٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سفر هوایی کرونایی با ۹۰درصد ظرفیت!

  • کد خبر: ۶۱۳۷۷
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
سفر هوایی کرونایی با ۹۰درصد ظرفیت!
روابط عمومی فرودگاه مشهد: اگر شهروندان درباره تخلف شرکت‌های هواپیمایی از قانون ۶۰ درصد ظرفیت سند و مدرک دارند، پیگیری می‌کنیم
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ «از امروز همه خطوط هوایی باید آیین نامه‌های بهداشتی را به اضافه جذب مسافر به اندازه ۶۰درصد ظرفیت کابین هواپیما رعایت کنند و برای تعیین قیمت بلیت هواپیما و میزان افزایش آن نیز به زودی تصمیم گیری خواهیم کرد.»
 
این سخنان محمد اسلامی، وزیر راه وشهرسازی، در ابتدای آبان امسال است و البته پیش از آن هم سعید رسولی، معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در واپسین روز‌های خرداد با اشاره به حرکت قطار‌ها با ۵۰درصد ظرفیت، گفته بود که با مصوبه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور از اول تیر۹۹، قیمت بلیت قطار‌ها ۲۰درصد افزایش دارد. طبق وعده مسئولان متولی، وعده افزایش قیمت بلیت قطار و هواپیما به دنبال اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی برای مقابله با کووید۱۹ خیلی زود محقق شد، اما بخش نامه رعایت ظرفیت و شیوه نامه‌های بهداشتی به دست فراموشی سپرده شد! تا امروز و براساس شواهد حدود ۹۰ درصد از ظرفیت هواپیما‌های مسیر مشهد بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی پر شود.

رحیم زاده یکی از شهروندانی است که ابتدای اسفند سفری هوایی به تهران داشته است. این شهروند می‌گوید: بعد از ۴۰دقیقه تأخیر برای افزایش بیش از حد مسافر در هواپیما، درنهایت با همان تعداد ظرفیت مسافر در هواپیما سفر آغاز شد. طبق قانون هواپیما‌ها باید با ۶۰درصد ظرفیت مسافر جابه جا کنند، اما این پرواز در ساعت ۱۸:۳۰ پنجم اسفند درحالی از مشهد به سمت تهران حرکت کرد که در همه ردیف‌های دوتایی و سه تایی آن مسافر نشسته بود.
او توضیح می‌دهد: من برای این سفر ۷۷۱هزارو۲۰۰تومان هزینه جابه جایی پرداخت کردم. اگر دقت کنید قیمت بلیت دقیقا دوبرابر شده، اما ظرفیت مسافر در هواپیما همان حدود ۹۰تا۱۰۰ درصد است.


کوپه‌ها چهارنفره پر می‌شوند

شفیعی یکی از رانندگان تاکسی مشهد است که درباره رعایت نشدن شیوه نامه‌های بهداشتی در قطار‌ها می‌گوید: ماه گذشته از تهران به مشهد مسافر داشتیم. مسافر ما از رعایت نشدن شیوه نامه‌های بهداشتی در قطار صحبت می‌کرد و می‌گفت ابتدا تذکر داده می‌شد، اما بعد از آنکه مسافران مقاومت می‌کردند که خانواده هستند و می‌خواهند داخل یک کوپه دور هم باشند، متولیان امر داخل قطار سخت گیری نمی‌کردند.
این شهروند نیز ادامه می‌دهد: درحقیقت فقط زمان گرفتن پول شیوه نامه‌ها رعایت می‌شود و در اجرا، چون کار از کار گذشته است، هیچ سخت گیری و اجباری برای رعایت شیوه نامه‌ها وجود ندارد.


فقط ۶۰درصد ظرفیت هواپیما‌های مشهد پر می‌شود!

