وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها
سرخط خبرها

آخرین روز بهمن، تولد محمد شیری و ساعد سهیلی

  • کد خبر: ۵۹۰۸۸
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
آخرین روز بهمن، تولد محمد شیری و ساعد سهیلی
سی‌امین روز ماه بهمن، با تولد دو هنرپیشه مرد مشهدی، یعنی محمد شیری و ساعد سهیلی، برای اهالی شهر مشهد، روز متفاوتی در تقویم سینما و تلویزیون است. صحبت از سالروز تولد دو بازیگری است که نقاط مشترک زیادی ندارند، اما هر یک از آن‌ها در مسیر متفاوتی به تلاش و کوشش پرداخته و مبداء مشهد را به مقصد آرزو‌های بزرگ ترک کرده است.
محمد عنبرسوز | شهرآرانیوز - سی‌امین روز ماه بهمن، با تولد دو هنرپیشه مرد مشهدی، یعنی محمد شیری و ساعد سهیلی، برای اهالی شهر مشهد، روز متفاوتی در تقویم سینما و تلویزیون است. صحبت از سالروز تولد دو بازیگری است که نقاط مشترک زیادی ندارند، اما هر یک از آن‌ها در مسیر متفاوتی به تلاش و کوشش پرداخته و مبداء مشهد را به مقصد آرزو‌های بزرگ ترک کرده است. محمد شیری و ساعد سهلی حدود چهار دهه اختلاف سن دارند، اولی بیشتر با تلویزیون به شهرت رسیده و دومی برای حضورش در سینما محبوب است و در حالی که شیری بیشتر با نقش‌های فرعی و کمدی شناخته می‌شود ساعد سهیلی یک نقش اصلی یا مکمل کارکشته برای تولیدات جدی و اجتماعی است. اما با وجود این تفاوت‌های مهم، نام هر دو آن‌ها به دلیل تلاش‌هایشان در عرصه نمایش، از خاطر هنردوستان مشهدی پاک نخواهد شد.

از «روزی عقابی» تا «اژدر»

 

آخرین روز بهمن، تولد محمد شیری و ساعد سهیلی

 

تنها بخشی از سابقه کاری محمد شیری در ذهن مردم باقی مانده و می‌توان گفت که بیشتر مخاطبان سینما و تلویزیون از جزئیات فعالیت‌های این هنرپیشه مطلع نیستند. قصه دور ماندن هنرمندان پیشکسوت از سطح اول بازیگری و جایگزینی آن نسل پیگیر و کارکشته با گروهی از هنرپیشه‌های جوان که اغلب به واسطه خصلت‌های ظاهری وارد عرصه بازیگری شده و بین پروژه‌های مختلف دست‌به‌دست می‌شوند، ماجرایی غم‌انگیز و مجزاست که شرحش فرصت کافی می‌طلبد.
 
درباره محمد شیری اما، بد نیست بدانیم که او نزدیک به نیم قرن تجربه در عرصه نمایش را همراه خود دارد و کارش را، به شکل محدود، از قبل انقلاب اسلامی آغاز کرده است.

شیری که بیشتر با اجرای نقش‌های فرعی در سریال‌های تلویزیونی بین مردم مشهور است، نزدیک به سی مجموعه تلویزیونی را در کارنامه دارد. یکی از تجربه‌های نوستالژیک این بازیگر در تلویزیون به سریال ماندگار «روزی عقابی» ساخته سید محمدرضا مفیدی برمی‌گردد و مهم‌ترین اجرایش در رسانه ملی هم ایفای نقش سالارخان (خان پایین برره و پدر شیرفرهاد) در مجموعه فراموش نشدنی «شب‌های برره» به کارگردانی مهران مدیری است. از دیگر بازی‌های محمد شیری در تلویزیون می‌توان به سریال‌های «دردسر والدین»، «ساختمان پزشکان» و «جاده چالوس» اشاره کرد.
شیری در عرصه سینما هم فعالیت‌های پردامنه‌ای داشته و حدود بیست فیلم مختلف بازی کرده است. علاوه بر نقش‌آفرینی کوتاه در فیلم مهم «شمعی بر باد» به کارگردانی پوران درخشنده، مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های سال‌های اخیر این بازیگر را «دردسر بزرگ» ساخته مهدی گلستانه، «قانون مورفی» اثر رامبد جوان و «اژدر» به کارگردانی رضا سبحانی تشکیل می‌دهند؛ فیلم‌هایی که بیشترشان در گونه طنز ساخته شده و ذیل سینمای عامه‌پسند طبقه‌بندی می‌شوند.

