۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد
سرخط خبرها

اصناف؛ ظرفیتی بزرگ در مسیر تحقق پیشرفت

  • کد خبر: ۶۴۸
  • ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
اصناف؛ ظرفیتی بزرگ در مسیر تحقق پیشرفت
در طول تاریخ هرگاه شهر یا کشوری با آسیب و حوادث غیر مترقبه‌ای مواجه شده، سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران حزم‌اندیش‌اش، پیش از هر چیز برای ترمیم و بازگشایی‌ بازار و فضای اقتصادی‌اش کوشیده‌اند.

به شکل شهرها در طول تاریخ هم که می‌نگریم بازار و اصنافی که در آن به تولید، توزیع یا ارائه خدمت مشغول بوده‌اند، همواره در امن‌ترین و محوری‌ترین جغرافیای این سرزمین‌ها قرار داشته‌اند و تلاش درجهت بهروزی و رونق آن هیچ‌گاه از چشم حاکمان وقت دور نبوده است. هرگاه بازار ثبات داشته، کشور و اهالی خُرد و کلانش احساس امنیت کرده‌اند. مرور این مباحث بدین معناست که بازار و دغدغه‌های اهالی‌اش به عمر تاریخ در صدر اهمیت بوده‌اند.

در سده‌های معاصر نیز به روند حرکت کشورهای توسعه یافته جهان در مسیر تحقق توسعه پایدار که نگاه می‌کنیم با تمرکز جدی آنان به بخش بازار و اصناف مواجه می شویم؛ یعنی هیچ کشوری روند توسعه را بی توجه و تمرکز به اصناف، شکل‌دهی و توانمندسازی آنان سپری نکرده است.

اصناف از آن جهت که توان اشتغال‌زایی مستقیم برای میلیون‌ها نفر از مردم را دارند و جمعیت قابل توجهی از افراد یک کشور از این مسیر به امرار معاش مشغول اند، نقش بسیار مهمی در کاهش ضریب جینی و رشد اقتصادی متوازن در کشور ایفا می‌کنند.

از سوی دیگر حدود به ۹۰ درصد از کل ارزش افزوده بخش بازرگانی ایران از سوی آنان تامین می‌شود. همچنین ایجاد فرصت شغلی در اصناف به مراتب آسان تر و ارزان‌تر از هر عرصه دیگری است و توانمند شدن آنان می‌تواند دغدغه اشتغال و کاهش نرخ بیکاری را تا حد زیادی رفع کند.

باری، وقتی از اصناف سخن می‌گوییم، بحث درباره چنین ظرفیت بزرگی است و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید توجه و تمرکز ویژه‌ای به آن داشته باشند و هیچ‌گاه نباید دغدغه‌های اهالی‌اش به محاق فراموشی سپرده شود.

دستگاه‌های بسیاری نیز در این زمینه سهم‌ دارند. از وزارت صمت که با پشتیبانی از ایده‌ها و ایفای نقش آنان، می‌تواند توانمندی‌ اتاق‌ اصناف و اتحادیه‌های صنفی و نقش خود آنان را در حل مسائلشان افزایش دهد تا وزارت اقتصاد و بانک مرکزی که با پرهیز از سیاست‌گذاری‌ پشت در‌های بسته و بی‌توجهی به اولویت‌ها، نیازها و نارسایی‌ها مشکلات اصناف را بیش از پیش پیچیده‌تر نکنند؛ و مدیریت شهری که ساماندهی درست، خلاقانه و اصولی اصناف را در دستور کار خود قرار دهد.

مدیریت شهری مشهد مقدس عزم جدی دارد که نقش خود را در این زمینه تمام و کمال ایفا کند. شکل تکثر واحدهای صنفی و شیوه عملکردشان در نظم و سامان دهی، زیبایی، رونق و تسهیل آمد و شد شهروندان بسیار مهم است. از این رو این حوزه آمیختگی بسیاری با حوزه‌های نظارتی و اجرایی مدیریت شهری دارد.

مدیریت شهری نشان داده که همواره آماده است تا پای دغدغه‌های اهالی اصناف بنشیند و در پی افزایش گفت وگو، تفاهم و درک متقابل باشد. مسیری که تاکنون وجود داشته و از این پس با قدرت بیشتری دنبال خواهد شد. ما از هیچ تلاشی درجهت یاری رساندن به اصناف با توجه به وظایف و اختیاراتی که داریم دریغ نخواهیم کرد.

فرارسیدن روز «اصناف» را که مصادف با نخستین روز فصل تابستان است به فعالان دلسوز، دغدغه‌مند و تلاشگر این نهادهای اقتصادی - مدنی تبریک می‌گویم و امیدوارم با همکاری‌های بین دستگاهی و پشتیبانی از این نهاد مدنی مهم، شاهد پیشرفت و بالندگی در این حوزه باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->