چگونه دوچرخه، نمی‌ذاره چرخ اقتصاد بچرخه؟ | چوب دوچرخه، لای چرخ اقتصاد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | پیکاپ فوتون ۶۰ میلیون تومان ریزش کرد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | ری‌را از یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان گذشت قیمت سکه پارسیان امروز چقدر است؟ (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) + جدول احتمال افزایش سن ورود به دانشگاه‌های تربیت معلم؛ منتظر رأی شورای عالی انقلاب فرهنگی خراسان رضوی، قطب تأمین تخم‌مرغ کشور | تولید روزانه ۴۶۰ تن و مازاد ۴۰ درصدی برای صادرات گوشت گوساله در مشهد باز هم گران شد | سینه مرغ از ۲۰۰ هزار تومان فراتر رفت (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) خراسان رضوی مجوز استخدام ۵۵۰ نیروی جدید را دریافت کرد | طی ۲ ماه آینده برای نیرو‌های شرکتی تصمیم‌گیری می‌شود قیمت انواع سکه در طرح پیش‌فروش در مرکز مبادله چقدر است؟ (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌فروش سکه با استقبال بی‌سابقه؛ سامانه دچار اختلال شد | تمدید مهلت ثبت سفارش تا فردا (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: تعاونی‌های استان باید توان رقابت واقعی با بخش خصوصی را پیدا کنند پیش‌بینی برداشت ۹۵ هزار تنی گوجه‌فرنگی در مشهد رشد شارپی بورس با صعود ۵۲ هزار واحدی شاخص کل | بورس کانال ۲.۶ میلیونی را پس گرفت (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) رکورد تاریخی قیمت طلا‌ی جهانی شکسته شد (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) آیا نیرو‌های زیر دیپلم در طرح ساماندهی تبدیل وضعیت می‌شوند؟ افزایش تردد تجاری از مرز لطف‌آباد خراسان رضوی با ترکمنستان طی ۵ ماه نخست سال جاری قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | افزایش قیمت سکه با موتور اونس جهانی فردا (۱۸ شهریور) قیمت جدید محصولات ایران خودرو اعلام می‌شود اعتراض ۴.۸ درصد یارانه بگیران حذف شده است ثبت‌نام نمایشگاه پاییزه ۱۴۰۴ در مشهد آغاز شد نوسان محدود دلار در مشهد | دلار نقدی تهران در کانال بالاتر (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) شورای عالی کار برای بازنگری دستمزد درخواست برگزاری جلسه فوری کرد قیمت طلا در مشهد رشد کرد (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) افزایش ۱۰ درصدی تحویل گاز به نیروگاه‌های خراسان رضوی از ابتدای سال ۱۴۰۴ شروع پیش‌فروش سکه از امروز (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | امکان فروش دوباره به بانک مرکزی قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | کدو و بادمجان چند؟ دسته‌چک از امروز با شرایط جدید صادر می‌شود (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) + جزئیات عرضه سه محصول ایران‌خودرو در بورس کالا قطعی شد (۱۷شهریور۱۴۰۴) + جزییات آغاز پرداخت وام ۵۰۰ میلیونی قرض‌الحسنه از شنبه آینده (۲۲ شهریور ۱۴۰۴) + شرایط
سرخط خبرها

راز نفت‌زدایی از بودجه ایران

  • کد خبر: ۶۲۱۳
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴
راز نفت‌زدایی از بودجه ایران
رضا کربلائی کارشناس مسائل اقتصادی

