قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود
سرخط خبرها

با کدام امکانات و اعتبارات به بیماران رسیدگی کنیم؟

  • کد خبر: ۶۶۸۴
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۴
با کدام امکانات و اعتبارات به بیماران رسیدگی کنیم؟
متولیان بهداشت و درمان استان در جلسه‌ای سه‌ساعته، ریز و درشت مشکلات این بخش را به گوش نمایندگان رساندند

ملیحه فلاح - «به دلیل محدودیت شدید مالی، در تهیه اقلام مصرفی دچار مشکل شده‌ایم؛ به اندازه‌ای که حتی نمی‌توانیم کیک و آب‌میوه مصرفی اهداکنندگان خون را تهیه کنیم. برنامه‌ای در سازمان تدارک دیده‌ایم که به جای آب‌میوه، همکاران برای اهداکنندگان خون، شربت درست کنند.» این بخشی از سخنان مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی در پنجمین نشست مجمع نمایندگان استان بود که گوشه‌ای از وضعیت نامطلوب مالی در حوزه بهداشت و درمان استان را به نمایش می‌گذاشت. این سخنان تلخ به اینجا ختم نشد و رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز با تأیید وضعیت نامطلوب مالی به تماس‌های نمایندگان مجلس در برخی موارد درباره رسیدگی نکردن به بیمارانشان در بیمارستان‌های قائم(عج) و امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: با کدام امکانات رسیدگی کنیم؟ با تجهیزات فرسوده و اعتبارات کم؟
محمدرضا دارابی از افزایش فشار چندجانبه وزارت بهداشت، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، دادگستری و دیگر سازمان‌ها گلایه کرد و این موضوع را به قرار دادن دانشگاه علوم‌پزشکی در چرخ گوشت تشبیه کرد.
این‌بار «بهداشت و درمان» موضوع نشست 190دقیقه‌ای مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی بود که پارلمان‌نشینان را پای صحبت مسئولان حوزه بهداشت و درمان نشاند تا شاید در لایحه بودجه سال آینده بخشی از این مشکلات را ببینند.
در جلسه دیروز مجمع نمایندگان جای خالی خیلی از وکلای استان در خانه ملت خالی بود و مدیران حوزه بهداشت و درمان استان درددل‌های خود را به گوش حجت‌الاسلام نصرا...پژمان‌فر، رئیس مجمع نمایندگان استان و حجت‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده معین در طرقبه-شاندیز و چناران رساندند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی هدف از برگزاری این جلسات را ارائه رویکرد مجمع نمایندگان در ارتباط با حل مسائل استان برای کمک به دستگاه‌های اجرایی دانست و افزود: بیشترین مراجعات و گلایه‌های مردم به نمایندگان در حوزه بهداشت و درمان ناشی از محدودیت منابع در این حوزه است. پژمان‌فر به زمان تنظیم لایحه بودجه هم اشاره کرد و افزود: در تلاشیم تا از نتایج این جلسات برای ایجاد اصلاحات در لایحه بودجه استفاده کنیم.
وی به تطبیق نداشتن سرانه سلامت با جمعیت در خراسان‌رضوی با توجه به حضور زائران و مراجعه‌کنندگانی از خارج استان اشاره کرد و افزود: بسیاری از افراد مراجعه‌کننده به حوزه درمان هم‌استانی ما نیستند، اما نمی‌توانیم به آن‌ها پاسخ منفی بدهیم.
پژمان‌فر بخش خصوصی را برای نظام، فرصت دانست و گفت: اکنون در شرایط خاص اقتصادی در جامعه هستیم که مسئله بهداشت و درمان را تحت‌تأثیر قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه در طرح تحول سلامت دچار تصمیم‌گیری عجولانه شده‌ایم، اظهار کرد: از ابتدا مشخص بود شرایط ادامه این طرح وجود ندارد.
رئیس مجمع نمایندگان استان با اشاره به اینکه دولت مجموعه پول‌داری است که در امور روزانه خود مانده است، گفت: طبق آمار وزارت اقتصاد و دارایی، از سال۸۵ تاکنون املاک دولت تجمیع نشده است. با این حال این رقم بیش از 25میلیون میلیارد تومان است.


