افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم اوقات شرعی و ساعت‌اللیل به افق کابل در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ هشدار سازمان ملی مهاجرت درباره یک پیامک دوشنبه، روز اول ماه مبارک رمضان در افغانستان طالبان: جمعیت افغانستان نزدیک به ۳۵ میلیون نفر است چاینکی؛ دیزی مردم افغانستان مراسم بزرگداشت قیام ۲۴ حوت مردم هرات در مشهد برگزار شد مراسم بهره‌برداری از دسترسی اصلی ایستگاه الندشت ۵۲ درصد زنان و دختران در افغانستان نیازمند کمک‌ هستند طالبان از دولت جدید پاکستان خواست انعطاف بیشتری در رابطه با مهاجران داشته باشد سفیر طالبان در بزرگداشت حکیم نظامی در دوحه حضور یافت
سرخط خبرها

افزایش نگرانی‌ها از بی‌توجهی به حقوق زنان در مذاکرات صلح افغانستان

  • کد خبر: ۶۳۷۲۰
  • ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
افزایش نگرانی‌ها از بی‌توجهی به حقوق زنان در مذاکرات صلح افغانستان
نگرانی‌ها از سوی قانون‌گذاران هر دو حزب اصلی در آمریکا و همچنین فعالان حقوق زنان در خصوص از دست رفتن دستاوردهای به سختی کسب شده در حوزه زنان و جامعه مدنی در افغانستان، در صورت خروج شتابزده آمریکا از این کشور افزایش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سی.ان.ان در این باره نوشت: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیرا تاکید کرده مراعات ضرب الاجل اول مه برای خروج سربازان آمریکایی از افغانستان طبق توافق امضا شده بین دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق با طالبان سخت خواهد بود. با این حال نگرانی ها از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان قبل از مناسب شدن شرایط میدانی صرف نظر از تاریخ تقویمی این خروج و بروز پسرفتهای شدید و احتمالا فاجعه بار وجود دارد.

 

فاطمه گیلانی، یک فعال حقوق زنان و یکی از چهار زن حاضر در تیم مذاکره کننده دولت افغانستان اخیرا در یک جلسه مجازی پارلمانی با فراکسیون زنان، صلح و امنیت اظهار کرد: امروز زنان در افغانستان جایگاهی بسیار ویژه دارند. آنها قوی‌تر از هر زمان هستند و چیزی را که قبلا هرگز به دست نیامده کسب کرده‌اند. آنها را نمی‌توان نادیده گرفت. آنها نادیده گرفته نخواهند شد.

 

فوزیه کوفی، یکی از زنان دیگر حاضر در تیم مذاکرات دولت کابل برای مذاکرات با طالبان یادآور شد: در سال ۲۰۰۱ زمانی که دولت طالبان از قدرت سرنگون شد، من به همراه هزاران و میلیون‌ها افغان دیگر می‌توانستم در خیابان‌های کابل آزادانه بدون ترس شلاق خوردن یا کتک خوردن از بابت پوششم راه بروم.

 

کوفی که نماینده پارلمان افغانستان بوده و از دو تلاش برای ترورش از جمله از سوی طالبان جان سالم به در برده اظهار کرد: برای من مساله مهم این نبود که چه کسی در افغانستان است و کدام ابرقدرت و سربازان کدام کشور در کشور من هستند. مساله مهم برای من به عنوان یک انسان این بود که توانستم آزادانه راه بروم و نفس بکشم.

 

او اظهار کرد: افغانستان تغییر کرده و همه ما از جان و مال گذشتیم تا افغانستان را به جایی که الان رسیده برسانیم.

 

گیلانی به حاضران در جلسه بحث مجازی گفت: خروج سربازان آمریکایی از کشورش باید "شدیدا محتاطانه" انجام شود. کوفی هم ارزیابی کرد: اگر آمریکا الان از افغانستان خارج شود این منجر به صلح نخواهد شد.

