سرخط خبرها

اوقات شرعی اصفهان در ماه رمضان ۱۴۰۰ + عکس و دانلود

  • کد خبر: ۶۴۱۱۶
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
اوقات شرعی اصفهان در ماه رمضان ۱۴۰۰ + عکس و دانلود
اوقات شرعی اصفهان در ماه رمضان سال ۱۴۰۰ به شرح زیر است، چهارشنبه (۲۵ فروردین ۱۴۰۰) مصادف با اولین روز از ماه رمضان است.

اوقات شرعی اصفهان در ماه رمضان | فروردین ۱۴۰۰

اوقات شرعی اصفهان در ماه رمضان ۱۴۰۰ + عکس و دانلود

 

شروع ماه رمضان امسال  (سال۱۴۰۰) چه روزی است؟

شروع ماه مبارک رمضان امسال و روز اول رمضان ۱۴۴۲ دقیقا برابر است با چهارشنبه بیست و پنجم فروردین (۲۵ فروردین) ۱۴۰۰. همچنین پایان ماه رمضان و آخرین روز ماه رمضان برابر خواهد بود با پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰. در صورت سی روزه بودن ماه رمضان امسال، جمعه ۲۴ اردیبهشت‌ماه، عید سعید فطر خواهد بود. 

 

اوقات شرعی یا به عبارتی چگونه زمان دقیق اذان را پیدا کنیم

اوقات شرعی زمان های مشخصی از شبانه روز هستند که در آنها اذان گفته می شود و مسلمانان نماز می خوانند، اگر علاقمند به چرایی و چگونگی تفاوت این زمان ها به افق شهرهای مختلف و در فصلهای مختلف هستید با ما همراه باشید.

 

اذان صبح
وقتی اولین پرتو‌های نور صبحگاهی وارد جو زمین می‌شوند، اصطلاحا به این پدیده فجر صادق می‌گویند، زمان دقیق ورود اولین پرتو‌ها را با چشم غیر مسلح‌ نمی‌توان رصد کرد، چون زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید زیر خط افق قرار دارد، اما محاسبه شده که وقتی ارتفاع خورشید حدود ۱۷ الی ۱۹ درجه زیر خط افق باشد رخ می‌دهد، با استفاده از این ارتفاع میتوان زاویه ساعتی خورشید را به دست آورد و با تعدیل زمان به وقت اذان صبح رسید. موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زاویه ۱۷.۷ درجه زیر خط افق را مرجع محاسبات خود قرار داده و اوقات شرعی را با توجه به این زاویه اعلام می‌کند.

طلوع صبح
وقتی قرص خورشید با خط افق واقعی مماس می‌شود، طلوع رخ می‌دهد. به علت شکست نور، خورشید همیشه بالاتر از محل قرارگیری اش دیده می‌شود و مقدار این شکست به طور متوسط ۳۴ دقیقه قوسی است و هر درجه ۶۰ دقیقه قوسی است.

اذان ظهر
اذان ظهر وقتی اتفاق می‌افتد که خورشید به بالاترین ارتفاع خود از افق و ایجاد کوتاهترین سایه برسد و به طول جغرافیایی ناظر بستگی دارد، تفاوت ساعت اذان ظهر شهر‌های مختلف با اختلاف طول جغرافیایی آن‌ها متناسب است به طوری که هر ۱۵ درجه طول جغرافیایی نماینده یک ساعت تفاوت زمان اذان ظهر است.

غروب خورشید
مشابه با طلوع زمانی رخ می‌دهد که خورشید مماس با خط افق شود، وقتی مرکز قرص خورشید ۵۰ دقیقه قوسی زیر خط افق ناظر است، اتفاق می‌افتد که این تفاوت به علت شکست نور و شعاع ظاهری خورشید ایجاد می‌شود.

اذان مغرب - زمان افطار
بعد از غروب خورشید، پرتو‌های باقی مانده در جو می‌مانند و با تشکیل سایه، نوار سرخ رنگی  را ایجاد میکنند، ارتفاع این نوار سرخ رنگ بیشتر می‌شود تا زمانی که به سمت الراس برسد، محاسبات زمان اذان مغرب را، وقتی که خورشید در ارتفاع -۴.۵ درجه زیر خط افق قرار دارد نشان می‌دهد.

نیمه شب شرعی
نیمه شب شرعی ممکن است دقایقی قبل یا بعد از نیمه شب نجومی یعنی ساعت ۰۰:۰۰ بامداد باشد.  

شماره تلفن اوقات شرعی - ۱۹۲
اگر به اینترنت دسترسی ندارید یا برای دریافت اوقات شرعی تلفن و موبایل را ترجیح می‌دهید می‌توانید از شماره ۱۹۲ برای آگاهی از اوقات شرعی ۲۴ ساعت آینده محلی که در آن قرار دارید استفاده کنید. همچنین برای تماس از طریق موبایل نیازی به شماره گیری کد شهر نیست و تنها وارد کردن ۱۹۲ کافی است.

 

 دانلود اوقات شرعی ماه رمضان ١٤٠٠ شمسی | شهر اصفهان

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->