شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد
سرخط خبرها

۴۰ هکتار دیگر از حاشیه کشف‌رود در ۱۰ روز آینده درخت‌کاری می‌شود

  • کد خبر: ۶۶۹۸۱
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
۴۰ هکتار دیگر از حاشیه کشف‌رود در ۱۰ روز آینده درخت‌کاری می‌شود
پروژه بوم‌پارک در چندین مرحله و در محدوده‌ای به‌طول ۵۳ کیلومتر از پل شاهنامه تا تقاطع کشف‌رود برنامه‌ریزی شده است تا با درخت‌کاری گسترده یک کمربند سبز در بستر این رود ایجاد شود.
به‌گزارش شهرآرانیوز، در تفاهم‌نامه‌ای در بهمن‌ماه ۹۸ فرماندهی واحد منطقه کشف‌رود به مدیریت شهری مشهد واگذار شد. تفاهم‌نامه‌ای که براساس آن سامان‌دهی این معضل زیست‌محیطی در مشهد به شهرداری سپرده شد تا پس از چندین دهه نابسامانی و بی‌توجهی به آسیب‌های روزافزون منطقه کشف‌رود، امید‌ها برای تحولی اساسی در این منطقه قوت گیرد.

ورود فاضلاب‌های مختلف به این رودخانه، کشت غیرقانونی محصولات کشاورزی با فاضلاب موجود در این رودخانه و گسترش بیماری‌های مختلف در منطقه، بخش کوچکی از اثرات مخرب زیست‌محیطی کشف‌رود در حاشیه مشهد بود که مدیریت شهری با اجرای عملیات سامان‌دهی آن یک گام اساسی در راستای ارتقای وضعیت زیست‌محیطی این کلان‌شهر برداشته است.

براساس طرح شهرداری برای این منطقه قرار است بخشی از بستر کشف‌رود پس از سامان‌دهی با کاشت حجم زیادی درخت به جنگلی مصنوعی در حاشیه شهر مشهد تبدیل شود که با عنوان «بوم‌پارک» علاوه بر گسترش فضای سبز شهری مشهد، تفرجگاهی مناسب برای شهروندان ایجاد خواهد کرد.

مدیر پروژه سامان‌دهی کشف‌رود در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره اقدامات انجام‌شده در این منطقه گفت: باتوجه‌به مشکلات زیست‌محیطی کشف‌رود، شهرداری مشهد با عنوان مدیریت واحد کشف‌رود، برای سامان‌دهی، مرمت و رفع مسائل حوزه کشف‌رود به‌طول ۸۱ کیلومتر با دستور استاندار شروع به کار کرد.

سلطان احمدی دراین‌باره گفت: از ۲۰ آبان ۹۸ شهرداری مشهد با همین عنوان و براساس توافقنامه مشترک شروع به کار کرده است که اهم مشکلات این حوزه جلوگیری از ورود فاضلاب به تصفیه‌خانه کشف‌رود است. مهم‌ترین مشکل کشف‌رود ورود فاضلاب و آلوده‌شدن رودخانه است. این معضل محیط زندگی مجاوران را تحت‌تأثیر قرار داده، اکوسیستم منطقه را تغییر داده است و به‌واسطه وجود فاضلاب، کشت‌وکار‌هایی انجام می‌شود که محصولاتش مستقیم بر انسان و دام تأثیرگذار است.

وی گفت: در حوزه تصفیه‌خانه‌های شهرداری مشهد، خطرناک‌ترین نوع فاضلاب به تصفیه‌خانه سپتاژ مربوط بود که با ۷۴ میلیارد تومان درحال ااحداث است و روزانه ۳۵۰ تانکر سپتاژ و فاضلاب را تصفیه خواهد کرد. امیدواریم تا پایان خرداد ۱۴۰۰ فاز اول آن نیز بهره‌برداری شود که حدود ۱۰۰۰ لیتر فاضلاب را در هر شبانه‌روز تصفیه خواهد کرد. بحث دوم درباره تصفیه‌خانه طبرسی شمالی و ارتقای آن در حوزه فاضلاب است. باتوجه‌به پیگیری‌هایی که انجام شده، شرکت آب‌وفاضلاب به‌عنوان متولی این حوزه درحال فراخوان‌دادن و انتخاب سرمایه‌گذار است. اگر این طرح تا پایان خردادماه تعیین تکلیف نهایی نشود، شهرداری مشهد به این موضوع وارد می‌شود و احداث تصفیه‌خانه طبرسی را شروع می‌کند. برای پرکندآباد، شرکت آب‌وفاضلاب با سرمایه‌گذاران خود تعیین تکلیف کرده است و شهرداری مشهد هم در کنار آن موضوعات را رصد می‌کند.

