اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
سرخط خبرها

۵۰ درصد اصناف ممنوعیت‌های کرونایی را دور زدند

  • کد خبر: ۶۴۳۹۸
  • ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
۵۰ درصد اصناف ممنوعیت‌های کرونایی را دور زدند
با روند کنونی، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کرونا تا ۱۰ روز آینده پر می‌شود.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متأسفانه با وجود شرایط قرمز کرونایی، درصد رعایت دستورالعمل‌ها به نسبت وضعیت وخیم فعلی بسیار پایین است و شاهد تخلف بیش از ۵۰ درصد واحد‌های صنفی شهر از ممنوعیت‌های کرونایی هستیم.

به گزارش خبرنگار ما، مهدی قلیان در نشست خبری ستاد استانی کرونا با بیان اینکه تا زمانی که شهر در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارد، باید از بازارگردی‌ها و رفت و آمد‌های غیرضرور در شهر جلوگیری شود، افزود: با اینکه اعمال محدودیت‌ها در فعالیت پاساژ‌های شهر دشواری ندارد و تعطیلی آن‌ها لازم و ضروری است، اما بیش از ۸۰ درصد مجتمع‌های تجاری شهر باز هستند و این جای گله دارد. به دلیل این تخلفات، در ستاد کرونای استان مقرر شد جلسات کمیته نظارتی را افزایش دهیم تا شاهد رعایت بیشتر دستورالعمل‌ها در شهر باشیم.


تکمیل ظرفیت تا ۱۰ روز دیگر

وی با اعلام این هشدار که اگر اوضاع به همین منوال پیش رود از این موج به راحتی عبور نخواهیم کرد اظهار کرد: ظرفیت فعلی بیمارستان‌های استان توان پاسخ گویی به نیاز‌های فعلی شهروندان را دارد، اما با توجه به محدودیت این ظرفیت، اگر این روند تا ۱۰ روز دیگر تداوم پیدا کند با مشکلاتی اساسی برای تأمین نیاز درمانی شهروندان مواجه می‌شویم و نمی‌توانیم پاسخگوی آن‌ها باشیم. قلیان تصریح کرد: با توجه به پیش بینی نیاز بیشتر به تخت‌های بستری در روز‌های آینده، براساس مصوبه ستاد کرونای استان، ۲۰ درصد از ظرفیت بیمارستان‌های ارتش و نیروی انتظامی در استان به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده است تا بخشی از نیاز درمانی استان را به این وسیله جبران کنیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تعداد بستریان روند افزایشی دارد و روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر به تعداد بستریان موجود افزوده شده است، گفت: هم اکنون تعداد بستری‌های موجود در بیمارستان‌های استان به ۱۴۲۴ نفر رسیده است و تعداد بستری‌های بخش مراقبت‌های ویژه در استان به ۲۶۵ نفر افزایش یافته است. وی با اشاره به اینکه افراد بستری روزانه بیمارستان‌های استان ۳۳۱ مورد است، ادامه داد: فوتی‌های کرونایی استان همچنان دورقمی است، ولی تعداد آن هنوز به ۲۰ نفر نرسیده است.

قلیان افزود: تعداد بستریان موجود از ابتدای فروردین ماه تاکنون حدود ۱۳۴ درصد و تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه حدود ۵۵ درصد از ابتدای سال تا به حال افزایش داشته است. هم اکنون تعداد بستریان موجود در شهر مشهد ۷۴۲ نفر است و ۱۷۷ مورد جدید در بیمارستان‌های شهر مشهد بستری شده اند.


مراجعان مشکوک روبه افزایش است

وی با بیان اینکه تعداد مراجعان به مراکز منتخب همچنان افزایشی است و روزانه بیش از ۳۰۰۰ نفر به این مراکز مراجعه می‌کنند، بیان کرد: شهروندان با مشاهده علائم در اولین گام به مراکز منتخب کرونایی شهر مراجعه کنند؛ زیرا اگر علائم در حد اولیه باشد و درمان زودهنگام شروع شود احتمال بهبود سلامت افراد افزایش می‌یابد. متأسفانه ابتلا به کرونا در جمع‌های خانوادگی به شدت زیاد شده و گسترش نوع انگلیسی سبب شده است در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده بیش از ۸۰ درصد خانواده به این ویروس مبتلا شوند.
وی افزود: در دامنه موج چهارم هستیم، اما نمی‌توان زمان دقیق و قطعی ورود به پیک موج چهارم را پیش بینی کرد، اما تا زمانی که تعداد بیماران سرپایی کاهش یابد یا تثبیت پیدا کند میزان بستری‌ها به همان نسبت کاهش می‌یابد.