 

مایکل والتز، نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا که به عنوان رئیس مشترک کمیته پارلمانی زنان، صلح و امنیت خدمت می‌کند، اظهار کرد: زمانی که به عنوان افسر نیروهای ویژه در افغانستان خدمت کرد شاهد بود که "دختران مدرسه‌ای هدف رگبار مسلسل قرار گرفتند."

 

او اظهار کرد: من شاهد بودم که اسید روی صورتهای آنها پاشیده شد. ما دستاوردهایی بزرگ حاصل کرده‌ایم. ما نیاز داریم ازاین دستاوردها محافظت کنیم.

 

همچنین سناتور جین شهین، دموکرات و از ایالت نیو همپشایر به سی ان ان اظهار کرد، "بسیار نگران" است که دستاوردهای حاصل شده توسط زنان در افغانستان در صورت خروج آمریکا مورد حفاظت قرار نگیرند.

 

او گفت: من معتقدم ما نه فقط الزامی حقوق بشری برای حمایت از زنان داریم و این بخشی از تلاشهای انجام شده توسط ما از زمان ورودمان به افغانستان بوده بلکه همچنین مساله درباره تضمین ثبات در آینده در این کشور در هر گونه توافق است.

 

لوییس فرانکل، نماینده دموکرات کنگره آمریکا نیز که رئیس مشترک دیگر کمیته امنیت، صلح و زنان است نیز به ابراز نگرانی از "ناپدید شدن دستاوردهای حاصل شده از سوی زنان در طی سالهای گذشته" پرداخت.

 

او تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم به عقب برگردیم. نمایندگان نگران کنگره "با دولت ما همکاری نزدیک خواهند داشت تا هر کاری که به شکل معقول ممکن باشد را برای اطمینان یافتن از تداوم پیشرفت حاصل شده برای حقوق بشر در افغانستان انجام دهند.

 

مقامهای دولت بایدن مکررا گفته‌اند هر گونه توافق بین دولت افغانستان و طالبان باید از حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و اقلیت ها محافظت کند. مذاکرات بین افغانی تحت حمایت آمریکا رسما سپتامبر گذشته در دوحه شروع شد اما پیشرفت کندی داشته است و قتل ها و حملات هدفمند به غیرنظامیان و نیروهای امنیتی افغانستان توسط طالبان همچنان ادامه یافته است. وزارت امور خارجه آمریکا در روزهای اخیر اعلام کرد: سطح خشونت در افغانستان به طرزی غیرقابل قبول بالا است.

 

شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز متذکر شد، مذاکرات از جمله نشست ماه گذشته میلادی در مسکو شامل یک تعادل جنسیتی عادلانه نبوده اند.

 

او در ماه مارس به شورای امنیت سازمان ملل گفت: فرآیندی که زنان را کنار بگذارد یا مشارکت آنها را خرد سازد فاقد اعتبار بوده و در جلب اعتماد عمومی شکست می‌خورد.

 

آنی فورژایمر، یک دیپلمات با تجربه سازمان ملل که از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ معاون رئیس هیات مستقر در کابل بوده و تا مارس ۲۰۱۹ به عنوان معاون دستیار امور افغانستان در وزارت خارجه آمریکا خدمت کرد نیز به سی ان ان گفت: گفتن این که شما می‌خواهید از حقوق زنان حمایت کنید فرق دارد با این که اقدام واقعی در راستای انجامش اتخاذ کنید.

 

فورژایمر که هم اکنون برای مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی کار می کند تاکید کرد: تا کنون دولت فعلی همنان دارد اقدامات درست را اتخاذ می کند. نگرانی من از این است که آنها یک ضرب الاجل جدید برای خروج سربازان تعیین کرده و در مقابل این که این کار را مبتنی بر شرایط کنند، یک تاریخ دیگر در تقویم برایش تعیین کنند. اگر این کار مبتنی بر شرایط انجام شود من فکر می‌کنم به این ترتیب آنها اهرمشان را بر طرفها اعمال کرده وبهتر می توانند از حقوق زنان، اقلیتها و جوانان محافظت کنند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->