وی تأکید کرد: فاز یک تصفیه‌خانه چرم‌شهر هم با پیگیری‌های شهرداری مشهد، در پایان سال ۱۳۹۸ توسط شرکت شهرک‌های صنعتی به بهره‌برداری رسید و فاز دومش هم ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. امیدواریم در چند ماه آینده فاز دوم بهره‌برداری شود تا مشکلی در تصفیه‌خانه چرم‌شهر نداشته باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه تخلیه نخاله، جلوگیری از تصرفات بستر و برداشت غیرقانونی شن و ماسه و چرای احشام، پیمانکار شرایطی گذاشته و ادوات و تجهیزات حفاظتی در اختیارش قرار گرفته است تا نیرو‌های مرتبط با خدمات خودرو‌ها را به‌کار بگیرد و به‌صورت شبانه‌روزی این ۸۱ کیلومتر کنترل شود تا از تخلیه نخاله به مقدار زیاد جلوگیری شود. تاکنون حدود ۴۰ هزار مترمربع نخاله از کشف‌رود جمع کردیم که این‌ها کانون‌هایی سالک برای روستا‌های مجاور بود.

این مقام مسئول شهری درباره فعالیت‌های انجام‌شده در بحث ایجاد فضای سبز در حاشیه رودخانه کشف‌رود یادآور شد: برای سامان‌دهی رودخانه، در چند سال گذشته حدود ۱۸۰ هکتار فضای سبز ایجاد شده که در پنج‌شش ماه گذشته حدود ۶۳ هکتار فضای سبز جدید ایجاد شده است و ۴۰ هکتار دیگر هم در ۱۰ روز آینده درخت‌کاری می‌شود. امیدواریم تا پایان خرداد ۱۴۰۰ بتوانیم ۳۰۰ هکتار دیگر فضای سبز داشته باشیم و درمجموع در پایان خرداد ۱۴۰۰ حدود ۴۸۰ هکتار درخت‌کاری کنیم تا بستر کشف‌رود به‌عنوان یک پارک خطی و منطقه درخت‌کاری‌شده بتواند کمک شایانی به طبیعت اطراف این رودخانه بکند. وقتی درختی در جایی مستقر می‌شود، آلودگی‌های آن منطقه برطرف می‌شود. در اینجا نیز به‌عبارتی مهندسی رودخانه انجام و اراضی مازاد در بستر ۲۵ ساله احصا شد و با تعویض و غنی‌سازی خاک منطقه، شاهد رشد بیشتر فضای سبز در آن منطقه خواهیم بود.

وی افزود: همه تلاشمان را می‌کنیم ۵۰ سانتی‌متر از مهندسی رودخانه را تا آذرماه به پایان برسانیم و سیلاب را ایمن هدایت کنیم و از منطقه عبور دهیم تا از خسارت به تأسیسات شهری و روستایی که سال‌های پیش شاهد آن بودیم، جلوگیری شود و بتوانیم محیط زیست سالمی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های مرتبط با بحث‌های گردشگری، فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی مشاوران شهرداری، تأکید کرد: اکنون ۳۵۰ میلیارد تومان قرارداد درباره کشف‌رود داریم. عبور ایمن سیلاب، هدایت روان‌آب‌های سطحی و درخت‌کاری‌های منسجم حائز اهمیت است. امیدواریم با این اقدامات خوب شاهد جلوگیری از تخلیه فاضلاب به رودخانه باشیم و با برخورد و کنترل، از برداشت غیرقانونی فاضلاب مشکل‌دار برای کشاورزی جلوگیری کنیم.

به‌گزارش شهرآرانیوز، پروژه بوم‌پارک در چندین مرحله و در محدوده‌ای به‌طول ۵۳ کیلومتر از پل شاهنامه تا تقاطع کشف‌رود برنامه‌ریزی شده است تا با درخت‌کاری گسترده یک کمربند سبز در بستر این رود ایجاد شود. برای سامان‌دهی اوضاع کشف‌رود، تاکنون در وسعت ۱۸۰هکتاری  در بستر این رودخانه درخت‌کاری شده است. علاوه‌برآن، مقرر شد تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰هکتار دیگر درخت‌کاری شود. با افزوده‌شدن این میزان فضای سبز، محدوده سبزشده کشف‌رود به ۴۸۰هکتار می‌رسد.

در سامان‌دهی این منطقه، در کنار شهرداری مشهد ۱۲ دستگاه دولتی به کمک مدیریت شهری آمده‌اند تا کلان‌پروژه بوم‌پارک با ۴ رویکرد اصلی شامل کاهش معضلات زیست‌محیطی، اجتماعی و بهداشتی، توسعه کمربند سبز، حفاظت آب و خاک و تأمین نیاز‌های تفرجی شهروندان به نتیجه مطلوب برسد. در راستای سامان‌دهی این رودخانه تاریخی بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است که طبق برنامه‌ریزی شهرداری تا پایان تابستان ۱۴۰۰ از این دستاورد بزرگ در استان خراسان رضوی بهره‌برداری می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->