وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش
سرخط خبرها

گفتگو با مرتضی حیدری آل‌کثیر که مجموعه شعری در حمایت از مردم فلسطین منتشر کرده است

  • کد خبر: ۶۶۲۸۱
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
گفتگو با مرتضی حیدری آل‌کثیر که مجموعه شعری در حمایت از مردم فلسطین منتشر کرده است
مرتضی حیدری آل‌کثیر، شاعر جوان خوزستانی است که سال گذشته هم‌زمان با روز قدس، مجموعه شعر جدیدش با عنوان «سنگ بر طاغوت» که سروده‌هایی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین است منتشر شد، او در گفتگو با شهرآرانیوز به نمود روز قدس در ادبیات معاصر ایران پرداخته است.
شهرآرانیوز - نام‌گذاری روز قدس، تاریخی‌ترین راهبرد امام خمینی (ره) بود که ۴۲ سال پیش برای نخستین بار در ۱۶ مرداد ۵۸ از سوی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران، خطر رژیم صهیونیستی غاصب را به مسلمانان جهان گوشزد کرد. از آنجا که قدس و فلسطین، موضوع جدی اسلام و مسلمانان است، شاعران مسلمان نیز مانند دیگر اقشار نگاه ویژه‌ای به این روز مهم و حیاتی داشته و دارند.

گفتگو با مرتضی حیدری آل‌کثیر که مجموعه شعری در حمایت از مردم فلسطین منتشر کرده استمرتضی حیدری آل‌کثیر، شاعر جوان خوزستانی است که سال گذشته هم‌زمان با روز قدس، مجموعه شعر جدیدش با عنوان «سنگ بر طاغوت» که سروده‌هایی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین است منتشر شد، او در گفتگو با شهرآرانیوز به نمود روز قدس در ادبیات معاصر ایران پرداخته است. این شاعر و مترجم که با تسلط کامل به زبان عربی توانسته ده‌ها سروده از شاعران معاصر عرب از جمله محمود درویش، احمد مطر، نزار قبانی، عبدالوهاب البیاتی و... را به فارسی برگرداند می‌گوید: فرمان هوشمندانه امام راحل در نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز قدس، تأثیر زیادی در جهان اسلام و مسلمانان که قبله اولشان قدس بود گذاشت و به نقطه عطفی بین ملت‌های آزاده که دلشان با مردم مظلوم فلسطین بود، تبدیل شد. در این بین، شاعران متعهد که جانب جبهه حق بودند و به انسانیت توجه داشتند، نمی‌توانستند از این قضیه متأثر نباشند.

به گفته حیدری آل‌کثیر شاعران پس از انقلاب، بیشتر مظلومیت مردم فلسطین و کودکان این سرزمین را دست‌مایه شعر خود قرار دادند. اما با گذشت زمان و رسیدن به دهه کنونی، مظلومیت مردم فلسطین دوچندان شده است. کشور‌های هم‌دین و هم‌زبان آن‌ها مانند مصر و اردن و امارات و ... به عادی‌سازی روابط با اسرائیل غاصب پرداخته و داغ قضیه را دوچندان کرده و همین موضوع، تأثیر به‌سزایی در خلق آثار شاعران جوان‌تر داشته است.
 
به طوری که بازنمایی قدس در شعر فارسی با نگاه عاشقانه به قبله اول مسلمانان همراه شده است: در این میان، همان‌گونه که می‌توان به مظلومیت مظلوم توجه کرد، به نکوهش ظالم نیز می‌توان پرداخت و من در کتاب اخیرم به نکوهش ظالم و حکام پرداخته‌ام. عرب‌ها مردمانی دشمن‌ستیز هستند و دلشان برای فلسطین و قدس می‌تپد، اما گرفتار حاکمانی دست‌نشانده قدرت‌ها شده‌اند که مردم را سرکوب می‌کنند.

او خاطرنشان می‌کند: در آینده، می‌خواهم آثار و نگاه عاشقانه به قدس را در سروده‌هایم پررنگ‌تر کنم.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->