راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

سنگ اختلاف بر شیشه عمر پایگاه انتقال‌خون «ثامن»

  • کد خبر: ۸۲۱۹
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۹
سنگ اختلاف بر شیشه عمر پایگاه انتقال‌خون «ثامن»
زمین پایگاه انتقال خون ثامن همچنان محل اختلاف سازمان انتقال خون استان و آستان قدس رضوی است
ملیحه فلاح - نمی‌توان مردم را به اهدای خون دعوت کرد و بستر دریافت این مایع حیاتی را برای آن‌ها فراهم نکرد. یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های انتقال خون در مشهدالرضا (ع) پایگاه انتقال خون ثامن است که در ورودی بازارچه شهید آستانه‌پرست و در جوار مضجع شریف امام هشتم (ع) قرار دارد. آستان قدس رضوی حدود ۳ سال قبل قطعه زمینی را در راستای احداث این مکان و تسهیل کار خون‌گیری از زائران و مجاوران حرم‌مطهر امام رضا (ع) در اختیار سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی قرار داد، اما پس از چندی از افتتاح این مرکز، اختلافات این مجموعه با مدیران انتقال خون بر سر مال‌الاجاره این ملک وقفی باعث بروز اختلافاتی شد. نشست خبری عملکرد معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی بهانه‌ای شد تا خبرنگار شهرآرا آخرین وضعیت این مناقشه را جویا شود.
مرتضی حقیقی در پاسخ به سؤال شهرآرا درباره ملک پایگاه انتقال خون ثامن با اشاره به اینکه طبق آخرین جلسه، تصمیم گرفته شد آستان قدس فضایی را متناسب با مراجعات مردم به این پایگاه در اختیار سازمان انتقال خون استان قرار دهد، اظهار کرد: حدود ۳ سال قبل این زمین در اختیار سازمان انتقال خون استان قرار گرفت و در ابتدا برای آن اجاره‌ای به میزان ۱۸ میلیون تومان به‌صورت ماهانه در نظر گرفته شد، اما با کمک‌های صورت‌گرفته این مبلغ به ۱۲ میلیون تومان کاهش یافت. با این وجود تاکنون هیچ حق‌الاجاره‌ای از سوی این سازمان پرداخت نشده است.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ اقدامی از سوی سازمان انتقال خون برای انعقاد قرارداد صورت نگرفته است، اظهار کرد: قرار بود این زمین تا زمانی که آستان قدس به آن نیاز نداشته باشد، در اختیار سازمان انتقال خون قرار گیرد و در صورت نیاز به آستان بازگردانده شود.
معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی در ادامه نشست دیروز خود به بیان عملکرد این معاونت پرداخت و اظهار کرد: ۴۳ درصد شهر مشهد جزو موقوفات آستان قدس رضوی است و ۶۰درصد حریم این شهر نیز اراضی موقوفه است. به گفته حقیقی، از ابتدای سال تاکنون در تعداد سند مالکیت اخذشده ۴ برابر و در مساحت آن ۲.۷ برابر افزایش داشته‌ایم. همچنین در این مدت شاهد افزایش ۲ برابری در پرداخت اجاره‌های شهری بوده‌ایم. وی در ادامه افزود: سال گذشته ۲۸۰۰سند اجاره به‌روزرسانی و تجدید شد؛ این در حالی است که به‌روزرسانی این اسناد در ۶ماه اول امسال به ۴هزار مورد رسیده است. معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی با بیان اینکه ۳۱هزار سند اجاره ما منقضی شده، یعنی مدت ۲۵درصد اسناد اجاره شهری گذشته است، گفت: از حدود ۲هزار پلاک ثبتی در آستان قدس، از لحاظ تعداد ۸۰درصد و از لحاظ مساحت ۴۰درصد سند دارد. حقیقی از وجود حدود ۵۰هزار پلاک منزل در داخل شهر که تصرف شده و سند و رابط استیجاری با موقوفه ندارد، خبر داد و افزود: حفظ و حراست از موقوفات وظیفه ماست؛ از این رو اراضی ما از لحاظ موقعیت قرارگیری مشخص است و اکنون نیز حدود ۲۵ قطعه بزرگ‌مقیاس در مشهد وجود دارد که مکان آن مشخص است و حفاظت می‌شود. وی درباره شفافیت اطلاع‌رسانی و وضعیت ثبت موقوفات نیز گفت: زیرساخت‌های بانک اطلاعاتی موقوفات از نظر نرم‎افزاری آماده شده و در تلاش هستیم تا آخر سال درگاه الکترونیکی و استفاده خدمات مستأجران را فعال کنیم. معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی با بیان اینکه بولوار نماز از سال گذشته با هماهنگی آستان قدس و مدیریت‌شهری در مسیر پروژه آبشار بازگشایی شد، اظهار کرد: این معاونت بیشترین همکاری را در طرح‌های مصوب شهری داشته است و هرکجا طرح مصوب کمیسیون ماده۵ برای بازگشایی معابر داشته باشیم، اراضی موقوفه را در اختیار قرار خواهیم داد. حقیقی درباره مطالبات آستان قدس رضوی از دستگاه‌های دولتی نیز چنین گفت: مطالبات تا سال۹۴ حدود ۳۴۰۰میلیارد تومان بوده که در سال ۹۷ با حساب‌های دستگاه‌های مختلف به اوراق مشارکت تبدیل شده و ۷۰۳میلیارد تومان آن تعیین تکلیف شده است. همچنین میزان مطالبات از سال۹۴ به بعد نیز ۱۴۰۰میلیارد تومان است.  

مبلغ اجاره بها زمان تحویل زمین به ما اعلام نشد
پاسخ مدیرکل انتقال خون استان به اظهارات معاون آستان قدس
با این وجود مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی در گفتگو با شهرآرا در واکنش به این سخنان از بی‌اطلاعی خود از میزان اجاره‌بها در زمان تحویل زمین خبر داد و افزود: به ما گفته شده بود که مبلغی ناچیز برای اجاره‌بها در نظر گرفته خواهد شد و همکاری لازم صورت خواهد گرفت، اما اکنون صحبت از اجاره‌بهای ۱۲ میلیون تومانی است. حمیدرضا اسلامی به تغییر مکان زمین در ۳ مرحله، اشاره کرد و افزود: به دلیل اینکه این پایگاه در مکان طرح توسعه نباشد، ۳ مرتبه مکان درنظر گرفته‌شده برای ساخت پایگاه تغییر کرد و در نهایت زمینی در بازار آستانه‌پرست برای این موضوع در نظر گرفته شد. وی با اشاره به اینکه موضوع خون‌رسانی با جان مردم در ارتباط است و این پایگاه یکی از مکان‌های پرمراجعه برای اهدای این مایع حیاتی است، افزود: سال گذشته بیمارستان رضوی به‌عنوان مهم‌ترین مرکز درمانی زیر نظر آستان قدس رضوی، سومین مصرف‌کننده خون در استان بود و بیش از ۲۰ هزار کیسه خون به‌صورت رایگان به این بیمارستان داده شد. به همین دلیل آستان قدس رضوی نیز باید برای فرایند خون‌رسانی که با جان مردم در ارتباط است، همراهی‌های لازم را داشته باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->