اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

خاموشی‌ها دیر یا زود دامن واحد‌های تولیدی را می‌گیرد

  • کد خبر: ۶۸۳۲۳
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
خاموشی‌ها دیر یا زود دامن واحد‌های تولیدی را می‌گیرد
ولیدکنندگان می‌گویند هرچند دولت وعده داده است که برق واحد‌های تولیدی قطع نمی‌شود، تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که چندان نمی‌توان به این وعده‌ها امید بست و احتمال اینکه نوبت بندی قطع برق شامل واحد‌های تولیدی هم بشود، زیاد است.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ فشار ناگهانی بر صنایع و واحد‌های تولیدی به دلیل کمبود سوخت در زمستان کم بود که این روز‌ها کمبود و احتمال قطع شدن برق نیز بر مشکلات این واحد‌ها افزوده است. تولیدکنندگان می‌گویند هرچند دولت وعده داده است که برق واحد‌های تولیدی قطع نمی‌شود، تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که چندان نمی‌توان به این وعده‌ها امید بست و احتمال اینکه نوبت بندی قطع برق شامل واحد‌های تولیدی هم بشود، زیاد است.

 

همین دیروز و در خلال تهیه گزارش ما، برق برخی واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی توس قطع شد، هرچند که سخنگو صنعت برق خراسان این واحدهارا پر مصرف دانست و اعلام کرد تصمیم‌گیری از تهران بوده است. در شرایطی واحد‌های تولیدی باید خود را آماده مقابله با کمبود برق کنند که بسیاری از آن‌ها به دلیل افزایش تورم و تأثیر شیوع کرونا و تداوم تحریم‌های اقتصادی، دچار مشکلات زیادی هستند.


نگرانی واحد‌های تولیدی

«کمترین خواسته ما این است که اگر نمی‌توانند برقمان را تامین کنند، از قطع ناگهانی آن خودداری و اعلام کنند که در روز‌های آینده، برق کدام واحد‌های تولیدی را می‌خواهند قطع کنند.» این جمله‌ها را مسئول یکی از واحد‌های تولیدی در شهرک صنعتی توس مشهد به شهرآرا می‌گوید. به گفته این تولیدکننده در شرایطی که او به دلیل رشد هزینه‌های مواد اولیه و کارگری در دو ماهه امسال دچار مشکلات زیادی شده، اکنون نگرانی از کمبود و قطعی برق نیز به مشکلات او اضافه شده است.


مسئول یک واحد قطعه سازی هم می‌گوید: مسئولان تاکید می‌کنند که امسال باید با افزایش تولید قطعه بتوانیم ظرفیت تولید خودرو در کشور را افزایش دهیم، اما در عمل قطع برق موجب کاهش تولید و عقب افتادن از برنامه‌ها می‌شود، ضمن اینکه نیروی انسانی در شرکت حاضر می‌شود، اما در ساعاتی مجبور است بیکار باشد و فقط در ساعاتی کار می‌کند. به این مسئله هم باید توجه کرد که واحد تولیدی، مجبور است دستمزد همین نیروی انسانی را با وجود کاهش درآمد‌ها و وارد آمدن خسارت پرداخت کند.

باید فکر اساسی بشود

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا با اشاره به اینکه تولید در خراسان رضوی به تازگی بحران کمبود سوخت در زمستان را سپری کرده است، می‌گوید: با وجود اینکه سال گذشته زمستان سختی نداشتیم، سوخت برخی واحد‌های تولیدی مانند فولاد و سیمان قطع شد و آن‌ها دچار زیان زیادی شدند. اکنون نیز هرچند مسئولان مدام به ما وعده می‌دهند که برق واحد‌های تولیدی قطع نمی‌شود، باتوجه به خشک سالی‌های اخیر و اینکه هنوز فصل تابستان شروع نشده است، بدیهی است که دیر یا زود قطعی برق به واحد‌های تولیدی خراسان رضوی و مشهد می‌رسد.

