بررسی دورنمای انتخابات ۱۴۰۰ از منظر اصلاح‌طلبان

  • کد خبر: ۵۸۰۸۶
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
بررسی دورنمای انتخابات ۱۴۰۰ از منظر اصلاح‌طلبان
با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری‌۱۴۰۰، اصلاح‌طلبان بیش از همیشه، نگران غیبت پایگاه رأی خود در انتخابات پیش رو هستند و همین مسئله باعث شده است در اظهارات انتخاباتی اخیرشان، صریح‌تر از همیشه موضع گیری و بر لزوم انتخاباتی رقابتی تأکید کنند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری‌۱۴۰۰، اصلاح‌طلبان بیش از همیشه، نگران غیبت پایگاه رأی خود در انتخابات پیش رو هستند و همین مسئله باعث شده است در اظهارات انتخاباتی اخیرشان، صریح‌تر از همیشه موضع گیری و بر لزوم انتخاباتی رقابتی تأکید کنند. بدون شک در این مسیر، نوک پیکان انتقادات اصلاح‌طلبان به‌سوی نظارت استصوابی شورای نگهبان است؛ انتقاد‌هایی که حتی با استمدادطلبی از دولت نیز تاکنون به نتیجه نرسیده است.
 
توضیح آنکه پس از انتخابات مجلس یازدهم و انتقادات جدی به نحوه بررسی صلاحیت نامزد‌های این انتخابات، نامه یکی از احزاب اصلاح‌طلب به رئیس‌جمهور در‌این خصوص باعث شد لایحه همه‌پرسی درباره نظارت استصوابی در دستور‌کار دولت قرار بگیرد، اما همانند بسیاری از مسائل، موضوع در گذر زمان در ماه‌های گذشته مسکوت مانده است.
 
لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، درباره سرنوشت این لایحه به «اعتمادآنلاین» گفت: «در زمان بررسی و بحث درباره این لایحه، چارچوب‌های مختلف در دو یا سه مدل مطرح شد که این امر به‌صورت لایحه جدا ارائه یا موضوع در‌قالب کلی نظارت بر انتخابات طرح شود که در نهایت موضوع این لایحه در یک چارچوب کلی نظارت بر انتخابات تدوین شد. دولت یک نهاد سیاسی است و باید در هر تصمیمی، فضا را در نظر بگیرد و میزان توفیق را بسنجد. فضا را باید سنجید، باید دید چه کاری نتیجه مؤثری دارد و بعد در آن چارچوب پیش رفت.» در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به آخرین اظهارات انتخاباتی اصلاح‌طلبان که با صراحت بیشتری نسبت‌به گذشته بیان شده است.


نگاه قیم مآبانه مردم را آزار می‌دهد

محمدرضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات که به‌عنوان سخنران در همایش «مردم و انتخابات‌۱۴۰۰» حاضر بود، با آسیب‌شناسی وضعیت فعلی کشور و نارضایتی‌های عمومی گفت: «نگاه قیم مآبانه و حاکم و رعیتی مردم را آزار می‌دهد. سیاست حذف و عدم تحمل رقیب و منتقد، فساد گسترده و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، همه و همه موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. پس اگر بپذیریم که ما باید مشکلات را در صندوق‌های رأی حل کنیم، پاسخ همان سؤالی است که می‌گوید چرا باید در انتخابات شرکت کنیم. شرکت در انتخابات یک تکلیف است و از ابتدا نباید با بی‌انگیزگی درباره آن صحبت کرد.»


نباید به نام حفظ اسلام انتخاب مردم را محدود کنیم

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی و دبیر کل حزب جمهوریت، در گفتگو با «ایرنا» درباره لزوم وجود رکن «جمهوریت» نظام هم‌پای «اسلامیت» نظام گفت: «چون جمهوریت با منافع بعضی از اشخاص و صاحبان قدرت در تضاد است، متولیان جدی کمتری دارد. میزان دفاع از جمهوریت نظام به‌اندازه اسلامیت آن نیست. ما در کشور به‌طور میانگین هر‌سال انتخابات داریم، ولی گاهی در دوره‌های انتخابات، به‌دلیل تنگ‌نظری و برخورد‌های سیاسی برخی از مجریان و ناظران، جمهوریت نظام مورد‌خدشه واقع می‌شود.
 
نباید به نام حفظ اسلام و جمهوری اسلامی، انتخاب مردم را محدود کنیم. تأکید برخی بر این موضوع به این دلیل است که در بعضی از اذهان، این اعتقاد غلط وجود دارد و بعضی به فرمایش امام (ره) درباره واجب‌بودن حفظ نظام استناد می‌کنند و معتقدند می‌توانیم افرادی را بدون دلیل به‌خاطر حفظ نظام رد صلاحیت کنیم که این مغالطه‌ای بیش نیست.»


جمهوریت کم‌رمق شود، آزادی هم محدود می‌شود

حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیرو‌های خط امام (ره)، نیز در گفتگو با «خبرآنلاین» با گریزی به انتخابات‌۱۴۰۰، گفت: «انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار مهم است، هنوز روزنه‌ای مهم برای تأثیرگذاری بر روند امور به شمار می‌آید و می‌تواند مردم را به صحنه آورد؛ اما انتخابات زمانی مؤثر است که مردم انگیزه مشارکت داشته باشند و برای اینکه مردم انگیزه داشته باشند، باید شرایطی فراهم شود که احساس کنند حق انتخاب دارند و شرایط برای حضور همه سلیقه‌ها در چارچوب قانون فراهم است و همچنین انتخاب آن‌ها مؤثر است.
 
شاید الان وقت آن باشد که مدافعان نظارت استصوابی بدون نگاه‌های جناحی و سلیقه‌ای بررسی کنند این نوع نظارت که در زمان امام (ره) جاری نبود، تا چه اندازه در بهبود روند انتخابات و مشارکت مردم تأثیر داشته است؟ برای این کار می‌توان از همه نخبگان و احزاب و دلسوزان کشور نظرخواهی کرد و در یک ارزیابی کارشناسی دید که آیا به این نوع نظارت خدشه‌ای وارد نیست؟ آیا تنگ‌کردن دایره منتخبان، مشارکت‌سوز است یا مشارکت‌ساز؟ به نظر من، هر اقدامی که در مسیر تضعیف جمهوریت و تکثرگرایی قرار گیرد، با اهداف انقلاب و مشارکت مردم همخوانی نخواهد داشت.»


در انتخابات نباید نقش زینتی داشته باشیم

ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نیز درباره نسبت اصلاح‌طلبان و انتخابات با اشاره‌به انتخابات آینده در همایش «مردم و انتخابات‌۱۴۰۰» گفت: «اگر این انتخابات معنای تأثیرگذاری در سرنوشت را داشته باشد، پای صندوق رأی می‌آییم به این شرط که دولتی پای کار بیاید که انتخابات آزاد و منصفانه و رقابتی ایجاد کند. اما اگر قرار است توجیه کننده وضع موجود باشیم و ناکارآمدی را به جان بخریم و از مردم بخواهیم سکوت کنند، مردم دیگر ما را تحویل نمی‌گیرند. این‌ها می‌تواند دستور کار اصلاحات باشد، اما انتخابات باید معنادار و شرکت ما مؤثر باشد.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->