آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اعلام زمان ثبت‌ نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴
سرخط خبرها

ادامه تبعیض ها در حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

  • کد خبر: ۶۴۰۱۳
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
  • ۱۷
ادامه تبعیض ها در حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
نایب رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی مشهد: حقوق برخی بازنشسته‌ها فقط ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.
محسن موسوی‌زاده | شهرآرانیوز؛ همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی با وجود اینکه برای دومین بار اصلاح شده، روند اجرایی شدن آن با انتقاد‌هایی همراه بوده است. این همسان سازی برای اولین بار در مرداد سال گذشته اجرایی شد؛ البته نتوانست نیاز‌های معیشتی این قشر را تامین کند. درنتیجه تصمیم گرفته شد مرحله دوم همسان سازی، امسال اجرایی شود.
 
مسئولان تامین اجتماعی می‌گویند افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی با رقم بیشتر از ۴میلیون تومان به حساب آن‌ها واریز می‌شود، این درحالی است که شک و شبهه‌هایی در مسیر اجرایی شدن این افزایش حقوق و ارقامی که قرار است به حساب این افراد واریز شود، وجود دارد. در همین حال، بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان معتقدند که در پرداخت‌ها به بازنشستگان، تبعیض‌هایی اعمال می‌شود و از همین رو اعتراض‌ها به وضعیت موجود ادامه دارد.


ادامه تبعیض‌ها

نایب رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مشهد در گفتگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه براساس بند ب قانون برنامه ششم توسعه، دولت و سازمان تامین اجتماعی مکلف هستند که حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری را همسان سازی و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را متناسب سازی کنند، گفت: دلیل این تفاوت در همسان سازی و متناسب سازی این است که بازنشستگان لشکری و کشوری جزو مشاغلی هستند که طبقه بندی شغلی در آن‌ها مشخص است و مطابق قانون، ۹۰ درصد حقوق فرد شاغل را بازنشسته باید دریافت کند، این درحالی است که بیمه شدگان تامین اجتماعی دارای حداقل و حداکثر حقوق هستند که حداکثر حقوق هفت برابر حداقل است و در این بین، دریایی از تفاوت حقوق وجود دارد؛ به همین دلیل نیز فرمول خاصی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نمی‌توان درنظر گرفت.

رحمت ا... پورموسی افزود: در مرداد سال گذشته مرحله نخست متناسب سازی برای بازنشسته‌های تامین اجتماعی انجام شد، این درحالی است که از سال ۹۸ با درنظر گرفتن ۵ هزار میلیارد تومان، همسان سازی حقوق برای بازنشستگان کشوری و لشکری انجام شده بود. در فروردین سال ۹۹ نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر به جز بحث سنواتی و در مهرماه ۱۸ هزار میلیارد تومان دیگر واریز شد؛ یعنی در عرض یک سال ۳۳ هزار میلیارد تومان برای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته کشوری و لشکری در کشور با عنوان همسان سازی پرداخت شد. میانگین افزایش حقوق برای بازنشستگان کشوری، ۴۶ درصد و برای بازنشستگان لشکری حدود ۵۷ درصد بود.


افزایش ۱۵۰ هزار تومانی حقوق

این فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه داد: با وجود اینکه قرار بود ۳۲ هزار میلیارد تومان برای متناسب سازی بازنشستگان تامین اجتماعی واریز شود، در یک مرحله فقط ۱۷ هزار میلیارد تومان پرداخت شد که از این میزان ۳ هزار میلیارد تومان برای مسکن و... بود. درحقیقت این رقم افزایشی آن قدر ناچیز بود که حداقل حقوق برخی مستمری بگیران، ۱۵۰ هزار تومان در ماه افزایش یافت. این درصورتی است که بازنشستگان لشکری و کشوری افزایش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی در حقوق خود داشتند. همین موضوع فاصله بسیار زیادی بین این دو قشر مستمری بگیر ایجاد کرد.

وی بیان کرد: حداقل میزان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی چند نوع است؛ به عنوان نمونه فردی با ۳۰ سال کار و بیمه، در سال گذشته ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی داشت که با کسر مالیات و... ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کرد. فردی با ۳۵ سال کار نیز ۳ میلیون دریافتی داشت که امسال این افراد به رقمی حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با سابقه ۳۵ سال می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه این میزان دریافتی با تورم ۴۰ درصدی کشور همخوانی ندارد، گفت: هزینه برآورد زندگی باتوجه به تورم و خط فقر در مشهد، بیش از ۱۰ میلیون تومان است. اما اگر همان رقمی را که دولت و کارفرما به عنوان سبد معیشتی تعیین کرده اند، درنظر بگیرید، نیز مبلغ ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای یک خانواده ۳/۳ نفره به منظور امرارمعاش و زندگی بیان شده است که با حقوق فعلی همخوانی ندارد. پورموسی با بیان اینکه اکنون حداقل هزینه اجاره مسکن در مشهد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، گفت: بازنشسته‌ای که هزینه درمان دارد و باید هزینه ازدواج فرزندان خود را نیز تامین کند، چگونه می‌تواند با ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان این کار‌ها را انجام دهد؟