با آب دهان نمی‌شود تجهیزات خرید
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه با آب دهان نمی‌شود تجهیزات فراهم کرد، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها، قرار بود در سال۹۷ مبلغ 1۴۰۰میلیارد تومان درآمد داشته باشیم، اما درآمد تحقق‌یافته ما 300میلیارد تومان کمتر و معادل 1۱۰۰میلیارد تومان بود.
دارابی جمعیت زیر نظر این دانشگاه در استان را 5میلیون نفر اعلام کرد و افزود: در استان خراسان رضوی با کمبود 2۵۰۰تخت بیمارستانی مواجه هستیم.
به گفته او، بعد از انقلاب بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی تعطیل شده‌اند؛ چون این حوزه برای کسی که بخواهد به‌صورت استاندارد کار کند، سوددهی ندارد؛ هرچند این کار برای متخلفان این حوزه بسیار سودده است.
وی گردش مالی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد را در سال۹۷ بیش از ۲۳۵۰میلیارد تومان دانست و افزود: در همان سال مبلغ دریافتی از خیران حوزه سلامت ۵۰میلیارد تومان بود.
به گفته رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، سرانه اعتبارات عمومی این دانشگاه نسبت به جمعیت ثابت خراسان‌رضوی از دانشگاه اهواز، تبریز و شیراز کمتر و سرانه اعتبار بهداشت روستایی آن نیز جمعیت 914هزار نفر از سرانه اعتبار دانشگاه تهران، شیراز و اصفهان کمتر است.
دارابی به کمبود 60هزار مترمربع فضای اجتماعی در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد اشاره کرد و افزود: سرانه تخت به جمعیت در مشهد از اهواز، تهران، شیراز، اصفهان و تبریز کمتر است.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه هیچ بخش خصوصی در بخش‌های پرهزینه و کم‌درآمد مانند نورولوژی، اطفال و داخلی برنامه ندارد، افزود: این ارقام نسبت به جمعیت ثابت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد است و برای 500هزار نفر جمعیت شناور در این استان هیچ اعتباری دریافت نکرده‌ایم.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اشاره به تعیین سقف بیمه سلامت در سال97 به میزان 10درصد کمتر از سال96، گفت: مگر ما ادعا نداریم که حکومت ما حکومت محرومان است؟ بیماران محروم را به بیمارستان‌ دولتی می‌آورند که تعیین سقف خدمت‌رسانی را با مشکل رو‌به‌رو می‌کند. با این حال دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد به هیچ عنوان سقف تعیین نکرده است.
دارابی افزود: بیش از 160میلیارد تومان بدهی معوقه تأمین اجتماعی به دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد وجود دارد.


گلایه از بی‌مهری استاندار
وی با گلایه از استانداری خراسان‌رضوی به دلیل متهم کردن علوم‌پزشکی مشهد و مصاحبه با روزنامه‌ها مبنی بر سرپیچی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد از ساخت بیمارستان 540تختخوابی گفت: ما همواره به مخالفت با ساخت این بیمارستان متهم شده‌ایم؛ اما تأمین هزینه‌های ساخت این بیمارستان هم‌زمان بر عهده وزارت راه‌وشهرسازی و وزارت بهداشت‌ودرمان است.
دارابی با تأکید بر اینکه طرح تحول نظام سلامت نیاز به بازبینی دارد، گفت: طرح تحول نظام سلامت در حال اجراست، اما اعتبار آن از اول سال تاکنون فقط 8میلیارد تومان بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری نکردن بانک‌ها با علوم‌پزشکی اشاره و اظهار کرد: بانک ملی قبول کرد تا وامی به مبلغ 1500میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان هزارتختخوابی جنوب شهر مشهد بدهد، اما بعد از گذشت 2ماه از این جلسه، از همکاری با ما سر باز زد.
مدیرکل بیمه سلامت خراسان‌رضوی نیز در این نشست تعداد افراد زیر پوشش این بیمه را در استان ۳میلیون و ۵۵۷هزار نفر اعلام کرد که از این تعداد ۷هزار نفر بیمار خاص هستند.
سیدمرتضی وجدان با اشاره به بدهی ۱۹۷میلیارد تومانی این مجموعه به بخش خصوصی و ۲۰۵میلیارد تومانی به بخش دولتی، افزود: 4۵۸۰مؤسسه طرف قرارداد بیمه سلامت هستند که با وجود این میزان درخواست و مقدار اعتبار دولتی دچار تناقض شده‌ایم.
حمیدرضا اسلامی، مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی نیز در این نشست با اشاره به مشکلات این سازمان، گفت: این سازمان علاوه بر تأمین خون استان، سال گذشته از ۳۶۶هزار کیسه خون تولیدی، ۵هزار کیسه خون را بدون دریافت هیچ هزینه‌ای به استان سیستان‌وبلوچستان ارسال کرد. سیدمجتبی احمدی، مدیرعامل هلال‌احمر استان، نیز در این نشست با بیان اینکه در سال‌های گذشته به دلیل محدودیت مالی سازمان مدیریت بحران، حمایت از پایگاه‌های عملیاتی و امدادی انجام نشده است، افزود: متولی توان‌بخشی سازمان بهزیستی است اما به‌دلیل تعطیلی مراکز توان‌بخشی در سال‌های اخیر ، ‌شاهد افزایش 700درصدی در هزینه‌های تأمین اندام‌های مصنوعی هستیم.


پول نقد فقط به اندازه حقوق و مزایا
رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان‌رضوی، نیز با اشاره به اینکه از تمام اعتباری که به استان تخصیص داده شده است، پول نقد فقط به اندازه حقوق و مزایای کارکنان وجود دارد، تهاتر بین‌دستگاهی را ظرفیتی دانست که دستگاه‌ها می‌توانند برای کاهش بدهی و وصول مطالبات خود از آن استفاده کنند.در این جلسه مدیرکل دیوان محاسبات استان و رؤسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نیشابور، تربت‌حیدریه، گناباد و تربت‌جام، معاونان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، نمایندگانی از انجمن‌ها و بنیادهای حمایتی به بیان مشکلات خود پرداختند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->