رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

رای الیوم: قطر مانند عمان به‌دنبال وساطت میان ایران و آمریکاست

  • کد خبر: ۵۹۳۷۱
  • ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
رای الیوم: قطر مانند عمان به‌دنبال وساطت میان ایران و آمریکاست
روزنامه رای الیوم با اشاره به تحرکات دیپلماتیک اخیر در ارتباط با روابط ایران-آمریکا در یادداشتی می‌نویسد: راهبرد صبر ایران جواب داده و قطری‌ها اکنون مانند عمانی‌ها در سال ۲۰۱۵، به دنبال وساطت میان ایران و آمریکا هستند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حسن مرهج، نویسنده و تحلیلگر فلسطینی در یادداشتی در روزنامه رای الیوم با اشاره به تحرکات اخیر میان ایران و جامعه بین المللی نوشت: ایران با توجه به قدرتی که در زمینه‌های مختلف دارد از یک «فاصله امنیتی» محافظت کرد و همچنان از آن محافظت می‌کند که می‌تواند مسیر جدیدی برای توافق هسته‌ای باشد و می‌توان عنوان آن را پیروزی ایران نامید.

 

وی نوشت: در ابتدا تمام تحرکات چند روز گذشته را می‌توان دیپلماسی نرم نامید و آن هم نقشه راه هسته‌ای است و همه می دانند که سخت است تا یک مذاکره سخت تر در رابطه با توافق هسته ای ایران شکل بگیرد.

 

این نویسنده در بخشی از یادداشت خود آورده است: ایران خواهان بازگشت بدون شرط واشنگتن به برجام، برداشتن تمام تحریم ها و عدم ورود کردن به برنامه موشکی و منتفی بودن دخالت‌های منطقه‌ای در توافق هسته ای است.

 

وی نوشت: ایران تاکنون با اتخاذ راهبرد صبر توانسته است مشکلات را پشت سر بگذارد به ویژه اینکه تمام تحریم‌‌های سیاسی و اقتصادی علیه تهران نتوانسته است مانع پیش‌روی‌های هسته‌ای ایران شود.

 

این نویسنده تاکید کرد: آمریکا و اتحادیه اروپا به خوبی می‌دانند که ایران امروز در موضع قدرت است و به یک بازیگر مهم و قوی در منطقه تبدیل شده است. به طور عملی همه از دو نظر به ایران نیازمند هستند؛ اولی رویکرد هسته‌ای و قدرت ایران در این زمینه و دیگری تسلط ایران بر گذرگاه‌های آبی و حیاتی مهم در اقتصاد بین‌الملل است. همه این امور به ایران قدرت ژئوپلتیک می دهد و منافع واشنگتن و اروپا و تمام کشورهای خاورمیانه به طور مستقیم و غیر مستقیم به ایران بستگی دارد بنابراین ماهیت قدرت ایران همین مساله است.

 

نویسنده آورده شده است: از سوی دیگر تمام واسطه‌هایی که اخیرا به ایران رفته‌اند حامل پیام صلح از سوی آمریکا بودند و چه بسا قطری‌ها اکنون همانند عمانی‌ها در سال ۲۰۱۵ برای میانجیگری تلاش می‌کنند و این بار دوحه می‌خواهد وساطت میان تهران و واشنگتن را احیا کند.

 

حسن مرهج معتقد است: قطری‌ها وساطت زیادی میان ایران و آمریکا به طور علنی و غیر علنی انجام داده‌اند و آخرین آن‌ها سفر محمد بن عبدالرحمن، وزیر خارجه قطر به تهران است و اگر رغبت و تمایل واشنگتن به رساندن پیام به تهران نبود این سفر انجام نمی‌شد.

 

نویسنده همچنین آورده است: بنابراین اکنون همه طرف‌ها به دنبال رسیدن به توافق مهم و جدید با ایران برای کاهش تنش هستند.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->