اظهارات این شهروندان در حالی است که مدیر روابط عمومی فرودگاه بین المللی شهیدهاشمی نژاد مشهد در گفتگو با خبرنگار ما و با تأکید بر اینکه ظرفیت هیچ هواپیمایی بیش از ۶۰ درصد پر نمی‌شود، می‌گوید: همه ظرفیت‌های هواپیما‌های ما از مبدأ مشهد با همان ظرفیت ۶۰درصد مسافر پر می‌شوند. اصلا سیستم‌های فروش بلیت به گونه‌ای است که روی همان فروش ۶۰درصد بلیت توقف می‌کند و قفل می‌شود و شرکت‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند بیشتر از آن درصد بلیت فروشند.
 
حسن جعفری ادامه می‌دهد: ما در فرودگاه مشهد همراه با مراقبان بهداشتی بار‌ها به صورت تصادفی از برخی پرواز‌ها بازدید کرده ایم. همه این پرواز‌ها ۶۰درصد ظرفیت ابلاغی ستاد ملی کرونا و سازمان هواپیمایی کشوری را رعایت کرده اند. البته ممکن است هواپیمایی‌هایی که سیستم چارتری دارند، به پرکردن هواپیما با بیش از ۹۰ درصد ظرفیت اقدام کنند که آن هم بسیار معدود و کم است، اما اگر شهروندان مستنداتی درباره تخلف شرکت هواپیمایی از قانون ۶۰ درصد ظرفیت دارند، ارائه کنند تا مشکل را پیگیری کنیم.


ضریب ۵۰درصد تعداد مسافر در کوپه‌ها رعایت می‌شود

جواد معراجی فر، مدیر روابط عمومی راه آهن مشهد نیز در پاسخ به اینکه آیا رعایت ۵۰درصد ظرفیت کوپه قطار برای جابه جایی مسافر رعایت می‌شود،  از رعایت قطعی این قانون خبر می‌دهد و می‌گوید: رعایت ۵۰درصد ظرفیت برای کوپه‌های چهارنفره معادل ۲ نفر و برای کوپه‌های شش نفره معادل ۳ نفر است. اگر مواردی از رعایت نشدن این شیوه نامه‌ها مشاهده می‌شود، شهروندان می‌توانند این موارد را به شماره ۰۲۱۵۱۴۹ اطلاع دهند.


به ستاد کرونای استان اطلاع می‌دهیم

مدیر گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با بیان اینکه ناظر اجرا بر فروش بلیت معادل ظرفیت مشخص شده در قطار و هواپیما خود شرکت‌ها هستند،  تصریح می‌کند: هر مجموعه خودش باید نظارت و تعداد بلیت فروخته شده را تأیید کند و طبیعی است که نباید بیشتر از حدی که متولیان بهداشتی مشخص کرده اند، بلیت بفروشد.

علی اصغر حسنی می‌افزاید: اگر بخواهیم در همه کار نظارت مستقیم دانشگاه را وارد کنیم، پس برای رعایت آیین نامه‌ها در مسجدها، سینماها، فضا‌های عمومی و... باید دانشگاه وارد شود و این کار از توان و بضاعت دانشگاه خارج است. زیرا دانشگاه به طور مستقیم با ویروس کرونا درگیر شده است. واقعا نمی‌شود دانشگاه علوم پزشکی در تک تک این موارد به طور مستقیم حضور داشته باشد.

وی با تأکید بر لزوم شکایت مردم از سازمان‌هایی که شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، یادآور می‌شود: اگر مواردی به ما اعلام شود، به ستاد کرونا و استانداری اعلام می‌کنیم و درنهایت متولیانی که از قانون تخطی کرده اند، باید پاسخگو باشند. شهروندان در ابتدا شکایت خود را به مرجع نخست ایجادکننده اعلام کنند، چنانچه پاسخی دریافت نکردند، به دانشگاه علوم پزشکی مراجعه و اعلام کنند تا ما بعد از بررسی، موضوع را به استانداری و ستاد کرونا اطلاع دهیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->