شوخی مستمر با بازنشستگان

سهم ما از منابع دولتی چیست؟

وی با بیان اینکه ما تمام تقصیر‌ها را متوجه تامین اجتماعی نمی‌دانیم، گفت: اولین گزینه‌ای که از فیش حقوقی یک فرد شاغل کسر می‌شود، مالیات است و این موضوع برای بازنشسته نیز صدق می‌کند، اما یک بازنشسته از منابع عمومی دولت چه سهمی دارد؟ سازمان یک ورودی و یک خروجی دارد و اگر قرار باشد میزان خروجی از ورودی بیشتر باشد که تاب نمی‌آوریم. اگر دولت برای متناسب سازی حقوق بازنشسته لشکری و کشوری بودجه کنار گذاشته است و این فرایند را انجام می‌دهد، بازنشسته تامین اجتماعی نیز باید از آن سهمی داشته باشد. انتظار ما این است که این متناسب سازی را دولت برعهده بگیرد؛ زیرا منابع ما محدود و مشخص است و دولت باید پای کار بیاید.

پورموسی بیان کرد: شیوه کنونی همسان سازی سبب تشدید شکاف بین بازنشسته‌های کشوری و تامین اجتماعی شده است. حداقل دریافتی بازنشسته‌های کشوری و لشکری از مهر سال گذشته به ۴ میلیون تومان رسیده است و امسال به بیش از ۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد، این درحالی است که بازنشسته تامین اجتماعی قرار است ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافت کند.


مستمری‌ها اصلاح می‌شود

نایب رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مشهد با بیان اینکه چند اشتباه دیگر نیز وجود دارد که سبب نارضایتی بازنشستگان تامین اجتماعی شده است، گفت: در توافق مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و کانون عالی کشور مقرر شده بود در حقوق اسفند، ۲۶ درصد به علاوه ۲۴۸ هزار تومان به حقوق فعلی این ماه (اسفند) اضافه شود. حقوق حداقل بگیر‌ها هم شامل ۳۹ درصد افزایش بود و مقرر شده بود با متناسب سازی به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد. حقوق سایر سطوح نیز قرار بود ۲۶ درصد افزایش یابد، اما این کار انجام نشد و این افزایش‌ها براساس حقوق تیرماه یعنی قبل از متناسب سازی مرحله اول صورت گرفت و همین مسئله میزان افزایش حقوق‌ها را کاهش داد.

پورموسی با بیان اینکه کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مشهد در روز‌های گذشته جلساتی با نمایندگان مجلس و مسئولان تامین اجتماعی برگزار کرده است، گفت: با پیگیری‌هایی که کردیم، اشتباه‌ها در متناسب سازی حقوق مستمری بگیران پذیرفته شده و قرار است بازبینی انجام شود. مقرر شده است حقوق فروردین براساس فیش‌های صادرشده، واریز شود و از اردیبهشت حکم‌ها درست اجرا و مابه التفاوت نیز در حقوق اردیبهشت پرداخت شود.

