شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا
سرخط خبرها

۴۰۰۰ هزار زندگی با ۱۰۰۰ اهدا

  • کد خبر: ۶۷۵۹۹
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
۴۰۰۰ هزار زندگی با ۱۰۰۰ اهدا
از سال ۱۳۸۰ که اهدای عضو از مرگ مغزی در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد و در بیمارستان منتصریه آغاز شد، تا کنون که حدود ۲۰ سال از آن می‌گذرد، ۱۰۴۶ مرگ مغزی موفق به اهدای اعضای بدن خود به نیازمندان عضو شده‌اند.

جانقربان | شهرآرانیوز- اهدای عضو پس از طی مسیری طولانی از سال ۸۰ در مشهد زندگی‌بخش نیازمندان به عضو از افراد مرگ مغزی شد. زندگی‌ای که بسیاری از دریافت‌کنندگان عضو، آن را هدیه‌ای از طرف اهداکنندگان می‌دانند و در ۲۰ سال گذشته این هدیه به بیش از ۴۰۰۰ نفر زندگی دوباره بخشیده است.

در همین زمینه مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز اظهار کرد: از سال ۱۳۸۰ که اهدای عضو از مرگ مغزی در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد و در بیمارستان منتصریه آغاز شد، تا کنون که حدود ۲۰ سال از آن می‌گذرد، ۱۰۴۶ مرگ مغزی موفق به اهدای اعضای بدن خود به نیازمندان عضو شده‌اند.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: ۴۳۰۰ نفر تاکنون موفق به دریافت عضو و زندگی دوباره شده‌اند. بیش از ۱۵۰۰ پیوند کلیه، ۴۰۰ پیوند کبد، ۷۵ پیوند قلب، ۸۰۰ پیوند پوست، ۱۰۰۰ پیوند قرنیه و ۳ پیوند ریه انجام شده است. همچنین ۴۰۰ پیوند کبد نیز در شیراز انجام شده است.

این مقام مسئول افزود: پیوند قلب و ریه کمترین عدد را در جدول پیوند‌ها دارد، زیرا از هر ۵۰ نفر ممکن است یک ریه برای اهدا مناسب باشد. درباره اهدای قلب نیز این عدد از هر ۱۰ نفر است.

دکتر خالقی خاطرنشان کرد: امسال نیز ۱۰ اهدای عضو از مرگ مغزی انجام شده است که به ۵۲ نفر عضو و بافت پیوند شده است.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در ادامه گفت: امسال از مجموع پیوند‌های انجام‌شده ۸ کلیه، ۸ کبد، ۲۰ قرنیه، ۱۳ پوست، ۲ قلب و ۲ کلیه و پانکراس هم‌زمان پیوند شده است. اکنون بیش از ۲۰۰ نفر در فهرست انتظار دریافت کلیه و بیش از ۵۰ نفر در فهرست انتظار دریافت کبد هستند که متأسفانه سال گذشته همین تعداد از افراد که در فهرست انتظار دریافت کبد بودند، به‌دلیل دریافت‌نکردن عضو جان باختند.

دکتر خالقی خاطرنشان کرد: از مجموع افرادی که اهدای عضو انجام می‌دهند، تعداد آقایان بیشتر از بانوان است و هر اهداکننده مرگ مغزی می‌تواند ۸ عضو و حدود ۵۰ بافت به دیگران اهدا کند.
وی درباره روش‌های دریافت کارت اهدای عضو نیز گفت: افراد علاقه‌مند به اهدای عضو برای دریافت کارت می‌توانند به سایت ehda.sbmu.ac.ir مراجعه و در قسمت ثبت‌نام کارت اهدای عضو نام‌نویسی کنند یا اینکه کدملی خود را به شماره ۳۴۳۲ بفرستند. همچنین در سامانه دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز شرایط نام‌نویسی فراهم شده است و پس از تکمیل اطلاعات کارت عضویت هم‌زمان برای افراد صادر خواهد شد.

دکتر خالقی خاطرنشان کرد: اکنون ۱۰۰ هزار نفر در مشهد دارای کارت اهدای عضوند که باتوجه‌به ضرورت این موضوع نیاز است فرهنگ‌سازی بیشتری دراین‌زمینه شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->