سرخط خبرها
از سوی مردم منطقه بیان شد

دست‌انداز یا بلای جان

  • کد خبر: ۶۷۵۴
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۹
دست‌انداز یا بلای جان

فرامرزی - کمتر راننده‌ای است که وقت حرکت در کوچه و خیابان‌های منطقه حتی یک بار هم که شده از بالای دست‌اندازهای مدل به مدل نپریده باشد. این وقت‌ها آه از نهاد راننده خودرو بلند می‌شود. آنچه با عنوان سرعتگیر یا همان دست‌انداز در بین عامه مردم شناخته می‌شود بیشتر لذت رانندگی آرام را به کام مردم تلخ می‌کند اما از سوی دیگر عابران پیاده از همین دست‌اندازها استقبال و برای عبور از خیابان از نزدیکی سرعتگیرها عبور می‌کنند تا خطر کمتری دامنگیرشان شود. در این گزارش مردم منطقه ما از این دست‌اندازهای کوچه و خیابانشان گفتند.

 

دست‌اندازهایی که بی‌دلیل نصب شده
اگر بنا باشد از صفدری‌نژاد وارد هدایت شوید دست‌اندازهای زیادی را خواهید دید که بعضی‌هایشان بنا به گفته مردم دلیل نصبش مشخص نیست. فاطمه پاینده ساکن خیابان هدایت در این‌باره می‌گوید: جایی که دست‌انداز نصب می‌شود باید نصبش از نظر مردم معقول به نظر برسد. اگر در هدایت راه بروید دست‌اندازهایی را می‌بینید که نه نزدیک مدرسه است و نه در مسیر تقاطع.وی به حادثه‌ای تلخ در این‌باره اشاره می‌کند و می‌گوید: مدتی پیش یکی از اقوام ما که با موتور در حال آمدن به منزل ما بود یکی از این دست‌اندازها را ندید و به شدت از روی موتور به زمین افتاد. وقتی به خانه ما رسید دلم می‌خواست زمین دهن باز کند و من در آن فرو بروم. بنده خدا میهمانمان دست و پایش پوستمال شده بود و چند جای صورتش زخمی شده بود.

 

سرعت‌گیرهای تیز
یکی دیگر از اهالی خیابان در این‌باره می‌گوید: بعضی از دست‌اندازها نرمال است و اندازه مناسبی دارد اما بعضی‌هایشان واقعا تیز و به نظرم غیراستاندارد می‌آید شما در نظر بگیرید راننده حواسش برای یک لحظه پرت شود آن وقت چه بلایی سر خودرویش می‌آید.وی که سررشته‌ای از تعمیرات خودرو هم دارد این‌طور توضیح می‌دهد: عبور از روی سرعتگیرهای تیز و با شیب زیاد باعث آسیب رسیدن به جلوبندی خودرو می‌شود. با این روش نان تعمیرکاران با نصب سرعتگیر در معابر توی روغن است.

 

رنگ و رو ندارند
شهروندی دیگر در این‌باره می‌گوید: در صورتی می‌توان از خطرات سرعتگیر برای خودرو کم کرد که این عوامل بازدارنده به درستی نصب شوند. به طور مثال بیشتر این سرعتگیرها رنگ و روی درست و حسابی ندارند. درست است که به مرور زمان و براثر آلودگی رنگ و رویشان از بین می‌رود اما به نظرم خیلی مهم است که هر از گاهی سری به سرعتگیرهای نصب شده بزنند و دوباره آن را رنگ کنند. چرا که دیده نشدن سرعتگیر باعث می‌شود راننده نتواند سرعتش را به طور مناسب کم کند. این کار افزون بر آسیب رسیدن به خودرویش باعث آسیب به سرنشینان هم می‌شود.

 

صدای گوش‌خراش ترمز
یکی از اهالی خیابان شیشه‌چی در راسته کریمی  هم در این‌باره می‌گوید: راننده‌ها با دیدن سرعتگیر سرعت خودرویشان را کم می‌کنند دوباره بعد از سرعتگیر به سرعتشان اضافه می‌کنند این پروسه صدای بدی ایجاد می‌کند. صدای ترمز خودروها برای ساکنان این حوالی تحمل‌ناپذیر است.
نیره حسینی اضافه می‌کند: ما که گناه نکرده‌ایم در خیابانی زندگی می‌کنیم که چند سرعتگیر دارد. در طول شبانه روز حتی نیمه شب‌ها صدای ترمز به گوش می‌رسد. شما در نظر بگیرید خودروی سنگینی از روی این سرعتگیرها عبور کند باور کنید در و پنجره خانه‌مان شروع به لرزیدن می‌کند.



اگر دست انداز نباشد
ریحانی، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش ساکن خیابان هنرور نیز در این باره می‌گوید: لابد خودتان ویراژ موتورسوارها را در شهر دیده‌اید تک چرخ می‌زنند و با سرعت بین خودروها می‌رانند.وی این‌طور توضیح می‌دهد: این موارد در مقابل دبیرستان‌های دخترانه زیاد دیده می‌شود. متأسفانه پسرهای جوان در محدوده دبیرستان‌های دخترانه با موتور دور دور می‌کنند. حال در نظر بگیرید اگر سرعت‌گیری نباشد چقدر احتمال تصادف برای راکب موتور و دانش‌آموزان زیاد می‌‎شود.



جانمایی بر اساس آیین‌نامه سازمان ترافیک
رئیس اداره ترافیک شهرداری منطقه2 در این‌باره می‌گوید: مردم فکر می‌کنند بعضی از سرعت‌گیرها تیز و غیراستاندارد است و بعضی کوتاه و استاندارد این درحالی است که ما دو نوع کاهنده سرعت داریم. سرعت‌گیر که عرضش 60و90سانت و سرعت‌کاه که عرضش3متر است.
رحمانی جانمایی سرعت‌گیرها را بر اساس آیین‌نامه سازمان ترافیک ذکر می‌کند و می‌گوید: هدف از نصب سرعت‌گیر و سرعت‌کاه پایین آوردن سرعت خودروهاست کاملا منطقی است که اگر خودرویی نزدیک رسیدن به سرعت‌کاه سرعتش به 20تا30کیلومتر کاهش نیابد به خودرویش آسیب می‌رسد. راننده با سرعت 60کیلومتر از روی سرعت‌گیر عبور می‌کند و انتظار دارد آسیبی هم نبیند. هدف ما از نصب سرعت‌گیرها همین است که سرعت خودروها در معابر پایین بیاید و عابران به خطر نیفتند.

 

آلودگی هوا؛ رنگ پریدگی دست‌اندازها
مدیر روابط عمومی سازمان ترافیک شهرداری مشهد هم این‌طور توضیح می‌دهد: بناست سرعت‌گیرهای کنونی تخریب و به جایش سرعت‌گیر پلاستیکی نصب کنیم. این نوع پلاستیک خودش رنگی است و به راحتی دیده می‌شود.
بخت‌آزما ادامه می‌دهد: مشکل سرعت‌گیرهای پلاستیکی زود تخریب شدنشان و سرقت آن‌ها به وسیله بعضی نمکی‌هاست.وی درباره دیده نشدن رنگ سرعت‌گیرها نیز می‌گوید: همه سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌ها رنگ دارند اما از آنجایی که بارندگی در مشهد کم است به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی رنگ آن از بین می‌رود. اما اگر همین دست‌اندازها شسته شود رنگش کاملا دیده می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->