برگزاری حدود ۴۹ هزار نفر ساعت گارگاه آموزشی رایگان برای مودیان در سال ۱۴۰۳ قیمت جدید محصولات ایران خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۴ اعلام شد + جدول هیجان در بورس فروکش کرد | گزارش وضعیت بازار سهام (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) تشدید برخورد قانونی با دست‌کاری کنتور‌های آب در مشهد | پلمب ۴ واحد صنفی معروف (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) ثبت نام بدون قرعه کشی ۳ محصول سایپا از امروز (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) + لینک ثبت نام رشد ۳۰ درصدی تولید شکر ریزش شدید قیمت طلا و سکه در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) | نوسان منفی دلار در کانال ۸۲ هزار تومان تعرفه‌های جدید برق ابلاغ شد | اجرا از اول خرداد ۱۴۰۴ + سند وزیر صمت: تجارت جهانی ایران با رشد ۱۱ درصدی به ۱۳۰ میلیارد دلار رسید ارسال پیامک حذف به متقاضیان نهضت ملی مسکن خسارت خودرو‌های سوخته بندر شهید رجایی چگونه جبران می‌شود؟ اقدام غیرمنتظره صاحب‌خانه‌ها در بازار مسکن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) هفتمین نمایشگاه ایران اکسپو امروز (دوشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز می‌شود جزئیات طرح جدید برای دهک‌بندی خانوارها اعلام شد قیمت جهانی طلا امروز (دوشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد |طلای جهانی دوباره ریخت کاهش میزان توزیع روغن در بازار مشهد | بازار تشنه روغن نایاب کالاهای گمرک شهید رجایی تا ۲۴ ساعت آینده ترخیص می‌شود پیش‌بینی قیمت ارز و دلار (دوشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش‌بینی بورس (دوشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴)| اصلاح هیجانی ادامه دارد؟ پیش بینی قیمت سکه و طلا (دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی رشد کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) | گرانی در خانواده کوییک و شاهین دوسوم حقوق کارگران صرف مسکن و اجاره‌بها می‌شود پرمصرف‌ها منتظر قبوض میلیونی باشند آسان‌شدن جداسازی یارانه برای خانوارهای جدید انهدام ۸۳ تن کالای غیرقابل مصرف در انبارهای اموال تملیکی خراسان رضوی چه کالا‌هایی در بندر شهید رجایی سوختند؟
سرخط خبرها

راه رهایی از یارانه‌های پنهان

  • کد خبر: ۶۸۳۷
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۸
راه رهایی از یارانه‌های پنهان
رضا کربلائی کارشناس مسائل اقتصادی

بین دولت و مجلس برای نجات از بحران یارانه‌های پنهان، اختلاف‌نظر وجود دارد و این احتمال قوی هست که به دلیل برگزاری انتخابات مجلس در اسفندماه، تصمیم‌گیری روشن و جامع در ارتباط با اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها هم‌زمان با بررسی بودجه سال1399 در مجلس صورت نپذیرد. با این پیش‌فرض محتمل، سؤال جدی اینجاست که باوجود اجماع نظر در بین سران قوا و تصمیم اولیه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور، چگونه می‌توان از بحران یارانه‌های پنهان رها شد و کدام راهبرد و سناریو می‌تواند بهترین نتیجه با کمترین پیامد منفی را به همراه داشته باشد؟ افزون بر این، دغدغه اصلی و مهم این است که آیا در شرایط تنگناهای شدید ناشی از تحریم صادرات نفت ایران و دسترسی دشوار به منابع درآمدهای نفتی و فشار تورم و رشد ناپایدار اقتصاد، حرکت به سمت آزادسازی قیمت‌ها و اصلاح یارانه‌های پنهان به‌ویژه یارانه‌های انرژی منطقی است، یا اینکه این تصمیم باید در زمان مناسبی اتخاذ شود؟ یکم؛ اصلاح قیمت‌ها و آزادسازی تدریجی و مستمر آن‌ها با هدف کم کردن از فشار یارانه‌های پنهان و غیرسودمند یک ضرورت است و حتی در شرایط حساس کنونی هم این کار شدنی است؛ اما این کار الزامات خاص خود را می‌طلبد و تا وقتی‌که هدف غایی و پیامدهای آن برای مردم روشن و اطمینان‌بخش نباشد، تردیدی نیست که تغییر ریل یارانه‌های آشکار و نهان بودجه‌ای و غیربودجه‌ای آسان و بدون هزینه نخواهد بود. ازاین‌رو پیش از آنکه تصمیمی اتخاذ و به اجرا گذاشته شود که ممکن است با واکنش منفی مردم یا اثرات ناخوشایند بر معیشت آن‌ها همراه باشد، پیشنهاد می‌شود که دولت به‌عنوان نماینده حاکمیت سیاسی، با یک حمایت حداکثری شفاف اعلام کند که دنبال چیست و راه برون‌رفت از این وضعیت کدام است و نتایج این تغییر ریل چه خواهد بود؟ به‌طور حتم تصمیم‌گیری درباره یارانه‌های پنهان در یک فضای غیرشفاف و با تکیه‌ بر اقتدار قانونی دولت و مجلس، نتیجه مطلوب به همراه نخواهد داشت . دوم؛ آمارها از میزان یارانه‌های پنهان اقتصاد ایران به‌اندازه کافی وحشتناک و البته درخور تأمل و تحقیق است، اما با پذیرش اینکه نظام کنونی یارانه‌ها نه مطلوب که فاجعه‌آمیز است، مردم می‌خواهند بدانند که در صورت همراهی با دولت به‌عنوان نماد حاکمیت، چه دستاوردی به دست خواهد آمد و بازتوزیع منابع ناشی از اصلاح نظام فعلی یارانه‌ها چگونه خواهد بود؟ اصلی‌ترین چالش به کاهش ضریب اعتماد عمومی به سیاست‌های اصلاح ساختار اقتصاد کشور برمی‌گردد که نشان می‌دهد ضعف گفت‌وگو با مردم درباره اساسی‌ترین و بنیادی‌تری چالش‌های اقتصادی وجود دارد. این گزاره جدی در ذهن مردم وجود دارد که دولت دنبال پوشش کسری بودجه خود است تا اصلاح ساختارهای اقتصادی. البته این بدیهی است که هدف از اصلاح ساختارهای اقتصادی، تقویت منابع دولت و کاستن از هزینه‌هاست، اما مهم اینجاست که این منابع تا چه اندازه عادلانه و منطقی و در راستای تقویت معیشت مردم و اقتصاد ایران هزینه می‌شود.
نتیجه: قبل از هرگونه اقدام، ذهن مردم باید روشن و به سؤالات و دغدغه‌های آن‌ها پاسخ داده شود. اگر اصلاح قیمت یارانه‌ها به کیفیت زندگی و سطح درآمدی پایدار مردم و رشد اقتصاد کمک نکند و بساط رانت و فساد را جمع نکند، تغییر صرف قیمت‌ها گزینه مطلوبی نخواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->