آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهمن هاشمی تهیه‌کننده شد فراخوان مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر «کیانو ریوز» در فیلم «سیستم سرگرمی خراب است» زنده‌یاد رضا داوودنژاد با «زندگی به شرط خنده» روی آنتن + زمان پخش آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) جایزه بهترین بازیگر جشنواره زنان بیروت در دستان صحرا اسدالهی پوستر جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی شد + عکس بررسی فروش سینما‌های خراسان رضوی در ماهی که گذشت | «بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی» برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» معرفی شدند + اسامی بازتاب اندیشه اسلامی در منظومه فکری سعدی برنامه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب تهران + زمان پخش تصویر شهر در بوم شعر سهراب سپهری پارسی را به جهان، رونق و آوازه از اوست | معرفی چند اثر پژوهشی درباره سعدی به مناسبت روز بزرگداشت او
سرخط خبرها

چیستی گفتار مطلوب در بیان امام‌علی (ع)

  • کد خبر: ۵۹۷۰۸
  • ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
چیستی گفتار مطلوب در بیان امام‌علی (ع)
حجت الاسلام محمدرضا جواهری - عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی
چگونه سخن بگوییم؟ چه سخنانی را بر زبان جاری کنیم؟ امیرمؤمنان امام‌علی (ع) منطق سخن گفتن و راه چگونه سخن گفتن را به جهانیان آموزش داده‌اند. پیشوای سخنوران و امیر سخن درباره چه گفتن و چگونه گفتن فرموده‌اند: إنکم مؤاخذون باقوالکم فلاتقولوا الّا خیراً (غررالحکم و دررالکلم، ج ۳، ص ۶۵، حدیث ۳۸۳۷ / عیون‌الحکم و المواعظ لیثی واسطی، ص ۱۷۳) قطعا شما برای سخنانتان، مؤاخذه و بازخواست می‌شوید، پس جز خیر نگویید.

امام‌علی (ع) در جمله «مؤاخذون باقوالکم» اهمیت سخن را به جهانیان گوشزد می‌کنند. اقوال جمع قول به‌معنای لفظ و حرف و عقیده و سخن و اظهارنظر در رأی و حکم‌دادن و حکم کردن است.
«مؤاخذون» صیغه جمع اسم مفعول از ماده أخذ در باب مفاعله است. واژه مؤاخذه در فارسی کاربرد دارد و به‌معنای بازخواست و حسابرسی و بررسی و ممیزی و محاکمه و ضرورت پاسخگویی و سرزنش و ملامت و مجازات است.

در این بیان امام‌علی (ع) به همه سخنوران و خطیبان و همه سخنگویان هشدار داده‌اند که هرجا درباره هرچیزی حرف می‌زنند، در گفتارشان دقت کنند؛ چون هرکس باید پاسخگوی اقوال و سخنانش در پیشگاه خداوند و خلق باشد. «اقوال» انسان از «اعمال» شمرده می‌شود و باید همواره در هر کلمه‌ای که بر زبان جاری می‌سازد، دقت کند. امیرمؤمنان (ع) در این حدیث پس از هشدار اساسی و یادآوری لزوم پاسخگویی همه افراد به همه سخنان و اقوالشان، راهبرد اصلی پاک‌سازی سخنان خویش و سلامت قولی را نشان داده‌اند.

امام در جمله «فلا تقولوا الّا خیراً» در قالب حصر ادبی، خطاب به همه انسان‌ها فرموده‌اند: جز خیر نگویید. در کلمه «خیر» چارچوب سخن مطلوب نهفته است. انسان‌ها به خیر علاقه دارند. خیر آن سخنی است که نفع حقیقی دارد و صلاح و سود و لذت و سلامت و نیکی و خوبی را دربر دارد و حق و صحیح و پاک و مطابق حکم خدا و سنت پیامبر و اهل‌بیت (ع) است. خیر در مقابل شر و ضرر است.

امام‌علی (ع) اقوال را مقید به خیر فرموده و دستور داده‌اند: منحصرا و جز خیر نگویید. به تعبیر دیگر اقوال شما همواره فقط خیر باشد. بی‌تردید سخنان دروغ و تهمت و افترا و غیبت و تمسخر و لج‌بازی و متابعت از شیطان و هوای نفس و کینه‌ورزی و غضب و شهوت و ریاست‌طلبی در خیر جای نمی‌گیرد. انسان در هر سخنی که درباره دیگری می‌گوید، باید کاملا دقت و بررسی کند. تنها اگر خیر بود، سخن بگوید، وگرنه حرف نزند. همگان باید در نقد و انتقاد‌ها و مذاکرات و مناظرات و ارزیابی‌ها و سخنرانی‌ها در چارچوب خیر سخن بگویند. با کلام خیر، رضایت خدا و پیامبر و امامان علیهم‌السلام و خشنودی انسان‌ها و آرامش و امنیت گفتاری برقرار می‌شود.

امام‌علی علیه‌السلام در رهنمودی دیگر، درباره چگونگی سخن گفتن فرموده‌اند: جمیل القول دلیل وفور العقل (غررالحکم‌ودررالکلم، ج ۳، ص ۳۶۹، حدیث ۴۷۷۶ / عیون‌الحکم و المواعظ، ص ۲۲۳)؛ گفتار نیکو، دلیل بسیاری عقل است. در این حدیث، کلمه «جمیل» برای قول آمده است. سخن باید زیبا و آراسته و دل‌نشین و باصفا و صمیمیت و پاک و حق باشد. شایسته است مؤمن و شیعه امام‌علی (ع) همواره زیبا سخن بگوید و فقط سخن خیر از او شنیده شود و سخن خیر را زیبا و آراسته بگوید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->