بررسی پرونده حرم در ستاد ملی کرونا

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سؤال که چرا میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم مطهر رضوی کم شده و شاهد کاهش سخت‌گیری‌ها در حوزه رعایت موارد بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در حرم هستیم نیز گفت: کمیته مبارزه با کرونا در حرم به صورت مستقل در زمینه اجرای دستورالعمل‌ها تصمیم گیری می‌کند و مصوبات اجرایی و اعمال محدودیت‌ها در حرم مطهر رضوی در سطح ستاد ملی کروناست. دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این حوزه بیشتر مشاوره دهنده است.
وی ادامه داد: عزم تولیت آستان قدس رضوی و مدیریت حرم امام هشتم (ع) از ابتدای شیوع کرونا نسبت به دیگر اماکن جلوتر و شفاف‌تر بود است، اما یک عده هنجارشکن که علاوه بر حرم مطهر رضوی در همه جا حضور دارند، با پافشاری بر رعایت نکردن مسائل بهداشتی باعث تدوام درگیری با این ویروس می‌شوند.


سهمیه جدید واکسن، از امروز

قلیان با تأیید اینکه از روز یکشنیه سهمیه جدید واکسن وارد استان می‌شود، ادامه داد: با ورود حدود ۳۳ هزار دوز واکسن استرازنکا به دانشگاه علوم پزشکی مشهد، می‌توانیم گروه اول خط درمان را پوشش دهیم. دوز بعدی آسترازنکا ۳ ماه بعد تزریق می‌شود و محموله دوز دوم در آینده تخصیص پیدا می‌کند.
وی در واکنش به شائبه‌ها درباره اثرات سوء این واکسن بر تزریق کنندگان تصریح کرد: معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت تأیید استفاده از این واکسن را داده است و علاوه بر ایران، این واکسن در ۴۲ کشور دیگر نیز توزیع شده است؛ بنابراین شائبه‌ها دلیلی بر مشکل دار بودن این واکسن نیست. بسیاری از افراد جوسازی‌های مختلفی برای واکسن روسی هم ایجاد کرده بودند، ولی پس از تزریق به دلیل ایمنی ایجادشده از سوی این واکسن، خواهان دریافت آن شدند.


سرایت کرونا ۳۰ برابر شده است

همچنین امیررضا صالح مقدم، مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز در گفتگو با ایرنا اعلام کرده که سرایت کرونا ۳۰ برابر شدت یافته است؛ ضمن اینکه گنجایشی که برای مدت یک ماه در شمار تخت‌های بستری بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی پیش بینی شده بود تنها ظرف ۳ روز اشغال شد.
سیدکاظم فرهمند، قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز خبر از فوت ۱۵ نفر به دلیل ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت در مناطق دانشگاه علوم پزشکی مشهد داد.
طبق اعلام وزارت بهداشت، ۳۱۹ نفر دیگر به دلیل ابتلا به کرونا در کشور جان باختند و ۲۱ هزار و ۳۱۲ نفر دیگر نیز به این بیماری مبتلا شدند.


استاندار خراسان رضوی خبر داد:

لزوم برخورد با نقض‌کنندگان شیوه‌نامه‌های بهداشتی

اداره‌کل روابط‌عمومی استانداری: استاندار خراسان‌رضوی گفت: افراد معدودی هستند که با رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی حقوق مردم را نادیده می‌گیرند؛ لذا نیاز است با این‌افراد برخورد جدی شود.
محمدصادق معتمدیان در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان بیان کرد: کمیته نظارتی ستاد استانی باید فعال و نقش هماهنگی دستگاه‌های ناظر حتما پررنگ باشد. در این‌راستا ضمن اینکه میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی رصد می‌شود، باید در جا‌هایی که نقض شیوه‌نامه‌های بهداشتی صورت می‌گیرد از ظرفیت‌های قانونی در بخش‌های مختلف استفاده شود و برخورد صورت گیرد.

وی با قدردانی از تلاش رسانه‌ها و صداوسیما در بحث اقناع افکارعمومی و ترویج مداوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، خواستار اطلاع‌رسانی و انعکاس آمار برخورد با عادی‌انگاری‌ها توسط رسانه‌های جمعی شد.
معتمدیان تصریح کرد: تمام بیمارستان‌های استان باید بخشی از ظرفیت خود را به بیماران کرونایی اختصاص دهند و در‌این‌حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی باید برنامه‌ریزی و نظارت مناسبی داشته باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->