وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟
سرخط خبرها

صهیونیست‌ها دشمن حقیقت اند

  • کد خبر: ۱۰۶۵۰۵
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
صهیونیست‌ها دشمن حقیقت اند
هم زمان با فرا رسیدن روز جهانی قدس به سراغ سیدمسعود شجاعی طباطبایی هنرمند کاریکاتوریست و مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری که تا به امروز دبیر برگزاری نمایشگاه‌های مختلفی با محوریت فلسطین بوده است رفته ایم و با او درباره واکنش رژیم صهیونیستی درباره این نمایشگاه‌ها و اثرگذاری خلق آثار هنری صحبت کرده ایم که پیش روی شماست.

افخمی | شهرآرانیوز؛ طی سال‌های گذشته مسابقات کاریکاتور مختلفی با محوریت مقاومت فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی در ایران برگزار شده است. رویداد‌هایی که خشم این رژیم غاصب را برانگیخته و باعث شده به سازمان ملل شکایت کنند و حتی دست به تهدید هنرمندان بزنند. اما این تهدیدات نه تنها راه به جایی نبرده بلکه شاهد آن هستیم که هنرمندان بسیاری از نقاط مختلف با فهم درست درباره مقاومت فلسطین پای کار آمده اند و دست به خلق اثر زده اند.

اتفاقاتی که نشان دهنده اثرگذاری استفاده از ابزار هنر برای برملا کردن جنایت‌های صورت گرفته است. هم زمان با فرا رسیدن روز جهانی قدس به سراغ سیدمسعود شجاعی طباطبایی هنرمند کاریکاتوریست و مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری که تا به امروز دبیر برگزاری نمایشگاه‌های مختلفی با محوریت فلسطین بوده است رفته ایم و با او درباره واکنش رژیم صهیونیستی درباره این نمایشگاه‌ها و اثرگذاری خلق آثار هنری صحبت کرده ایم که پیش روی شماست.

شهادت ناجی العلی

سید مسعود شجاعی طباطبایی با نام بردن از ناجی العلی، نماد کاریکاتوریست‌های مقاومت می‌گوید: ناجی العلی کارتونیست فلسطینی در سال ۱۹۴۸ مجبور به مهاجرت و همانند بسیاری از فلسطینی‌های دیگر آواره شد. او در عرصه کاریکاتور و کارتون بسیار فعال بود و در طی سال‌ها آثار زیادی درباره فلسطین خلق کرد، اما رژیم صهیونیستی قلمش را برنتابید.

به گفته او، ناجی العلی مدام تهدید می‌شد و سرانجام در زمانی که به محل کارش (دفتر روزنامه «القبس») می‌رفت از سوی موساد به شهادت رسید.
شجاعی طباطبایی بیان می‌کند: ما در ایران هم مسابقات بین المللی زیادی داشتیم که رژیم صهیونیستی را عصبانی کرد. مخصوصا مسابقه بین المللی که درباره هولوکاست برگزار کردیم.

این هنرمند، هولوکاست را پاشنه آشیل رژیم صهیونیستی معرفی می‌کند و می‌گوید: هولوکاست بهانه‌ای برای اشغال فلسطین و کسب درآمد رژیم صهونیستی شد. در واقع آن‌ها ادعا کردند در جریان جنگ جهانی دوم تعدادی از یهودیان کشته شدند و ما بابت آن غرامت می‌خواهیم و قوم یهود باید سرزمینی داشته باشد.
او با اشاره به روز چهاردهم ماه می‌سال ۱۹۴۸ میلادی که یوم النکبه نام دارد بیان می‌کند: یوم النکبه (روز مصیبت) یادآور روز‌های مهاجرت اجباری مردم فلسطین و ورود یهودیان از سراسر جهان به سرزمین اشغالی و همچنین روز تأسیس رژیم جعلی اسرائیل است.

