افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

بودجه و حاکمیت خوب شهری (۱)

  • کد خبر: ۶۱۶۳۹
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
بودجه و حاکمیت خوب شهری (۱)
محمدحسین ودیعی - رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد
بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری مشهد مقدس به‌مبلغ ۱۸۴ هزارو ۸۶ میلیاردو ۸۷۲ میلیون ریال به‌تفکیک ردیف‌های زیر از حیث منابع به‌تصویب شورای اسلامی شهر مشهد رسید: درآمد‌های عمومی و کمک دولت؛ واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای؛ واگذاری دارایی‌های مالی؛ منابع بودجه شهرداری و حوزه اقتصادی؛ خالص منابع سازمان‌ها و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته. از سوی دیگر، مصارف بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری مشهد نشان‌دهنده روند افزایش پروژ‌های عمرانی و دارایی‌های سرمایه‌ای و اشتغال و آبادانی در سال آینده برای شهر مشهد مقدس است.
 
البته این ردیف‌ها بدون امکانات و مجوز‌های ایجاد منابع و مصارف در تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۰ است و اگر ظرفیت تبصره‌هایی از بودجه محقق شود، حدود ۳۵ هزارمیلیارد ریال دیگر به منابع مصارف افزوده می‌شود و سقف بودجه تا ۲۲۰ هزارمیلیارد ریال افزایش خواهد یافت. مصارف بودجه نیز به شرح ردیف‌های زیر است: اعتبارات هزینه‌ای جاری؛ تملک دارایی‌های سرمایه‌ای؛ تملک دارایی‌های مالی (بازپرداخت بدهی)؛ مصارف بودجه شهرداری و حوزه اقتصادی؛ خالص مصارف سازمان‌ها و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته؛ منابع انتقالی به سال آینده.

این آخرین بودجه از برنامه عملیاتی ۴ ساله شهرداری مشهد (۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰) است؛ برنامه‌ای که دارای مضامین، اهداف و راهبرد‌های تعالی‌بخش برای شهر و شهروندان است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا پایان برنامه عملیاتی ۴ ساله، حدود ۵۲۰ هزارمیلیارد ریال تأمین منابع شود و این منابع در راستای چشم‌انداز‌ها و مأموریت‌های زیر مصرف شود: شهری با حمل‌ونقل عمومی و در دسترس و متصل؛ شهر پاک و حافظ منابع زیست‌محیطی؛ شهر هوشمند و شهروندمحور؛ شهر رقابت‌پذیر با درآمد پایدار برای شهروندان و شهرداری؛ شهری متعادل و ایمن؛ شهر امید با قابلیت زندگی مطلوب.

بودجه سالانه یک برنامه مالی کوتاه‌مدت است که منابع مورد نیاز و چگونگی مصرف آن را برای انجام مأموریت‌ها و میزان دستیابی به اهداف برنامه عملیاتی مشخص می‌کند. بر اساس ماده ۲۳ آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها مصوب تیر ۱۳۴۶، بودجه شهرداری عبارت است از یک برنامه جامع مالی که در آن همه خدمات و فعالیت‌ها و اقداماتی که باید در سال مالی انجام شود، همراه با برآورد منابع مخارج و درآمد‌های لازم برای تأمین هزینه آن‌ها پیش‌بینی می‌شود و پس از تصویب انجمن شهر [در قانون کنونی شورای اسلامی شهر]قابل اجراست.» به‌بیان دیگر، بودجه‌بندی را می‌توان فرایند تخصیص منابع محدود به نیاز‌های نامحدود دانست و منظور از تنظیم بودجه حداکثر استفاده از منابع موجود است؛ بنابراین لازم است که به‌نحوی از منابع محدود استفاده کرد که با حداقل هزینه بیشترین نتیجه به‌دست آید.

حکمرانی خوب شهری ساختار جدیدی در فرایند مدیریت شهری است که شکل‌های سنتی و تمرکزگرا در شهر‌ها را دچار تغییر کرده است. در این الگو، دولت و شهروندان و نهاد‌های خصوصی در اداره امور شهر‌ها و برای تأمین نیازهایشان مشارکت می‌کنند. به‌دلیل روند روبه‌رشد شهرنشینی در کشور‌های درحال‌توسعه از جمله ایران، جوامع همواره با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند. تهدید جدی محیط‌زیست، افزایش حاشیه‌نشینی، کمبود زیرساخت‌ها و خدمات شهری از قبیل تأمین آب و مسکن، نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی و مسائل فراوان دیگر در پی افزایش جمعیت در مناطق شهری این‌گونه کشور‌ها نمایان است و امروزه به‌عنوان چالش‌های بزرگ مدیریت‌شهری شناخته می‌شود.

برای کاهش این مشکلات یکی از الگو‌های پیشنهادی برای مدیریت‌شهری «حکمرانی خوب شهری» است. در این الگو، مسئولیت اداره عمومی شهر در میان حکومت، جامعه‌مدنی و بخش‌خصوصی تقسیم می‌شود و مشارکت سه نهاد دولت، جامعه‌مدنی و بخش‌خصوصی برای توسعه انسانی پایدار ضروری است. دولت محیط سیاسی و حقوقی و قانونی پویا و مشارکت‌آفرین به‌وجود می‌آورد؛ بخش‌خصوصی سرمایه‌گذاری و شغل و در‌آمد به‌وجود می‌آورد؛ جامعه‌مدنی نیز زمینه را برای تعامل سیاسی و اجتماعی گروه‌های فعال با هدف مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی فراهم می‌کند.
 
«حکمرانی خوب» جامعه را از دوقطبی‌شدن دور و از رشد حاشیه‌نشینی پیشگیری می‌کند. مشارکت مردم در اداره و سامان‌دهی شهر و اقدام‌های اجرایی، اساس حاکمیت شایسته شهری به‌شمار می‌آید. همچنین مردم با انتخاب نمایندگان شورا‌های شهر و محله و روستا، در حاکمیت شهری حضور غیرمستقیم دارند. «حکمرانی خوب» اهداف و ویژگی‌هایی دارد که برخی از آن‌ها در نظام بودجه‌ریزی و تفریغ بودجه سالانه شورای اسلامی شهر قابل تحقق است: قانونمندی؛ شفافیت؛ پاسخ‌گویی؛ جهت‌گیری توافقی؛ اثربخشی و کارایی.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->