«مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند
سرخط خبرها

رسید‌های جعلی برای خرید‌های واقعی

  • کد خبر: ۵۸۸۶۱
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
رسید‌های جعلی برای خرید‌های واقعی
شگرد یک شیاد، ۱۰۰ میلیون تومان از جیب ۱۳ شهروند مشهدی خالی کرد
محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ رونق استفاده از نرم افزار‌های بانکی به منظور تسریع در جا به جایی پول، هر چند خدمات زیادی را به شهروندان و به ویژه کسبه داده است، تا بدون دردسر مراجعه به بانک یا عابربانک‌ها بتوانند به سهولت منابع مالی خود را انتقال دهند و هزینه خدماتشان را دریافت کنند،  اما عده‌ای سودجو نیز با سوءاستفاده از همین موضوع اقدامات شیادانه خود را کوک می‌کنند، تا جایی که فردی در مشهد تا کنون از ۱۳ فروشنده که بیشترشان فروشندگان تلفن همراه بوده اند، ۱۰۰ میلیون تومان کلاهبرداری کرده است، آن هم تنها با نصب نرم افزاری که رسید‌های جعلی پرداخت می‌کند.

ماجرای این پرونده با شکایت چندین نفر در پلیس فتای خراسان رضوی به جریان افتاد. یکی از شاکیان که مالک یک فروشگاه تلفن همراه بود، در شکایتش اعلام کرد که یک گوشی تلفن همراه را برای فروش در یکی از سایت‌های واسطه گر قرار می‌دهد. فردی تلفنی از او مشخصات تلفن همراه را می‌گیرد و بعد از سؤالات تخصصی درباره مشخصات فنی این گوشی و همچنین دریافت قیمت، از فروشنده می‌خواهد تا گوشی را به همراه فاکتور به آدرسش بفرستد. خریدار با دریافت شماره کارت فروشنده وعده پرداخت اینترنتی وجه را می‌دهد.

لحظاتی بعد فروشنده با توجیه پیک به منظور دریافت وجه از خریدار، گوشی را می‌فرستد. پیک پس از رسیدن به آدرس مورد نظر و تماس با خریدار، با فردی که ظاهری آراسته داشته روبه رو می‌شود.
خریدار پس از دریافت گوشی، اقدام به چک کردن تلفن می‌کند و پس از اطمینان از سالم بودن تلفن همراه، اقدام به پرداخت اینترنتی وجه می‌کند و رسید واریزی را هم به پیک نشان می‌دهد.
پیک پس از بازگشت، موضوع واریز وجه را بازگو می‌کند، اما هیچ مبلغی به حساب فروشنده تا آن زمان واریز نشده بود و پس از آن نیز هرگز واریز نشد.


چندین شکایت مشابه و هم زمان

هم زمان با پیگیری‌های کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی، چندین شهروند دیگر نیز شکایت‌هایی مشابه را تسلیم پلیس کردند تا جایی که در کمتر از چند روز تعداد شاکیان به ۱۳ نفر رسید.
بررسی‌های تیم پیگیری کننده پرونده نشان می‌داد که تمام کلاهبرداری‌ها احتمالا از سوی یک نفر بوده است و آن‌ها با فردی شیاد روبه رو هستند که بیشتر اقدام به خرید کالا‌های گران و کم حجم همچون گوشی تلفن همراه از سوی فروشندگان در سایت‌های واسطه گر می‌کند.

یکی از موضوعاتی که توجه کارشناسان را به خود جلب کرد، اعتماد بیجا و عجیب فروشندگان به این فرد کلاهبردار بود. شاکیان معتقد بودند که با دیدن سر و وضع مرتب خریدار و لفظ قلم صحبت کردنش و همچنین مشاهده رسید بانکی، به این فرد اعتماد کرده اند.
بررسی محل‌هایی که کالا تحویل خریدار شده نیز نتوانست گره‌ای از این پرونده بگشاید، چون خریدار در هیچ یک از این آدرس‌ها حضور نداشته و تمام این آدرس‌ها نیز جعلی بوده است.


سرنخ‌های کم رمق، اما مشکل گشا

سرنخ‌های کم رمق موجود در پرونده تنها موضوعی بود که دست کارشناسان را گرفته بود، مأموران در ادامه متوجه شدند که با فردی روبه رو هستند که دامنه شیادی هایش را به دیگر شهر‌های استان نیز کشانده است و شاکیانی از شهرستان‌های دیگر نیز از این فرد شکایت کرده اند.
کارشناسان پلیس فتا در پی عملیات فنی و پلیسی در سراسر استان موفق شدند متهم را شناسایی و ردزنی کنند. متهم که مردی جوان بود درنهایت در تور اطلاعاتی کارشناسان پلیس فتا گرفتار و دستگیر شد.
به گفته رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، متهم با توجه به مستندات موجود زبان به اعتراف گشود و کلاهبرداری با رسید‌های جعلی را اعتراف کرد.

سرهنگ جواد جهانشیری با بیان اینکه پرونده به همراه متهم به دادسرای رسیدگی به جرائم رایانه‌ای ارسال شده است، بیان کرد: برای پیشگیری از وقوع جرائمی نظیر رسیدساز جعلی، فروشندگان باید مراقب ترفند‌های مجرمان باشند و تا از واریز وجه به حسابشان اطمینان نیافته اند، کالا را تحویل ندهند.
وی ادامه داد: ریشه بسیاری از کلاهبرداری ها، طمع سود بیشتر در فروشنده یا خریدار است، که شیادان معمولا با پیشنهاد‌های خارج از عرف و برانگیختن حس طمع در افراد، اقدامات مجرمانه خود را پیش می‌برند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->