فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

درباره آرتور شوپنهاور | جایزه‌ها همیشه به بهترین‌ها نمی‌رسد

  • کد خبر: ۵۹۴۶۴
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
درباره آرتور شوپنهاور | جایزه‌ها همیشه به بهترین‌ها نمی‌رسد
آرتور شوپنهاور (۱۸۶۰-۱۷۸۸) یکی از اندیشمندان خلاق  و جنجالی  قرن نوزدهم بود. شوپنــهاور به سبب الهام بخشی زیبایی‌شناسی اش بر همه زمینه‌های هنری، لقب «فیلسوف هنرمندان» را گرفته است. او همچنین به سبب جهان بینی منحصربه فردش به «فیلسوف بدبین» شهرت یافته است.
ریحانه صادقی | شهرآرانیوز - آرتور شوپنهاور (۱۸۶۰-۱۷۸۸) یکی از اندیشمندان خلاق  و جنجالی  قرن نوزدهم بود. شوپنــهاور به سبب الهام بخشی زیبایی‌شناسی اش بر همه زمینه‌های هنری، لقب «فیلسوف هنرمندان» را گرفته است. او همچنین به سبب جهان بینی منحصربه فردش به «فیلسوف بدبین» شهرت یافته است.

وی همه عمر خود را به تلاش برای درک معنای زندگی در جهانی که مالامال از رنج و مرگ بود، اختصاص داد. شوپنهاور در جست وجوی پاسخی برای این «معمای بودن»، به واکاوی تمامی ابعاد هستی بشری پرداخت و از پس آن، جهان بینی خود را شکل داد؛ جهان بینی تلخ و تیره‌ای که در ادبیات، موسیقی، فلسفه و روان شناسی عصرش، عمیقا بازنمود یافت.

از شوپنهاور اغلب به عنوان یک فرد بدبین تمام وکمال یاد می‌شود، اما او درواقع آگاهی ناشی از هنر، اخلاق و زهد را به عنوان ابزاری برای غلبه بر وضعیت آکنده از استیصال و درد بشر پیش روی ما نهاد. او معتقد بود در مواجهه با جهانی که پر است از کشمکش‌های بی پایان، ما باید برای رسیدن به آرامش، امیال طبیعی خود را به حداقل برسانیم و به نیکی گرایش پیدا کنیم.

شوپنهاور در زمان حیاتش هیچ گاه به شهرت و جایگاهی که در خور او بود، دست نیافت و در رده فیلسوف‌های پسا کانتی دیگری همچون یوهان گوتلیب فیشته و گئورگ ویلهلم فریدریش هگل قرار نگرفت، اما آثار او الهام بخش بزرگان بسیاری همچون زیگموند فروید، لودویگ ویتگنشتاین و از همه نام آشناتر، فریدریش نیچه بوده است. او همچنین اولین فیلسوف آلمانی‌ای شناخته می‌شود که اندیشه‌های شرقی را در نوشته‌های خود گنجاند.

در سال ۱۸۳۷، آکادمی سلطنتی دانمارک، جایزه‌ای برای بهترین مقاله نوشته شده در باب بنیان‌های اخلاقیات ترتیب داد. تنها یک مقاله برای آکادمی فرستاده شد که به این فیلسوف آلمانی تعلق داشت. با این حال، او موفق به دریافت جایزه نشد. علت این امر تاحدودی، موضع تهاجمی و اهانت آمیزی بود که او بی پروا در مقاله اش دربرابر دو فیلسوف دیگر، فیشته و هگل، به کار برده بود.

او تصمیم آکادمی درباره رد مقاله اش را به هیچ عنوان با متانت نپذیرفت، بلکه خشمش را آشکارا به داوران اعلام کرد و هجونامه خود درباره هگل را حتی با شدت و حدت بیشتری در پیشگفتار نسخه چاپی کتابش گنجاند. مقاله او، با عنوان «در باب اخلاقیات»، امروز یکی از آثار کلیدی در حوزه فلسفه اخلاق به شمار می‌آید.

یک سال پیش از این تجربه، شوپنهاور برای نگارش مقاله‌ای با عنوان «در باب آزادی اراده بشر»، برنده جایزه انجمن علمی سلطنتی نروژ شده بود. اگرچه این مقاله نیز اثری تقدیرشده است، بسیاری «در باب اخلاقیات» را دارای اهمیتی به مراتب بیشتر از آن می‌دانند.
 
منبع: گاردین
 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->