در یک سال و نیم گذشته شرکتها و استارت آپهایی که به طور خاص در حوزه ارائه خدمات به زائران و گردشگران فعال بوده اند و درآمدشان از این محل تأمین میشده به شدت دچار آسیب شده اند. چه مجموعههایی که در حوزه سوغات فعالیت میکردند چه استارت آپهای حوزه استقرار و مدیریت سفر، با همه گیری کرونا و کاهش چشمگیر سفرها، حجم زیادی از مشتریان خود را از دست داده اند. در این بین، معاونت علمی ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری در فراخوانهایی به شناسایی این مدل کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا اقدام کردند و با شناسایی این مجموعه ها، وامها و تسهیلاتی بلندمدت برای جبران بخشی از صدمات و آسیبهایی که به دلیل شیوع کرونا دیده بودند به آنها اختصاص داده شد.
البته این تسهیلات تنها میتواند نقش مسکن داشته باشد و در کوتاه مدت کمکی باشد برای حل شدن بخشی از مشکلات این استارت آپ ها. در چنین شرایطی، اقدامی که میتواند مشکل این مجموعهها را به طور اساسی حل کند، تغییر در مدل درآمدی شرکتها و نحوه کارشان است. در همین زمینه، تلاش کردیم شرکتهایی را که بازارشان بیشتر در ارتباط فیزیکی با مشتریهای خود بوده است به سمت استفاده از ظرفیتهای اینترنت و بهره بردن از امکان ارائه خدمات و فروش آنلاین ببریم. در این زمینه مشاورهها و آموزشهایی تخصصی برای استارت آپها برگزار کردیم تا بتوانند در این مسیر بهتر و سریعتر گام بردارند. چون حتی در صورتی که کرونا هم کامل از میان برود، به دلیل عادت کردن مردم به خریدهای اینترنتی و استفاده از خدمات آنلاین، خواه ناخواه بازار بسیاری از کسب و کارها به سمت این بستر خواهد رفت.