نفت‌زدایی از بودجه ایران ازجمله گزینه‌های پیش روی دولت برای رهایی از اعتیاد دخل‌وخرج جاری خود به دلارهای نفتی است و گام نهادن دولت در این مسیر هم‌زمان با فشارها و تنگناهای ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه صنعت نفت و نظام بانکی ایران با چاشنی انفعال اتحادیه اروپا، قابل دفاع است، اما نیازمند آسیب‌شناسی و کالبدشکافی دقیق است؛ چراکه صفر کردن اعداد درآمدی دولت از محل فروش نفت برای تأمین هزینه‌های جاری، صورت‌مسئله است و سیرت آن این است که دولت به معنای نماد حاکمیت ملی تا چه اندازه قادر خواهد بود که پس از پاک‌سازی «عدد» درآمدهای نفتی در بودجه جاری، «اثر» آن را هم پاک کند. این چالش جدی دولت است و به‌تنهایی قادر به کاستن از اثرات ناشی از فشار تحریم‌ها علیه صادرات و فروش نفت ایران و انتقال و استفاده از درآمدهای ارزی نیست و ضرورت دارد تا در این مسیر دشوار، دیگر ارکان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیرنده انتصابی و انتخابی هم به دولت کمک کنند.
البته این نقد بر عملکرد دولت وارد است که در سال‌های گذشته، فرصت اصلاح برخی فرایندها و ساختارهای اقتصادی را از دست‌ داده و می‌توانست در شرایط آرام تورمی و ثبات نسبی اقتصادی، دست به اصلاح سیاست‌های اقتصادی بزند، اما اکنون و در اوج فشارهای ناشی از تحریم و دشواری‌های تورم بالا و رشد ضعیف و ناپایدار اقتصادی، چگونه می‌توان از دلارهای نفتی دل برید و بودجه جاری کشور را بدون نفت اداره کرد؟
دست‌کم بر اساس آنچه تاکنون عیان شده، دولت از 2مسیر اصلاح نظام یارانه‌های انرژی و افزایش پایه‌های مالیاتی تصمیم دارد تا وابستگی بودجه جاری را به نفت به کمترین حد ممکن برساند. روشن است که وقتی از یارانه سنگین و پنهان انرژی و اصلاح آن سخن گفته می‌شود، مراد دولت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی است و وقتی از تکیه‌ بر درآمدهای مالیاتی خبر می‌دهد، بیش از آنکه به افزایش پایه‌های جدید مالیاتی نظر داشته باشد، دست‌کم در گام نخست به دنبال معافیت‌زدایی از مالیات‌هاست. به‌طور روشن دولت می‌خواهد دامنه اشخاص حقوقی عمدتا وابسته به نهادهای عمومی مشمول معافیت‌های مالیاتی را تغییر دهد و در این مسیر البته با مقاومت‌های جدی مواجه خواهد شد. تردیدی نباید داشت که اصلاح نظام مالیاتی از 2مسیر ممکن است و هر 2مسیر باید هم‌زمان طی شود و یکی را قربانی دیگری نکرد. مسیر نخست پایان دادن بی‌انضباطی و تبعیض مالیاتی و مالیات‌گریزی قانونی در قالب معافیت‌های مالیاتی گسترده است و مسیر دوم شناسایی کانال‌های اقتصاد زیرزمینی و برخورد با مالیات‌گریزی گسترده در لایه‌های زیرین اقتصاد ایران است. نکته مهم در ارتباط با یارانه‌های پنهان انرژی، اینکه این مهم بدون یک اجماع ملی و وحدت نظر نظام سیاسی کشور و البته همراهی و مشارکت مردم به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. پس در هر 2راه دولت نیازمند گفت‌وگوی درون سطوح حاکمیتی و البته با مردم و نخبگان است.
اگر دولت و نظام سیاسی دنبال نفت‌زدایی از بودجه جاری است و می‌خواهد اثر آن را پاک کند، نه عدد آن را، دست‌کم 2اصلاح جدی را نباید از نظر دور بدارد؛ اصلاح سیاست‌های ارزی و اصلاح سیاست‌های مالی با هدف انضباط مالی دولت. دولت می‌تواند بودجه‌نویسی کند و میزان رقم درآمدهای نفتی در بودجه جاری را صفر کند، اما بودجه‌ریزی ایجاب می‌کند تا رانت آشکار و نهان از بودجه و خارج از بودجه صفر شود و اقتصاد به رانت دلارهای نفتی عادت نکند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->