استاندار خراسان رضوی : شاهد حمایت و پشتیبانی مردم از «طرح نور» هستیم سلاجقه: کشور‌های حوزه آبریز خزر باید در قالب کنوانسیون تهران وظایف خود را اجرا کنند رئیسی: پروژه‌های بزرگ برق‌‌آبی را در ۲۰ کشور با دانش ایرانی اجرایی می‌کنیم بهادری جهرمی: نظارت سازمان تعزیرات بر گران‌فروشی و احتکار موثرتر می‌شود وحیدی: افراد انگشت شماری در برابر قانون مقاومت می‌کنند فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق: اقتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیرو‌های مسلح است حسینی: برای تعامل سازنده با مجلس دوازدهم آماده ایم وزیر ارتباطات: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود آیت‌الله علم‌الهدی: جامعة‌المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است | علمای شیعه هندوستان، مهمان دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی از پنجه عقاب تا وعده صادق تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون‌خ» | «موزه ملی ایران» تفاوتی با «لوور» ندارد وزیر آموزش‌وپرورش: هزار هنرستان در ۵ سال آینده ساخته می‌شود خزعلی: در زمینه حجاب به‌دنبال فرهنگ‌سازی هستیم جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی وزیر اقتصاد: بدهی‌های ایران به بانک توسعه اسلامی تا سال ۱۴۰۲ صفر شد اعمال قانون ۱۶۰۱ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند ( ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | بازتاب تنبیه موشکیِ صهیونیست‌ها در سفر رئیس‌جمهور به پاکستان دیدار جمعی از کارگران با مقام معظم رهبری | حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: از زحمات جامعه کارگری صمیمانه متشکرم + عکس و فیلم وزارت خارجه آمریکا مذاکره مستقیم با ایران با موضوع برجام را رد کرد رئیس جمهور وارد سریلانکا شد
سرخط خبرها

بازخوانی آرای چهره‌های سیاسی درباره بررسی صلاحیت نامزد‌ها ازسوی شورای نگهبان

  • کد خبر: ۶۳۳۸۳
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
بازخوانی آرای چهره‌های سیاسی درباره بررسی صلاحیت نامزد‌ها ازسوی شورای نگهبان
بدون شک یکی از متغیر‌های مهم و اثرگذار در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، نحوه بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات ازسوی شورای نگهبان است. در این شرایط اصولگرایان بر رعایت مر قانون توسط شورای نگهبان تأکید دارند، حتی به قیمت تأیید نشدن صلاحیت جمع کثیری از نامزد‌های انتخابات.
به گزارش شهرآرانیوز؛ بدون شک یکی از متغیر‌های مهم و اثرگذار در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، نحوه بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات ازسوی شورای نگهبان است. در این شرایط اصولگرایان بر رعایت مر قانون توسط شورای نگهبان تأکید دارند، حتی به قیمت تأیید نشدن صلاحیت جمع کثیری از نامزد‌های انتخابات و درمقابل اصلاح طلبان خواستار نظارت بسیط و سهل شورای نگهبان هستند برای کمک به مشارکت حداکثری. در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به آخرین دیدگاه‌های چهره‌های سیاسی دراین زمینه.


شورای نگهبان عرصه را باز بگذارد

محمدعلی نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در گفتگو با «ایلنا» درباره انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و با تأکید بر اینکه عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها خیلی‌ها را نگران کرده است، گفت: «افراد توانا با نگرانی رد صلاحیت حاضر به حضور در انتخابات نیستند. هیچ کس تصور نمی‌کرد که در نظام جمهوری اسلامی ایران، روزی آیت ا... هاشمی رفسنجانی با آن همه زحمتی که برای پیروزی انقلاب کشید و تمام توانش را به کار بست تا این نظام دوام بیاورد و پیشرفت کند، به راحتی رد صلاحیت شود. شورای محترم نگهبان باید عرصه را باز بگذارد؛ زیرا انتخابات ریاست جمهوری باید انتخاباتی آزاد، رقابتی و منصفانه باشد و چهره‌های توانا در آن حضور داشته باشند تا مردم انتخاب اصلح را انجام دهند.
 
برگزاری یک انتخابات آزاد باید برای مردم کاملا محسوس باشد و این حس را داشته باشند که انتخابات هدایت نمی‌شود و هنگامی که به فهرست خروجی شورای نگهبان نگاه می‌کنند، متوجه شوند در لیست نامزد دارند. زمانی که مردم می‌خواهند در انتخابات شرکت و انتخاب کنند باید گزینه‌ای برایشان وجود داشته باشد تا گزینش صورت بگیرد؛ لذا بهترین و بالاترین خدمت به کشور، مردم و نظام، این است که اجازه دهیم نامزد‌های مختلفی که توانایی کار دارند در عرصه حضور داشته باشند.»


دفاع اصولگرایان

همچنین اسدا... بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، در گفتگو با «خبرآنلاین» تمام قد از عملکرد شورای نگهبان دفاع کرد و خطاب به اصلاح طلبان گفت: «باید قدردان شورای نگهبان باشید.»
او در ادامه گفت: «یکی از دلایل اصلی ایجاد شورای نگهبان، پاسداری از حقوق‌ها و آزادی‌ها بوده است؛ به همین علت است که شورای نگهبان در همه ادوار انتخابات همه تیپ نامزد را تأیید می‌کند. شورای نگهبان یک مجموعه حزبی سیاسی نیست که دلش بخواهد فلان گروه به کنار برود و آن گروه بیاید. درست است که ذوق و سلیقه‌های افرادی که در آنجا هستند، از حقوق دانان منتخب مجلس تا دیگران، متفاوت است، ولی مبنای کارشان، مبنای کار شورای نگهبان است، نه مبنای سلیقه شخصی یا اینکه شورای نگهبان یک حزب باشد. شورای نگهبان در دور گذشته انتخابات، تعداد زیادی از گروه مشهور به اصولگرا را رد کرده است.»

همچنین عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، در گفتگو با «اعتمادآنلاین» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا لازم است شورای نگهبان به دلیل دشواری‌های فعلی کشور در تعیین صلاحیت‌ها به روش دیگری عمل کند؟» گفت: «طبیعی است که باید در قبال آن‌هایی که سابقه قانون شکنی و تعرض به قانون را دارند، ریسک نکنیم تا دوباره فرصت ساختارشکنی و خراب کردن فضا را به دست نیاورند؛ پس نباید مجوز حضور در انتخابات را دریافت کنند. البته هر کدام از عوامل شورای نگهبان اگر کاری غیرقانونی انجام دهند یا تصمیمی اشتباه بگیرند، باید به صورت قانونی با آن‌ها برخورد شود تا انتخابات از هر لحاظ در صحت و سلامت برگزار شود.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->