دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور
سرخط خبرها

افزایش سرقت قطعات فلزی و رونق بازار آهن قراضه‌ها با افزایش قیمت ضایعات

  • کد خبر: ۶۸۱۸۹
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
افزایش سرقت قطعات فلزی و رونق بازار آهن قراضه‌ها با افزایش قیمت ضایعات
افزایش قیمت انواع واقسام آهن آلات از یک سو و بیکاری و مشکلات اقتصادی از سوی دیگر باعث شده است که خریدوفروش این اقلام که سود خوبی هم دارد، نسبت به گذشته افزایش پیدا کند.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ بازار خریدوفروش ضایعات آهن که از قدیم با حضور عده‌ای گاری به دست در محله‌ها و فریاد «سماور کهنه، آهن قراضه مس، برنج و... خریداریم» شناخته می‌شد، این روز‌ها رونق بیشتری گرفته است. افزایش قیمت انواع واقسام آهن آلات از یک سو و بیکاری و مشکلات اقتصادی از سوی دیگر باعث شده است که خریدوفروش این اقلام که سود خوبی هم دارد، نسبت به گذشته افزایش پیدا کند، تاجایی که رئیس اتحادیه آهن آلات و صنایع پروفیل در مشهد از افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی انبار‌های ضایعات در این شهر خبر می‌دهد.
به میزان درهم ریختگی و تنوع در انبار‌های ضایعات فلزی، نوع و قیمت این اقلام نیز متفاوت است.
از ضایعات ماشین‌های اوراقی و ضایعات ساختمانی مثل شیرآلات، در و پنجره، لوله و... تا حلب‌های روغن و رب مصرف شده در خانه و لوازم کهنه آشپزخانه و... همه در دسته ضایعات فلزی قرار دارند.

 

البته همه این‌ها در ۵ دسته اصلی شامل ضایعات آهن و چدن، مس و برنج، سرب و روی، آلومینیوم و درنهایت استیل و فلزات دیگر قرار می‌گیرند که هرکدام از این دسته‌ها نیز بسته به کیفیت و نوع اقلام تعداد زیادی زیرشاخه دارند. بد نیست بدانید قیمت ضایعات آهن آلات نیز مثل دیگر فلزات به روز و درحال تغییر است. برای نمونه میانگین قیمت هر کیلو ضایعات آهن ویژه در خرده فروشی ۹۶۵۰ تومان است که نسبت به ماه گذشته ۳۴۰ تومان افزایش قیمت داشته است یا میانگین قیمت روزانه خرده فروشی آهن درجه یک دیروز (تا زمان تهیه این گزارش) حدود ۶۰ تومان نسبت به روزقبل به ارزشش افزوده شده است.


شاید شما هر روز به راحتی از کنار این ضایعات عبور کنید، اما آن‌ها برای فعالان این حوزه حکم طلا را دارند. درمیان ضایعات، شاخه‌ای به اسم قوطی رانی (همین قوطی‌های آب میوه یا نوشابه که در دسته ضایعات آلومینیوم قرار می‌گیرند) وجود دارد که هرکیلوگرم آن در مشهد تا ۳۰۰۰ تومان نیز خریدوفروش می‌شود. قیمت‌ها در عمده فروشی به طور میانگین بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان بیشتر است.


باتوجه به افزایش استقبال از این نوع ضایعات، اهمیت تفکیک ضایعات فلزی از دیگر انواع ضایعات، مشخص می‌شود تا دست کم از این راه، کار را برای کسانی که می‌خواهند از این راه درآمدی به دست آورند، راحت‌تر کنیم. همان طور که گفتیم، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد به فعالان بازار ضایعات فلزی اضافه شده است، با این حال اگر کمتر کسی را می‌بینید که با وانت یا گاری در کوچه‌ها نام انواع واقسام ضایعات را فریاد بزند، درعوض این فریاد‌ها به فضای مجازی منتقل شده است.

 

جملات به کاررفته در تبلیغات این افراد نیز مثل همان فریاد‌های قدیمی شان در محلات است؛ «آهن میلگرد، قوطی، نبشی درب و پنجره، آهن آلات تخریبی کابینت، آبگرمکن، شوفاژ، رادیاتور، موتورخانه، سماور کهنه، شمعدان، خرده ریزه انباری، مس، برنج، آلومینیوم، اتصالات و هر نوع ضایعاتی خریداریم.» این بخشی از تبلیغات یکی از آن‌ها ازمیان صد‌ها تبلیغ است. با چند نفرشان تماس می‌گیریم. باتوجه به تنوع ضایعات، نمی‌توانند قیمت مشخصی بگویند و همه آن‌ها تعیین قیمت دقیق را به بعد از دیدن این اقلام موکول می‌کنند، با این حال اگر اصرار کنید، قیمتی را با تاکید جمله «البته باید ببینیم»، به شما می‌گویند. بازه قیمت ضایعات فلزی درهم، بسیار متفاوت و از ۸ تا ۲۵ هزار تومان متغیر است.

افزایش ۵۰ درصدی انبار‌های ضایعات فلزی در مشهد

رئیس اتحادیه آهن آلات و صنایع پروفیل در مشهد به شهرآرانیوز می‌گوید: باتوجه با افزایش قیمت فلزات و به دنبال آن ضایعات آهن، این اقلام نسبت به یک سال قبل برای مردم اهمیت بیشتری پیدا کرده است و به همان نسبت، ضایعات فروشی و نیروی جمع آوری در شهر زیاد شده است.


محمد طیرانی ادامه می‌دهد: پس از افزایش تورم در کشور به طور میانگین در بخش آهن آلات ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته ایم که به تبع آن با افزایش قیمت ضایعات آهن آلات حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد به تعداد انبار‌های ضایعات فروشی در مشهد اضافه شده و اکنون تعداد آن‌ها به حدود ۱۱۵ فقره رسیده است.
به گفته او در این مدت باتوجه به مشکلات اقتصادی و اشتغال، عده‌ای که بیکار بوده اند، به جمع آوری ضایعات روی آورده اند و این کار برایشان منبع درآمدی شده است.

افزایش سرقت قطعات فلزی در اماکن عمومی

همچنین چند روز پیش درپی صحبت‌های حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه آهن فروشان تهران، درباره افزایش سرقت قطعات فلزی اماکن عمومی، محمدرضا حسینی، عضو اتاق بازرگانی مشهد، به تجارت نیوز گفته بود که در مشهد نیز سرقت دریچه‌های چدنی فاضلاب شهری و البته کابل سیم‌های تلفن و برق افزایش یافته است، به گونه‌ای که براساس آمار سازمان‌های متولی، سرقت کابل مسی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود پنج برابر شده بود. در این باره از رئیس اتحادیه آهن آلات و صنایع پروفیل در مشهد می‌پرسیم.


طیرانی می‌گوید: افزایش قیمت ضایعات و داغ بودن این بازار، فرصتی برای افراد سودجو ایجاد کرده است و ممکن است همین موضوع، باعث افزایش این سرقت‌ها شده باشد، اما درمجموع کسانی که به دنبال شغل و کسب درآمد درست هستند، با جمع آوری و خریدوفروش ضایعات آهنی در انبار‌های دارای مجوز، فعالیت می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->