اینجا ببینید:
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
2
بهترین روش برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی این است که نسبت اولین مستمری بازنشستگی بازنشسته را با حداکثر حقوق همان سال در نظر گرفته و بر اساس آن مبلغ متناسب سازی رو اعمال کنند مثلا برای خود من در سال 99 که 3/9 میلیون میگرفتم که طبق نسبت به حداکثر حقوق سال بازنشسته شدنم بایستی 5/4 میگرفتم ولی چه باید کرد که دستم بجایی بند نیست تا بگویم . لطف کنید شما پیشنهاد بدهید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
0
مشکل نرم افزاری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
3
سازمان کلاه برداری بیش نیست حقوق کارمند سازمان با کارمند یک شرکت که تامین اجتماعی است فرق دارد چرا اینهمه تفاوت مگر همه یک صندوق نداریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
2
1._افزایش حقوق وهمسان سازی صرفابرای پایه حقوق است. 2_مد نظراین است 39درصد و26درصد درست اعمال شود.نه برای حق اولاد وعایله مندی.
کوروش کریمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
3
0
سلام خدایش یه ذره اطلاعات بد نیست یک شخصی مثل شما داشته باشه چرا میفرمایید در حقوق بگیران تامین اجتماعی هیچ قانونی نیست برادر هر بازنشسته طبق اورده اش به سازمان ت .ا.ج ت. حقوق دریافت میکنه و سازمان سقف ۷ برابری رو گذاشته پس هر شخص هر درصدی از این سقف رو در زمان بازنشستگی میگرفته الان هم همون درصد را بیاید بگیره این خیلی سخته حساب کردنش؟
شرفی بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
1
با سلام خدمت شما
اشکال کار از قانون سازمان میباشد،
1)بحث حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که به میان می آید اجرای ماده 96 در دستور کار قرار گرفته حداقل حقوق بازنشستگان با شاغلین تازه کار برابری داشته باشد،
2)بحث عیدی طبق قانون دولت با کارمندی و لشگری باید برابری داشته باشد،
حالا تبعیض اگر سازمان تامین اجتماعی و تشکل های کارگری بخواهند میتواند اصلاح قانون و تهیه طرح طبقه بندی مانند کشوری و لشگری با کمک اساتید دانشگاه دانشجویان ممتاز و صندوق های بازنشستگان کشوری و لشگری بیاری بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل بگیران بیایند،
کارگر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
7
تازمانی که درارکان سازمان تامین اجتماعی دولتی هاحضوردارند نمی گذارند حق کارگر وبازنشسته پرداخت شودخواسته ما این است که سازمان را به صاحبان اصلی یعنی کارگرها وبازنشسته ها برگردانید
مج
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
6
چرا جون میکنین شما باید این حق مارو بدین چرا اینقدر بکندی اینکارو انجام میدین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
دلشون نمیاد مثل اینکه از جیب خودشون میدن در صورتی که اندوخته خودمون هست این پول . میگن شاه بخشیده شاه گلی نمیبخشه/
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
7
پس باوجود کلی وعده‌که در مورد مرحله دوم متناسب سازی داده بودن نه قرارهست متناسب سازی بشود ونه مبلغ یک میلیون و دویست که اسفند واریز شد دوباره واریز بشود و فقط دارن به همچنان ۲۶درصد افزایش سنواتی کار میکنن ومرحله دوم متناسب سازی رو کلا پروندشو بستن و همچنان شکاف بین تامین احتماعی پ کارمندان دولت باقی خواهد ماند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
4
پس باوجود کلی وعده‌که در مورد مرحله دوم متناسب سازی داده بودن نه قرارهست متناسب سازی بشود ونه مبلغ یک میلیون و دویست که اسفند واریز شد دوباره واریز بشود و فقط دارن به همچنان ۲۶درصد افزایش سنواتی کار میکنن ومرحله دوم متناسب سازی رو کلا پروندشو بستن و همچنان شکاف بین تامین احتماعی پ کارمندان دولت باقی خواهد ماند
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
1
حقوق بازنشسته تامین اجتماعی را با اعمال بقول خودشون 39/به سال گذشته کشوری رساندن پس کو افزایش امسال؟؟؟؟؟
رضایی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
0
نمیدونم چرا پیله شدهاند به حقوق کشوری ها ایا منظور این است که یه کار گر محترم ولی بدون تخصص وتحصیلات باید همون اندازه بگیره که کارمند بازنشسته لیسانس ومتخصص خوب اگه منطق این هست که خوب چرا یه کشوری باید از یه قاضی ویه استاد دانشگاه کمتر بگیره ودر ثانی 17الی 18صندوق تو کشور هست چرا خواهان همسان سازی با صدا وسیماوفولاد ونفت وغیره نمیشوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
0
1
بهترین کار اینه که تمام صندوقهای بازنشستگی رو یکی کنن خیال همه راحت شه و مساوات رعایت بشه چون بدهی دولت به تامین اجتماعی همیشه هست و پرداخت نمیشه تامین اجتماعی هم هیچوقت بیشتر از لشکری و کشوری پرداخت نمیکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
0
1
حقوق بعد از بازگشت امریکاب برجام اجرا می شود فعلا مذاکر،دروغ،ریا،بی عدالتی،رانت،اختلاس،ریاکاری واجب تر است
همان سالانه را درست انجام ندادن ما در سال 1400تامین از98شروع کرده متناسب سازی خوب به این می گند حقه چرا از99شروع نکردن چون اگر از 99شروع می کردن باید ضریب افزایش در حقوق متناسب سازی ضرب می کردن ان موقع همه متوجه می شدن متناسبی در کار نبود و130درصد دروغ است ان موقع تامین ب دولت تدبیر وامید نمیشد پول بده ، تا دروغ سر هم کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
0
0
آقایان کانون بازنشستگان تامین اجتماعی خودتون این تبعیض را بوجود آوردید چرا یک بازنشسته با سی سال بیمه پردازی دریافتش 4200میباشد یک بازنشسته با 20سال بیمه پردازی 3900دریافت کند بعقل شما مسئولان یکصدهزار تومان فرق بین 30سال و 20سال است به عقل خودتان ما که دستمان جایی بند نیست
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
0
خاک برسر تامین اجتماعی
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->