رژیم صهیونیستی کاری از پیش نبرد

شجاعی طباطبایی درباره واکنش رژیم صهیونیستی به برگزاری نمایشگاه‌های کاریکاتور با محوریت مقاومت فلسطین می‌گوید: برای آن‌ها برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی که حقایق را آشکار می‌کند بسیار سخت است. او یادآور می‌شود: نتانیاهو، نخست وزیر وقت رژیم اشغالگر قدس، از مسابقه کاریکاتور هولوکاست ایران در سازمان ملل شکایت و چهار وزیر خارجه کشور‌های دیگر را هم با خود همراه کرد تا با ایران برخورد کنند و جلو نمایشگاه را بگیرند، ولی به نتیجه نرسید.

این هنرمند همچنین تصریح می‌کند: رژیم صهیونیستی وقتی دید هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد شروع به تهدید و بیان حرف‌های بی ربط کرد. آن‌ها حتی ایرانیان را آدم خوار خطاب کردند. حزب لیکود نیز جمعی از هنرمندان را در فهرست مرگ خودش قرار داد که کارلوس لتوف کاریکاتوریست برزیلی یکی از افرادی است که در فهرست مرگ قرار گرفته است.

بالاترین جرائم نقد و جزایی برای هولوکاست

شجاعی طباطبایی یادآور می‌شود: زمانی که در غرب کاریکاتور توهین آمیز از رسول اکرم (ص) پیامبر مهربانی‌ها به بهانه آزادی بیان کار شد ما بلافاصله واکنش نشان دادیم و آزادی بیانی که غربی‌ها ادعا می‌کردند را با پرداختن به بحث هولوکاست به چالش کشیدیم.

به گفته این هنرمند، در غرب بالاترین جرائم نقدی، حبسی و حتی شکنجه برای هولوکاست درنظر گرفته می‌شود.
او بیان می‌کند: روبر فوریسون کسی بود که هولوکاست را زیر سؤال برد که نه تنها به زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد بلکه بار‌ها مورد سوءقصد قرار گرفت.

به گفته شجاعی طبا طبایی، الان رژیم صهیونیستی با چند هزار هنرمند و چند صد کارتونیست و کاریکاتوریست روبه رو شده که مانند ناجی العلی در حال مبارزه اند. او تأکید می‌کند: روز به روز هم چهره واقعی این رژیم فاسد برای مردم دنیا واضح‌تر می‌شود. ما می‌دانیم زمانی ورزشکار‌های ما را تحت فشار می‌گذارند که ایران نمی‌گذارد آن‌ها با رژیم صهیونیستی مسابقه دهند. الان چندین کشور مسابقه دادن با رژیم صهیونیستی را قبول ندارند که تعداد این کشور‌ها روز به روز بیشتر هم می‌شود.

این هنرمند با اشاره به حمایت هنرمندان و چهره‌های ورزشی شناخته شده مانند رونالدو از مردم فلسطین می‌گوید: در میان هنرمندان کارتونیست‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند و با برگزاری مسابقات مختلف آثار متعددی خلق کرده اند که نتیجه بخش هم بوده است. چون کاریکاتور یک زبان بین المللی است.

برگزاری سومین دوره جشنواره کاریکاتور روز قدس

شجاعی طباطبایی همچنین به برگزاری سومین دوره جشنواره بین المللی کاریکاتور روز جهانی قدس هم زمان با ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳ هجری قمری و در آستانه روز جهانی قدس با موضوع «خیانت عادی سازی» و «نکبت روز نکبت» اشاره می‌کند. به گفته این هنرمند، از آنجا که این دوره از جشنواره با تلاش‌های استکباری برای عادی سازی روابط کشور‌های عربی و اسلامی با رژیم اشغالگر مقارن شده است و نیز با توجه به نزدیکی روز نکبت (روز تأسیس اسرائیل و آوارگی مردم فلسطین) با روز قدس امسال، در دو موضوع «خیانت برخی سران عربی در عادی سازی روابط با اسرائیل» و «نکبت روز نکبت» برگزار می‌شود. به گفته شجاعی طباطبایی حداکثر مهلت برای ارسال کارتون‌ها به دبیرخانه جشنواره نیز روز ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ (۲۱ جوئن ۲۰۲۲) اعلام شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->