برگیرنده‌ی ۱۴ داستان کوتاه است. حوادث داستان‌ها همه پیرامون جنگ‌های داخلی افغانستان می‌گذرد و قصه‌ی آدم‌های جنگ زده‌ای را روایت می‌کند که عمرشان را در جنگ سپری کرده‌اند. کشته‌اند و کشته شده‌اند. آدم‌هایی که گاه خود نیز نمی‌دانند چرا تفنگ به دست گرفته‌اند.

 

۹رمان پرطرفدار در ادبیات افغانستان + عکس

 

سنگ صبور اثر عتیق رحیمی

رمان سنگ صبور، مردی مرگ مغزی است که با گلوله‌ای در گردنش در بستر خود دراز کشیده است. همسرش با او زندگی می‌کند. اما زنش از او ناراحت است برای این که هیچ وقت نتوانست به فراخوانهای ارتش نه بگوید ؛ اما زن نیز او را دوست دارد و با او حرف میزند. زن اسرار دلش را برای شوهرش بازگو می کند. او بدون این که بداند آیا شوهرش قادر به شنیدن حرف هایش هست یا خیر، از زندگی خود سخن می‌گوید. او رازی را افشا می کند که در کشوری مانند افغانستان به آن فکر هم نمی‌توان کرد.

 

۹رمان پرطرفدار در ادبیات افغانستان + عکس

 

تو هیچ گپ نزن اثر محمدحسین محمدی

 

محمدحسین محمدی درباره دلیل پرداخت به جنگ در داستان‌هایش می‌گوید: من نمی‌توانم از دغدغه ذهنی‌ام بگریزم. دغدغه من این است و مسائل امروز افغانستان هم با این جنگ‌ها ارتباط برقرار می‌کند. اگر بخواهیم به مسأله امروز نگاه کنیم و دلایل‌اش را را کالبدشکافی کنیم، ناچار هستیم این جنگ را واکاوی کنیم. امروز جامعه‌ی افغانستان با مسائلی درگیر است که از جنگ استفاده شده است. دیگر این که برای حل این مسائل باید جنگ قومیتی و مذهبی و نژادی باشد که در افغانستان بررسی شود.

 

۹رمان پرطرفدار در ادبیات افغانستان + عکس

 

منبع: سمفونی کتاب‌ها

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->