تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳
سرخط خبرها

فاطمه زهرا (س)؛ «افضل» زنان جهان

  • کد خبر: ۵۷۷۶۶
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
فاطمه زهرا (س)؛ «افضل» زنان جهان
حجت الاسلام محمدرضا جواهری - عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی
جایگاه حضرت فاطمه علیهاالسلام در بین زنان جهان چگونه است؟ پاسخ این پرسش را پیامبر خدا (ص) در سخنان خویش داده‌اند. در اینجا تنها یک حدیث نبوی ذکر می‌شود. امام‌رضا علیه‌السلام از پدران خویش نقل کرده‌اند که پیامبر (ص) فرموده‌اند: «الحسن و الحسین خیر اهل‌الارض بعدی و بعد ابی‌ها و امهما افضل نساء اهل‌الارض (عیون‌الاخبارالرضا علیه‌السلام، ج ۲، ص ۶۲ * اثبات الهداءبالنصوص و المعجزات، ج ۲، ص ۵۷ * بحارالانوار، ج ۲۶، ص ۲۷۲ و ج ۴۳، ص ۱۹ و ۲۰ و ص ۲۶۴ * عوالم‌العلوم‌والمعارف، ج ۱۱، ص ۱۳۴). حسن و حسین علیهماالسلام پس از من و پس از پدرشان، بهترین مردم زمین هستند و مادرشان، برترین زنان اهل زمین است».

پیامبر اعظم در این حدیث شریف، جمله «افضل نساء اهل‌الارض» را در توصیف مقام حضرت زهرا علیهاالسلام آورده‌اند. «افضل»، صیغه افعل تفضیل به معنای برترین، فاضل‌ترین، داناترین، بخشنده‌ترین، بالاترین، بهترین و بافضیلت‌ترین است.

حضرت فاطمه علیهاالسلام در بین زنان جهان در اوج قرار دارد. او برترین بانوی جهان است. او در بین زنان، بی‌نظیر است. اهل‌الارض، همه مردم جهان و اهل زمین را شامل می‌شود؛ بنابراین فاطمه بانوی نمونه در بین همه زنان در سراسر تاریخ و سراسر گیتی است. سزاوار است مردم جهان، زنان و مردان، این بانوی الهی را بشناسند و او را اسوه خویش قرار بدهند. باید با مطالعات حدیثی فاطمی در احادیث پیامبر اکرم (ص) و امامان علیهم‌السلام، این شخصیت جهانی را شناخت و به سبک زندگی فاطمی آراسته شد.

باید توجه کرد که جمله «افضل نساء اهل‌الارض» از پیامبر خدا (ص) صادر شده است. امام‌رضا علیه‌السلام این حقیقت را از پدران خویش از امین وحی الهی نقل کرده‌اند. بی‌تردید پیامبر، معصوم و پاک از گناه و اشتباه و گزافه‌گویی است. او هرگز در وصف فرزند خویش هیچ سخنی بی‌دلیل نمی‌گوید.
به حکم این حدیث نبوی، زندگانی فاطمه زهرا علیهاالسلام در کلاس جهانی قرار دارد. او سرآمد همه زنان جهان از اول تا آخر است. لازم است همه جهانیان به‌ویژه دختران و زنان عالم، همواره در گفتار و رفتار این بانوی بزرگ و در تراز جهانی بیندیشند و از آن درس بگیرند.

درک این جایگاه عالی حضرت فاطمه (س) سبب انگیزش در راه معرفت ابعاد شخصیت الهی و معنوی صدیقه‌طاهره تا روز قیامت است. پیامبر خدا صلی‌ا... علیه و آله و سلم، فاطمه (س) را چهره افضل دانسته‌اند. این شخصیت «افضل» به تصریح پیامبر خدا، باید شناخته شود و همگان از او پیروی کنند. تعبیر افضل در بیان فرستاده خدا، نمایانگر جایگاه بلند و بزرگ و عالی بانوی نمونه اسلام، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام، است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->