 

لبخند زدن به اتهام آقازادگی

 

آخرین روز بهمن، تولد محمد شیری و ساعد سهیلی

 

فرزند سعید سهیلی، کارگردان باسابقه سینما، اگرچه در سال‌های ابتدایی فعالیت خود بار‌ها با اتهام استفاده از جایگاه پدرش روبه‌رو شد، ولی در سال‌های بعد نشان داد آن‌قدر در عرصه بازیگری استعداد و توانایی دارد که می‌تواند سطح بازیگری خود را حتی از استاندارد فیلم‌های پدرش هم فراتر ببرد. ساعد سهیلی که متولد سی‌ام بهمن سال ۱۳۶۶ در مشهد است، از نوجوانی با نقش‌های کوتاه و پذیرش مسئولیت‌های جنبی در فیلم‌های پدرش، به عرصه سینما وارد شد. او، اما اولین بار با «گشت ارشاد» در قامت یک بازیگر اصلی باکیفیت ظاهر شد و نشان داد که می‌تواند هنرپیشه مهمی در سینمای دهه نود ایران لقب گیرد.
 
حضور در فیلم پرطرف‌دار پدرش و تجربه بازیگری در کنار چهره‌ای همچون حمید فرخ‌نژاد، اولین گام مهم ساعد سهیلی در سینما بود؛ بازیگری که خیلی زود راهش را از پدر هم جدا کرد و به دنبال تجربه‌های متفاوت رفت. ساعد سهیلی در یک دهه اخیر بیش از پانزده بار مقابل دوربین فیلم‌های سینمایی مختلف رفته و دو بار هم برای «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داودی و «گشت ارشاد» نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده است.
 
بعد از «گشت ارشاد»، همکاری با برادران محمودی در «چند متر مکعب عشق» توانایی‌های ساعد سهیلی را به سینماگران ایران معرفی کرد؛ فیلم تحسین‌شده‌ای که، به گفته برخی کارشناسان و منتقدان سینمای ایران، خوب از کار درآمده بود. ساعد سهیلی در سال‌های بعد، یک بار با ایفای نقش اصلی فیلم «پنجاه کیلو آلبالو»، اثر کمدی - رمانتیک و پرمخاطب مانی حقیقی، به عموم مخاطبان سینمای ایران معرفی شد و چند بار هم با فیلم‌هایی جدی و بیشتر تلخ مثل «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی، «اتاق تاریک» به کارگردانی روح‌ا... حجازی و «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان، روی پرده سینما خوش درخشید. سهیلی که با ایفای نقش اصلی سریال «نهنگ آبی»، ساخته فریدون جیرانی، تجربه حضور در شبکه نمایش خانگی را هم به کارنامه‌اش اضافه کرده بود، با نقش‌آفرینی در «روز صفر» سعید ملکان، به استقبال مهم‌ترین چالش سال‌های اخیر خود رفت. «روز صفر» تریلر دیدنی و خوش‌ساختی است که، به دلیل شرایط کرونا، هنوز مجال اکران پیدا نکرده، اما ساعد سهیلی با نقش عبدالمالک ریگی، در آن اجرایی متفاوت و تأثیرگذار را به نمایش گذاشته است.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->