جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

مراسم اختتامیه نخستین دوره جایزه فیروزه مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۶۱۰۲۷
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مراسم اختتامیه نخستین دوره جایزه فیروزه مشهد برگزار شد
مراسم اختتامیه نخستین دوره جایزه فیروزه مشهد در تالار کنفرانس هتل فرهنگ و هنر برگزار شد تا برگزیدگان خود را بشناسد.

امیری | به‌گزارش شهرآرانیوز، مراسم نخستین دوره «جایزه فیروزه» در هتل فرهنگ و هنر برگزار شد و منتخبان آن در 3بخش «کالاهای حوزه نوشت‌افزار و لوازم‌تحریر»، «طراحی و بسته‌بندی کالاهای فرهنگی» و «کالاها و هدایای فرهنگی شامل صنایع دستی کاربردی» شناخته شدند.

 

 این جشنواره که کار مشترک معاونت فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد است، درحالی برای نخستین‌بار به‌صورت استانی در خراسان رضوی و 15استان دیگر کشور برگزار شد که در سطح ملی، ششمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد.

 

 

مراسم اختتامیه نخستین دوره جایزه فیروزه مشهد برگزار شد


مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، در این مراسم گفت: آثار رسیده به این جشنواره، نوآورانه و مبتنی بر خلاقیت و نگاه جوان بود که ظرفیت‌های خوب و عمیقی در صنف‌های فرهنگی و هنری خراسان رضوی به نمایش گذاشت.


جعفر مروارید صنعت فیروزه را نمودی از نگاه جشنواره و سیاست اجرایی آن دانست.


به‌گفته او، هنرمند با نگاه زیباشناسانه‌اش ایده‌ای را پرورش می‌دهد و آن ایده به اثری هنری و فرهنگی تبدیل می‌شود و در حوزه صنعت ورود پیدا می‌کند. درست مانند آنچه در صنعت فیروزه و ورود آن به بازار اتفاق می‌افتد.


او با بیان اینکه دوران صنایع خلاق فرا رسیده است، ادامه داد: این دوران، دورانی است که باید هم فرهنگ کهن ایران‌زمین و هم تجربه زیسته ایران اسلامی را در نظر گرفت و هم به دیدگاه و سلایق نسل جدید توجه کرد.


به‌گفته مروارید، اینکه اثر فرهنگی و هنری در باغ فرهنگ و هنر مشهد دیده شود، باید از آثار گذشته تمایز داشته باشد و این هنر هنرمند است که می‌تواند با نگاهی تاریخی و اسلامی این اتفاق را رقم بزند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی همچنین یادآور شد که نگاه بلندمدت و دستاورد جشنواره فیروزه رونق‌بخشی به اقتصاد فرهنگ و هنر است.

 

رونمایی از سامانه نمایش آثار نمایشگاه

در بخشی دیگر از این مراسم، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی که دبیر جشنواره فیروزه نیز بود، به بیان گزارشی از اجرای این رویداد فرهنگی پرداخت.


به‌گفته افشین تحفه‌گر، آثاری در زمینه تذهیب، نگارگری، معرق و زیورآلات به دبیرخانه رسید که از این میان، توجه به گوهرسنگ‌ها اهمیت ویژه‌ای داشت.


او افزود: 143 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که هیئت انتخاب در مرحله اول، 116 اثر و در مرحله بعد، 94 اثر را برای داوری در اختیار هیئت داوران قرار داد. باز این‌رو، در بخش «کالاهای حوزه نوشت‌افزار و لوازم‌تحریر» 3 اثر، «طراحی و بسته‌بندی کالاهای فرهنگی» 2 اثر و «کالاها و هدایای فرهنگی شامل صنایع دستی کاربردی» 5 اثر به مرحله نهایی راه یافتند. او همچنین اعلام کرد که امکان بازدید از آثار تا 100روز به‌صورت مجازی در سامانه‌ای فراهم است.


از سوی دیگر  لاله خرازیان، انیس سلطانی، محسن محسنیان و علی آهنگر اعضای هیئت داوران جایزه فیروزه، اولویت انتخاب داوران را در انتخاب آثار، طرح‌هایی با نقوش و نمادهای فرهنگی خراسان رضوی دانستند. 

به گفته خرازیان آثاری با قابلیت ثبت و تولید در عرصه فرهنگی، ترویج کالاهای اسلامی با نگاهی به باورها و هویت اقوام ایرانی و رونق بازارهای داخلی، در روند داوری تأثیر داشتند.


اعلام برگزیدگان جشنواره جایزه فیروزه مشهد

در پایان این مراسم، لوح تقدیر و هدیه نقدی 20میلیون ریال به «عطیه غلام‌پور» در بخش بسته‌بندی محصول فرهنگی با نام «بسته‌بندی کشویی» و سجاد داعی در بخش تولیدات و کالاهای حوزه نوشت‌افزار با اثری به‌نام «مجموعه دنیای آرامش» تعلق گرفت.

جایزه نقدی به مبلغ 40میلیون ریال به اضافه لوح تقدیر و تندیس نیز به نفر سوم این رویداد هنری به امرا... فرخاری با اثری به‌نام «قلم‌زنی چهارقل» تعلق گرفت.

جایزه مقام دوم نیز شامل 50میلیون ریال جایزه نقدی، لوح تقدیر و تندیس بود که به حسین نیک‌طلب برای «تندیس فیروزه حکیم ابوالقاسم فردوسی» اهدا شد.


همچنین نفر اول جشنواره جایزه فیروزه مشهد، حسین یساول، برای «انگشتر نفیس قلم‌زنی برجسته با عقیق یمنی» 60میلیون ریال جایزه نقدی، لوح تقدیر و تندیس دریافت کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->