بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها
سرخط خبرها

مصرف گوشت در مشهد فوق‌العاده کم شد!

  • کد خبر: ۶۵۶۹۳
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
مصرف گوشت در مشهد فوق‌العاده کم شد!
مدیرعامل اتحادیه صنعت دام‌پروری خراسان رضوی گفت: خشک‌سالی در مراتع استان به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها بر مشکل تأمین نهاده دانی دام‌پروران استان افزوده است.
طنین همتی|شهرآرانیوز، میزان بارش در سال زراعی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶/۸ درصد کاهش داشته است؛ به‌عبارتی بارندگی در استان باید در بلندمدت ۲۰۹میلی‌متر می‌بود، درحالی‌که در این مدت فقط شاهد ۶۷ میلی‌متر بارندگی بوده‌ایم. این کاهش بارندگی‌ها که خشک‌سالی مراتع و چراگاه‌ها را در پی داشته، بر مشکل دام‌پروران برای تأمین نهاده دامی افزوده است.

امین هراتی، مدیرعامل اتحادیه صنعت دام‌پروری خراسان رضوی، در گفتگو با شهرآرانیوز اظهار کرد: همه چراگاه‌های استان اکنون به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها خشک شده است، باتوجه‌به مشکل کمبود نهاده دانی، همه امیدوار بودند در بهار امسال دست‌کم بخشی از خوراک دامشان از مراتع تأمین شود، اما متأسفانه با وجود خشک‌سالی دیگر مرتعی وجود ندارد. همین امر حتی باعث کشتار دام مولد شده است، چون دامدار توان تأمین خوراک دام به‌ویژه دام سبک را ندارد که در این فصل بیشتر علوفه‌اش از مراتع تأمین می‌شده است.

وی افزود: باتوجه‌به نامه‌نگاری‌های این اتحادیه و پیگیری‌های سازمان جهاد کشاورزی استان، ۱۶ هزار و ۷۰۰ تن جو به‌دلیل خشک‌سالی وارد استان شد که اکنون درحال توزیع است. نکته حائز اهمیت اینکه با وجود همه این مشکلات، از دیروز قیمت نهاده‌های دولتی افزایش یافته است که جو، ذرت و سویا شامل این افزایش قیمت‌ها بوده است. سویا به قیمت ۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید، جو ۱۸۰۰ تومان و ذرت ۱۹۰۰ تومان شد که به‌تبع آن افزایش قیمت تمام‌شده تولیدات دامی چه گوشت و چه شیر را در پی خواهد داشت. علاوه بر اینکه افزایش حقوق و دستمزد سالانه هم قیمت‌ها را دستخوش تغییر می‌کند.

به‌گفته مدیرعامل اتحادیه صنعت دام‌پروری خراسان رضوی، در کنار افزایش هزینه‌ها، همچنان قیمت مصوب شیر خام ۴۵۰۰ تومانِ سال گذشته است که انتظار می‌رود ستاد تنظیم بازار باتوجه‌به افزایش هزینه‌های جاری، نرخ جدید شیرخام را تعیین کند. خواسته ما این است که تولیدات دامی منطقی قیمت‌گذاری شود.

هراتی با بیان اینکه اتحادیه برای رفع معضل خشک‌سالی از استان‌هایی علوفه جذب کرد که کمتر درگیر خشک‌سالی بودند، تصریح کرد: ما باید اجازه صادرات تولید مازادمان را داشته باشیم و درخواست هم کردیم. واردات یونجه از کشور قزاقستان به مشهد از مرز سرخس امکان‌پذیر است به‌شرط اینکه دولت ارز فراهم کند، چون غیر از آن واردات با ارز آزاد مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی تأکید کرد: باتوجه‌به مشکل تأمین ارز دولتی، پیشنهاد کردیم اجازه تهاتر داده شود تا محصولات مازادمان را ازجمله شیرخشک، کره یا خامه و حتی تلیسه صادر کنیم که بتوانیم علاوه بر آن، در قبالش علوفه وارد کنیم تا از کشتار دام‌های مولد و تلیسه جلوگیری شود. این موضوع نیازمند حمایت دولت است.

وی تأکید کرد: جهاد کشاورزی استان وضعیت فعلی را به‌موقع مدیریت کرد و باعث شد سهمیه خشک‌سالی به استان وارد شود که امیدواریم ادامه‌دار باشد. مشکل بزرگ این است که در این مدت کمبود علوفه داشتیم و نهاده دولتی که با قیمت آزاد در بازار عرضه می‌شود، نقدینگی دامدار را به‌شدت کم کرده است. اکنون دامداران به‌دلیل کاهش نقدینگی، در تأمین علوفه برای دام با مشکل روبه‌رو هستند. درنتیجه درخواست کردیم تسهیلاتی با عنوان سرمایه در گردش برای دامداران در نظر گرفته شود.

وی درباره وضعیت عرضه مستقیم گوشت در مشهد ابراز کرد: عرضه مستقیم گوشت در ۲ مقطع انجام شد، اما باتوجه‌به نوسان‌ها و محدودیت‌های بازار گوشت ناشی از منع تردد‌ها و تعطیلی مراکز غذایی مثل رستوران‌ها، هتل‌ها و تالارها، مصرف گوشت فوق‌العاده کم شد. همچنین باتوجه‌به افزایش هزینه تولید و قیمت‌های روز دام، کشتار مقرون‌به‌صرفه نیست و به‌نوعی نگهداری یا فروش دام با قیمت‌های فعلی برای دامدار میسر نیست. درنهایت برای مدیریت بحران فعلی نیازمند آزادسازی مازاد تولید و تأمین نقدینگی برای تهیه علوفه دام‌ها هستیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->