 

حسن حسینی می‌افزاید: تولید شامل یک پروسه است و قطع ناگهانی برق، می‌تواند خسارت‌های سنگینی را به واحد‌های تولیدی وارد بیاورد. به عنوان نمونه اگر یک واحد تولید کاشی و سرامیک در وسط فرایند تولید برقش قطع شود، در همان روز چندمیلیارد تومان خسارت می‌بیند. فرایند تولید در این واحد به گونه‌ای نیست که بشود با یک ساعت اطلاع رسانی از قبل، جلوی ضرر و زیانش را گرفت.

 

حسینی با بیان اینکه برای حل مشکل برق واحد‌های تولیدی باید فکر اساسی بشود، می‌گوید: شاید بتوان فصل گرم امسال را با درنظر گرفتن تمهیداتی گذراند، اما سوال اینجاست که برای سال آینده چه اقدامی‌ می‌خواهد انجام شود، ضمن اینکه هنوز فصل گرم سال تمام نشده است، با شروع فصل سرد، احتمال تعطیلی برخی واحد‌های تولیدی به دلیل کمبود گاز هم وجود دارد. به نظر می‌رسد مسئولان باید فکر جدی تری برای تامین پایدار انرژی واحد‌های تولیدی بکنند، در غیر این صورت ما شاهد وارد آمدن میلیارد‌ها تومان خسارت به واحد‌های تولیدی و هدر رفتن سرمایه‌های زیادی در این حوزه خواهیم بود.

تصمیمی برای قطع برق واحد‌های تولیدی نداریم

سخنگوی صنعت برق خراسان در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: درصدد هستیم بتوانیم برق واحد‌های تولیدی را تامین کنیم تا برای آن‌ها مشکلی به وجود نیاید. هم اکنون نیز هیچ تصمیمی برای قطع برق واحد‌های تولیدی نداریم. عباس آذری می‌افزاید: با این حال اگر شرایط برق استان به وضعیت خیلی بحرانی برسد، احتمال قطع برق این واحد‌ها وجود دارد، اما همچنان تاکید می‌شود که اکنون برنامه‌ای برای قطع برق تولیدی‌ها نداریم. وی با بیان اینکه دیروز برق برخی واحد‌های تولیدی در شهرک صنعتی توس قطع شد، می‌گوید: این موضوع یک ساعت قبل از قطع برق به واحد‌های تولیدی مربوط ابلاغ شد.

 

البته فقط واحد‌های تولیدی پرمصرف و بزرگ در فهرست قطع برق دیروز قرار داشتند. وی تاکید می‌کند که قطع برق دیروز تصمیمی ازسوی تهران بوده است.
سخنگوی صنعت برق خراسان درباره قطع برق مجتمع‌های تجاری مشهد نیز می‌گوید: آن‌ها در فهرست قطع برق قرار دارند. اما این مسئله را باید درنظر گرفت که به دلیل تأثیر کرونا بر بازار، اکنون مجتمع‌های تجاری، برق زیادی مصرف نمی‌کنند.


براساس بررسی‌های صورت گرفته ازسوی مرکز پژوهش اتاق بازرگانی ایران، باتوجه به کسری منابع در حوزه سرمایه گذاری در صنعت برق، باید گفت که برای افزایش ظرفیت سالانه تولید برق به میزان حداقل ۵ تا ۷هزار مگاوات در هر سال، به بیش از ۳ تا ۴میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید نیاز است، این درحالی است که به دلیل کمبود منابع تامین مالی پروژه‌ها توسط دولت و ناتوانی ورود بخش خصوصی به این نوع پروژه‌ها و همچنین اعتماد و اطمینان نداشتن متقابل در تامین نیاز‌های طرفین و از طرف دیگر نبود دسترسی به منابع مالی و فاینانس خارجی و بین المللی به دلیل شرایط تحریم، سرمایه گذاری برای تولید برق، متناسب با نیاز‌ها نیست.

 

برپایه آخرین بررسی‌های صورت گرفته در مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی و نیز سندیکای صنعت برق کشور، ایران شانزدهمین تولیدکننده و هجدهمین مصرف کننده برق جهان است. اما به دلایل مختلف همچنان صنعت برق ایران وضعیت نامساعدی را سپری می‌کند، تاجایی که دسترسی به موقع به برق به یکی از چالش‌های فضای کسب وکار تبدیل شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->